Snelheden freesmachine

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
31
5
Ranst Belgie
Gegroet allemaal,

Ik heb een Robland NLX 310 combinatiemachine met monofase motoren en 30 mm freesas, tot dusver heb ik hier nog niet zoveel mee gefreesd en staat de snelheid constant ingesteld op 6000 toeren. Andere mogelijkheden zijn : 2900/4000/7500 toeren. Wanneer gebruik ik welke snelheid? Bestaat daar een tabel oid voor?

D

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.850
3.470
Het maximale toerental staat meestal op de frees. Als je niet genoeg motorvermogen hebt om dat te halen, ga je een stap terug. Hoe groter de frees, hoe lager het toerental. Ik heb een omgebouwd scheppach frees aanbouw deel voor een hm2. Die heeft in mijn opstelling een toerental van 4500 toeren. Dat werkt prima. Ik frees ook met mijn radiaalzaag. Die heeft een toerental van 2800 toeren. Dat is ook geen probleem. Maar meer toeren betekend sneller doorvoeren, dus sneller klaar.

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
184
62
Vaak staat er ook op de freestafel wel een tabel met veilige snelheden op basis van diameter van het snijgereedschap. Het heeft namelijk te maken met de omloopsnelheid waarmee de snijkanten door het materiaal gaan, deze moeten niet te snel, maar ook niet te laag zijn. (in mindere mate hangt het ook af van het materiaal en aanvoersnelheid)

Voor de mensen die een "wenig Deuitsch lesen können" wellicht hier wat meer informatie:

IMG_20221209_215102.jpgIMG_20221209_215106.jpg

(bron: Stationärmaschinen: Tischfräse, Guido Henn, ISBN 978-3--7486-0195-1)

Ik kan het boek en ook de andere boeken uit deze serie aanraden, duidelijk, compleet en overzichtelijk. Inclusief DVDs met begeleidende videos en instructies voor maken van hulpmiddelen voor op de machines die veiligheid vergroten en ook handig zijn.

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
31
5
Ranst Belgie
Vaak staat er ook op de freestafel wel een tabel met veilige snelheden op basis van diameter van het snijgereedschap. Het heeft namelijk te maken met de omloopsnelheid waarmee de snijkanten door het materiaal gaan, deze moeten niet te snel, maar ook niet te laag zijn. (in mindere mate hangt het ook af van het materiaal en aanvoersnelheid)

Voor de mensen die een "wenig Deuitsch lesen können" wellicht hier wat meer informatie:

Bekijk bijlage 126653Bekijk bijlage 126654

(bron: Stationärmaschinen: Tischfräse, Guido Henn, ISBN 978-3--7486-0195-1)

Ik kan het boek en ook de andere boeken uit deze serie aanraden, duidelijk, compleet en overzichtelijk. Inclusief DVDs met begeleidende videos en instructies voor maken van hulpmiddelen voor op de machines die veiligheid vergroten en ook handig zijn.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.221
641
Noord-Veluwe
Hier heb je een bladzijde uit het blad van de Berufsgenossenschaft Holz und Metall met de originele tabel (in de bijlage).

Overigens vind ik deze webpagina vaak ook erg handig als ik er zelf even niet uitkom:

Daar kun je ook een Excel-bestand downloaden voor je berekeningen.

Bijlagen

• BGI_732_-_Schnittgeschwindigkeitstabelle.pdf
    22,1 KB · Weergaven: 13
  • Leuk
Waarderingen: jmartens

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.