Spaanderafzuiging VVD werkt niet

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Eruit met het oude, in met het nieuwe :) ik wilde het oude topic met rust laten en hier hier schoon beginnen.

En schoon is een issue :p. Mijn nieuwe Jet VVD is hartstikke enthousiast en vreet graag hout.
Hij moet dat hout echter ook kwijt. En dat lukt nog niet zo goed, dus ik ga nu uitzoeken wat ik fout doe.

In vlakmodus gaat het vrij aardig. In vandiktestand echter, kom ik halverwege een balk loopt de boel helemaal vast omdat de spaanders niet afgezogen worden.
De stofzuiger is leeg en aangesloten, hij zuigt ook echt aan de mond waar hij aangesloten zit op de metalen afvoer van de bank.
Die metalen kap zelf, echter verstopt bij het minste of geringste. De afzuiging kan dus zuigen wat hij wil, hij krijg het niet afgevoerd omdat de metalen kap compleet volloopt.

Dus... zeg het maar? In de metalen afzuigkap zit een soort klep die op en neer kan bewegen. Ik kan alleen maar vermoeden dat die onder zwaartekracht op of neer komt om via verschillende richtingen langs de messen af te zuigen, afhankelijk van of hij onder of boven ligt. Is mijn afzuiging niet sterk genoeg?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik meende op je foto's ook een spanenafzuiging te zien met beperkte capaciteit. Wellicht moet je de vvd dan minder laten afnemen of op zoek naar een andere spanenafzuiging met meer capaciteit.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.567
1.795
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik meende op je foto's ook een spanenafzuiging te zien met beperkte capaciteit. Wellicht moet je de vvd dan minder laten afnemen of op zoek naar een andere spanenafzuiging met meer capaciteit.

Dat heb je helemaal scherp gezien, 60 liter is zó vol. Maar dat was in dit geval niet direct de oorzaak, vermoed ik (hij zat niet vol). Misschien zaten er gremlins in... wie zal het zeggen. Ik heb nu de twee balken afgemaakt zonder vastlopen, dus wellicht ben ik toch ergens iets vergeten schoon te maken bij de vorige 3 vastlopers.
 

Tieske

Actieve deelnemer
11 jan 2018
63
8
omgeving Arnhem
Ik denk dat hij bedoelde dat de afzuiging te weinig zuigkracht heeft: de hoeveelheid lucht die hij verplaatst is onvoldoende. Wellicht dat het vermeld staat in de handleiding van de JET? Maar zeker als je flinke hoeveelheden hout afneemt moet je afzuiging flink werken.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.975
804
Omgeving Leiden
Ik denk dat scheppach afzuiger op je foto's te weinig lucht verplaatst. In de specs staat 183m3 per uur.
Dat klinkt als veel, maar het is foldertaal natuurlijk. Ideale omstandigheden en misschien ook nog gemeten zonder filter.
De HBM 200 'doet' 2500m3 per uur. Ook foldertaal, maar laat het de helft zijn, dan heb je daar een betere aan.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat hij bedoelde dat de afzuiging te weinig zuigkracht heeft: de hoeveelheid lucht die hij verplaatst is onvoldoende.

Dat was inderdaad wat ik bedoelde.
Ik denk dat die 'stofzuiger' het redelijk zal doen op een zaagtafel omdat dat maar beperkt en fijn stof produceert, maar voor een beetje vvd heb je inderdaad afzuig volume nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.