Snelheid lintzaag

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Wat is een mooie snelheid van een lintzaag bij het zagen van hout.
Ik kan kiezen uit 5m per seconde, 10m per seconde en 15 m per seconde
 
Ik denk dat dat vooral afhankelijk is van welk soort zaaglint je gebruikt.
En natuurlijk het soort hout.
Volgens mij is het hoe meer tanden hoe lager de snelheid ( moeilijker afvoeren van zaagsel)
Hoe kleiner het aantal tanden , dus meer tussen ruimte, des te makkelijker wordt het zaagsel meegenomen en afgevoerd.
Als je de keuze in toerental hebt zou ik het gewoon proberen. Je merkt dan snel genoeg wat de juiste snelheid is.
De doorvoer snelheid is ook zeker bepalend voor het resultaat.
Mijn vader zegt altijd ; laat de zaag het werk doen en niet jij.

Ik heb niet veel ervaring met mijn lintzaag maar...... hier op het forum zijn vast en zeker forummers met veel kennis en ervaring.

Gr .Edwin
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Normale bandsnelheid voor grotere machines met genoeg vermogen is zo rond de 1000m per minuut.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Als ik bij Baptist kijk, ligt de snelheid bij verschillende modellen ergens tussen de 700 (Record) en 1400 (Laguna). Dus met die 900 zal je wel goed zitten.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Ik dacht dat de lagere snelheid bedoelt is voor metalen, schijnbaar zaagt dat niet zo goed op hogere snelheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.