Solid Surface - zelf doen of laten doen?

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Mede forumleden

De korpussen van mijn badkamermeubel zijn klaar.
Dit had ik graag voorzien van een solid surface blad met geïntegreerde lavabo's.
Gezien de afmetingen red ik het niet met een kant en klare optie -> 2050x600

Ik heb 2 adressen waar ik als particulier plaatmateriaal, lavabo's, lijm, etc van Hi-macs of Betacryl kan aankopen om het blad zelf te maken.

Mijn 1ste vraag:
Op de instructiefilmpjes ziet het er redelijk eenvoudig uit en heb ik ook gewoon alle tools om het te kunnen maken.
Maar is dit aan te raden?
Hetgeen wat me het moeilijkste lijkt is het opschuren. Al zou ik wel sowieso voor een matte afwerking gaan.

Mijn 2e vraag:
Indien het sterk afgeraden wordt om dit zelf te doen, zijn er toevallig op dit forum mensen die me het blad afgewerkt kunnen aanleveren?
Of adresjes in Vlaanderen waar ik terecht kan? (Ik ben van Antwerpen).

Alvast bedankt voor de reacties.
 

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
28
5
Ranst Belgie
Hi-macs wordt in het Antwerpse verdeeld door de Engels groep die gevestigd is op de Paardenmarkt .
Daar kan je info over hun afnemers/verwerkers opvragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Het opschuren is goed zelf te doen met de juiste machines én het juiste schuurpapier. Als je eenmaal weet hoe te schuren is het in de toekomst ook makkelijk om krassen, beschadigingen etc zelf te herstellen.

Lastiger vind ik het verlijmen, dit kan nagenoeg naadloos, maar bij bv lichte kleuren uitkijken dat er geen vervuiling in de lijm komt. Ook goed klemmen zodat de naad zo klein mogelijk wordt.
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
144
29
Antwerpen
Ja ik heb eigenlijk maar een random orbital sander van Bosch, geen polijstmachine of dergelijke.
En qua schuurpapier zat ik naar Siapro of Abralon (Mirka) te kijken.

Nu dacht ik al eens gezien te hebben dat je net niet te hard mocht klemmen bij het verlijmen. Sommige spreken zelfs over gewoon een gewicht op de spoelbak te leggen die je gaat verlijmen.

Maar goed, mocht er een zelfstandige zijn hier op t forum waar ik de opdracht aan kan gunnen let me know.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
371
160
Eindhoven
Dit overzichtje heb ik een keer gekregen bij een workshop. Zelf gebruik ik festool granat schuurpapier op een ets 125mm en rotex 90 voor de kleinere stukken.
Screenshot_20230625_131106.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.