Snijplank walnoot

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Erg mooi.

Maar wel een vraag. Knalt zo'n snijplank niet uit elkaar als de stukken wat gaan werken? De jaarringen lopen alle kanten op, dus ieder stuk zal in een andere richting gaan uitzetten. Gaat dat wel goed?
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.795
752
Enschede, Twente
Maar wel een vraag. Knalt zo'n snijplank niet uit elkaar als de stukken wat gaan werken? De jaarringen lopen alle kanten op, dus ieder stuk zal in een andere richting gaan uitzetten. Gaat dat wel goed?
Ik denk dat juist het willekeurige van het patroon helpt: waar het ene stukje iets in de breedte uitzet, doet een buur het omgekeerde, etc.
In de praktijk ontdek je snel dat als je alles netjes dezelfde kant op laat gaan qua nerven, de boel als een gek gaat hoepelen.
Random (of bestudeerd willekeurig) is dus beter.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.035
374
Alphen aan den Rijn
Bedank voor jullie reacties .
Dit was de eerste keer dat ik iets van Walnoot had gemaakt , er volgen er nog meer .
Binnenkort nog maar een paar balkjes er bij kopen .

Groeten Willem
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Erg mooi.

Maar wel een vraag. Knalt zo'n snijplank niet uit elkaar als de stukken wat gaan werken? De jaarringen lopen alle kanten op, dus ieder stuk zal in een andere richting gaan uitzetten. Gaat dat wel goed?
Nee. Tenzij je hem een aantal dagen onderdompelt (don't ask...). Goed geolied wordt een snijplank nooit _echt_ nat. Nogmaals, tenzij je hem dagen onder water houdt. En zelfs dan blijft de plank als zodanig feitelijk intact. En nu, een aantal maanden later, zijn de meeste kieren weer goeddeels dicht (al zijn ze dan niet meer verlijmd op die plekken) - de snijplank werkt nog steeds als bedoeld...
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie en meron

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik heb een tijdje geleden ook snijplanken gemaakt van restjes noten, maar die kleuren aanzienlijk donkerder na aanbrengen van druivenpitolie.
Persoonlijk vind ik dat wel mooi, hoewel de jouwe een mooiere tekening heeft :giggle: 4014656A-80CE-4E16-B346-3002333F9A5B.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Heel mooie plank. Ik was zaterdag even bij Willem en heb hem in het echt bewonderd, hij is echt heel gaaf geworden :). Ook superleuk om uitleg te krijgen hoe Willem dit soort dingen aanpakt, heb ik weer wat van geleerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.