Soort verfspuit MDF

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

Voor het verven van (mdf) meubels ben ik op zoek naar een andere manier dan met rollertjes. Het resultaat krijg ik niet goed strak, ik krijg het niet goed op foto maar er blijft een klein beetje een structuur in zitten.

Het is voor de hobby met budget van max 200,-. Ik heb een 24l compressor.

Wat raden jullie aan? Is het met een 24l compressor te doen om bv zoiets aan te gebruiken?
of

Of eerder een op zich zelf staand apparaat zoals Wagner wood&metal HVLP?

Iemand ervaringen met bovengenoemde verfspuiten of andere alternatieven binnen het genoemde budget?

Alvast bedankt!
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi! Vorig jaar heb ik een Wagner Flexio 690 gekocht, maaaaaaaaaar dat is nog best even uitzoeken hoe het goed werkend te krijgen. Je zou zonder een enorme bult te vallen de parkside van Lidl eens kunnen proberen: Verfspuitsysteem kopen? | LIDL


Op MDF nog niet geprobeerd overigens. De ervaringen tot dusver is dat het verven an zich supersnel gaat maar met de nodige voorbereidingen gepaard (zoals het juist afstellen van je spuit). Ook heb je binnen mogelijk last van verfspettertjesoveral als je niet voldoende afdekt.

Rollers zijn helemaal zo gek nog niet :)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Met een 24l compressor moet op zich te spuiten zijn. Het is niet ideaal, de compressor levert (netto) te weinig lucht voor het pistool. Bij de meeste compressoren is de genoemde opbrengst bruto en gaat daar nog 30-40% vanaf voor netto. Dus je kunt niet langdurig spuiten zonder pauze om de compressor weer op druk te laten komen.
Welke verfspuit je ook kiest, bedenk dat je veel spuitnevel hebt (dus veel verf overal naast je object, dus heel veel moet afplakken en dan nog overal verfspatten op hebt zitten (en de overspray komt ver...).
En buiten waait de verf bij een beetje wind al alle kanten op, dus dat is ook niet altijd ideaal.

Ik heb zelf geen ervaring met een verfspuit op de compressor of met een los systeem, maar werk wel regelmatig met een spuitbus om metalen delen te lakken. Ik doe dat buiten op het gazon omdat het daar het minst erg is als er verfnevel op neerkomt. Maar dat is met de wind altijd lastig.
En let er ook op dat je dun spuit en dus geen zakkende verfdruppels krijgt; je wilt snel te dik opbrengen omdat het net nog niet dekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Kijk ook hier even, misschien is een verfspuit niet de juiste oplossing voor je probleem, MDF strak afwerken blijkt geen picnic

 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
De enige ervaring die ik heb is met een XVLP systeem van Wagner. Ondanks de bewering dat dit systeem onverdunde verf zou kunnen spuiten, blijkt voor een mooi resultaat de Viscociteit wel degelijk een rol te spelen. Spuiten is eigenlijk alleen rendabel wanneer je een flinke klus hebt. Het vergt veel voorbereiding. Ik heb een spuitcabine gefabriceerd uit latten en stevig plastic, een stucloper neergelegd en een steun gemaakt om het werkstuk op te kunnen zetten en te kunnen verdraaien. Mijn keukenblok ziet er strak uit, maar om 02.00 snachts was ik pas klaar met het schoonmaken van de verfspuit. Zo’n XVLP verplaatst overigens heel veel lucht waardoor je uit moet kijken dat je geen stof opblaast.

U is gewaarschuwd 😎

oh ja, ik had ook een spuitoverall aangetrokken en dat is geen overbodige luxe 🧐
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het is mij niet duidelijk naar welk resultaat je zoekt.
Het niet goed strak krijgen zegt mij op zich niet veel.
Mdf is op zich vrij glad van zichzelf.
Spuiten is een vak apart.
Met een 24 liter compressor kon je niet ver.
Elke verfspuit vraagt een bepaalde hoeveelheid lucht.
Meestal kom je dan bij grotere compressors uit.
Zo'n Wagner systeem kan, maar is ook niet zo simpel uit te vinden voordat je het resultaat krijgt wat je zoekt.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt voor de reacties
Op MDF nog niet geprobeerd overigens. De ervaringen tot dusver is dat het verven an zich supersnel gaat maar met de nodige voorbereidingen gepaard (zoals het juist afstellen van je spuit). Ook heb je binnen mogelijk last van verfspettertjesoveral als je niet voldoende afdekt.

Rollers zijn helemaal zo gek nog niet :)
Merk je een groot verschil qua afwerkkwaliteit met rollen?

Kijk ook hier even, misschien is een verfspuit niet de juiste oplossing voor je probleem, MDF strak afwerken blijkt geen picnic

Deze had ik toevallig ook doorgelezen :) ik herken het probleem wel van de vezels maar dat is niet waar ik nu op doel, ik zie namelijk niet echt vezels omhoog komen maar voor mijn gevoel komt het structuurtje echt van het rollen
Het is mij niet duidelijk naar welk resultaat je zoekt.
Het niet goed strak krijgen zegt mij op zich niet veel.
Mdf is op zich vrij glad van zichzelf.
Begrijpelijke reactie, zo zonder foto's zegt het niet zoveel. Ik heb het even met flits geprobeerd en dan wordt goed zichtbaar wat ik bedoel

Dit is van een afstandje en dan ben ik tevreden met het resultaat
WhatsApp Image 2021-06-27 at 16.04.01.jpeg

Dit is van dichtbij en dan zie je dat het toch niet glad is
WhatsApp Image 2021-06-27 at 16.04.01 (1).jpeg

Ik proef al met al wel wat twijfels bij het spuiten, zeker icm 24l compressor. Zijn er andere tips om het strakker te krijgen? Misschien ander merk verf? Ik gebruik nu Histor of Flexa

Nu zet ik het op met 2 lagen grondverf en 2 lagen aflakken en elke keer tussen de lagen door schuren en met een droge doek het stof wegnemen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Het superglad krijgen is een kwestie van veel lagen opbrengen en dan natslijpen. Dus zoals de carrosseriejongens het doen. Strak MDF in de meubelindustrie is trouwens vaak folie-werk, dat kun je in je eigen toko niet doen.
Maar een tip: breng het spul naar een meubelspuiter. Kost wat, maar het resultaat is dan wel perfect. (Bij voorkeur eentje die heel goed in luidsprekerboxen is.)

(PS Wat is de autocorrectie hier irritant — wil steeds glas ipv glad.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik heb 2 spuiten van graco een accumodel en een airless. Mij rol werk op deurtjes is bijna net zo goed als het spuiten. Het grootste probleem met spuiten is het vele afplakken en en schoon maken van de machines. Nu spuit ik maar incidenteel maar alleen bij echt groot werk. Ik gebruik novaspray van sigma. Hoef niet te verdunnen. Heeft de dikte van yoghurt. Dit is niet met een gewone kwast te verwerken. In het begin ziet het er niet strak uit maar dat trekt allemaal bij. Ja het rollen is best veel werk vooral de eerste lagen. Goed gronden vullen en schuren. Ik neem nooit hoogglans dat is nog lastiger. Ja lagen opbrengen en dan polijsten gaat ook. Wel wachten tot de lak echt hard is.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Strak MDF in de meubelindustrie is trouwens vaak folie-werk, dat kun je in je eigen toko niet doen.
Maar een tip: breng het spul naar een meubelspuiter. Kost wat, maar het resultaat is dan wel perfect. (Bij voorkeur eentje die heel goed in luidsprekerboxen is.)
Ja ik vergelijk het ook een beetje met mijn keukenfrontjes en dat zal waarschijnlijk met folie zijn. Als ik MDF met lakdraagfolie zou gebruiken, zou het dan gladder worden als bovenstaande foto? Dan zit ik alleen nog met de kopse kanten

Meubelspuiter heb ik ook nog aan gedacht maar ik doe het liefst zoveel mogelijk zelf en denk dat dat ook wat boven mijn budget is.
Het superglad krijgen is een kwestie van veel lagen opbrengen en dan natslijpen.

Bedoel je dit bij rollen of spuiten? Of beide? Hoeveel lagen aflakken zou je adviseren?

Ik heb 2 spuiten van graco een accumodel en een airless. Mij rol werk op deurtjes is bijna net zo goed als het spuiten.
@Wim Kluck met welke verf doe je het rolwerk? Heb je bij het rollen niet zo'n structuur als je op bovenstaande foto ziet?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Er zit altijd wat structuur op dat is onvermijdelijk als je niet napolijst (wat ik mij matte verf nooit doe) En ja er zijn best wel eens frontjes die een keer extra moeten omdat ze niet meteen naar mijn zin zijn. Het moet ook niet te warm zijn en ook niet te koud ;) Ik gebruik Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin en een vilt lakroller.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Wat je ziet op de foto's noemen ze in de autolak wereld orange peel.

Dit kom ook voor bij spuiten, alleen komt het dan door het proces van harden van de lak.
Hier komt het voornamelijk door de roller.

Bij auto's kun je het aanpakken door de blanke lak laag nat te schuren en dan weer op te polijsten tot hoogglans.

Je zou een deurtje of een ander proefdeel een kunnen proberen.........nat schuren met korrel 2000 of 2500
En daarna de schuursporen wegpolijsten met een poetspad op een machine.

Om te zien hoe glad je hebt geschuurd kun je controle poeder van 3M gebruiken.
Dat laat je (op het soms frustrerende af) zien waar je nog moet schuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.