Space invaders tafeltje, hoe nu verder?

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Op een regenachtige zondagmiddag had ik zin om wat met inlegwerk te doen, had al langer in mijn hoofd om een emoji oid in hout in te leggen, vind dat een mooi contrast tussen oude en nieuwe technieken. Uiteindelijk een 'space invaders' afbeelding ingelegd als eerbetoon aan die video game. Jullie zullen merken dat ik in dit project niet ver vooruit denk dus ik heb het fineer op een rond stuk 9 mm multiplex geplakt met het idee om er een bijzet tafeltje van te maken

IMG_0522.jpg
Toen bedacht ik dat ik 9 mm wel erg dun vind voor een blad. Bovendien leek het me mooier om de randen af te ronden of schuin af te werken, en dat kan lastig met multiplex en kantfineer. Daarom een massief blad gemaakt uit noten met het idee om daar een nieuw ingelegd fineer boven op te lijmen. Op zich wel maf om noten met noten te gaan fineren maar ik kreeg het niet anders bedacht.
IMG_0692.jpg

Maar toen ik al een eindje op weg was met dit blad bedacht ik dat ik de overgang van het fineer naar de randen nooit mooi zou kunnen krijgen. Daarom dit idee verworpen en terug gegaan naar het fineer dat ik al op het multiplex had geplakt. Daar nog een schijf onder geplakt zodat het nu 18 mm dik is.


IMG_0694.jpg



OK, nu heb ik twee bladen om mee verder te gaan, 1 met en 1 zonder afbeelding. Zag op Pinterest een krukje met 3 poten wat ik wel mooi vond en probeer dat nu na te maken. Ben daar nu mee bezig, weer zonder ver vooruit te denken, en hier is een foto waarbij ze los op het blad staan om een indruk te geven hoe het ongeveer moet worden:

IMG_0696.jpg

Hoe nu het beste deze poten te bevestigen? Ben bang dat met alleen een deuvel in de kopse kanten het niet genoeg zijwaartse stabiliteit krijgt. Op zich is het bedoelt als bijzettafel waarbij het niet veel te lijden heeft, maar kan niet uitsluiten dat er een keer iemand op gaat zitten. Zoek naar een idee om de poten onderling te verbinden maar krijg dat niet goed uitgevogeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Het lijkt mij dat de poten een nogal grote hoek hebben tov de verticaal.
Wanneer je de kruk/ het tafeltje neerzet dan steken de poten wel heel ver buiten het blad uit.

Voor de zijwaartse stabiliteit kan je halverwege de poten een schijf,ring, driehoek, maken waar je de poten aan vast maakt.
Of zoiets:
20230802_204654.jpg
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Het lijkt mij dat de poten een nogal grote hoek hebben tov de verticaal.
Wanneer je de kruk/ het tafeltje neerzet dan steken de poten wel heel ver buiten het blad uit.

Voor de zijwaartse stabiliteit kan je halverwege de poten een schijf,ring, driehoek, maken waar je de poten aan vast maakt.
Of zoiets:
Bekijk bijlage 133995
Perspectief van de foto vertekent een beetje, de poten komen gelijk met het blad uit. Verbinding op de foto die je stuurt is mooi, moet even puzzelen hoe je dat met die hoeken in een half houtse verbinding zou moeten maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.