Sluitlat

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
Kan iemand mij vertellen hoe ik best de sluitlat tussen kast en plafond aan de kast bevestig ?

Bij een vriend van mij is een kast gemaakt in wit eiken fineer en de sluitlat boven aan was in mdf wrm word dit gedaan in mdf en niet in die fineer ?

Word de sluitlat altijd gelijk gezet met de voorkant van de kast deuren of met de voorkant van de kast zodat ze achter de kastdeuren zit ?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Kan iemand mij vertellen hoe ik best de sluitlat tussen kast en plafond aan de kast bevestig ?

Bij een vriend van mij is een kast gemaakt in wit eiken fineer en de sluitlat boven aan was in mdf wrm word dit gedaan in mdf en niet in die fineer ?
Lijkt me vooral een kwestie van smaak. Ik zou een sluitlat met kastafwerking uitsluitend overwegen als de ruimte boven de kast over de volle breedte een gelijke hoogte heeft. Als er een zichtbaar verloop in zit, accentueer je de imperfectie door de kast aan de "fout" aan te passen. In dat geval (doorgaans?) zou ik de sluitlat deel maken van de omgeving, dus MFD afgewerkt in de kleur van wanden en/of plafond. Liever een perfect gedimensioneerd meubel in een onregelmatige ruimte dan compensatie van een bouwfout met een zichtbaar afwijkende meubelvorm.
Word de sluitlat altijd gelijk gezet met de voorkant van de kast deuren of met de voorkant van de kast zodat ze achter de kastdeuren zit ?
Achter de kastdeuren, gelijk met de romp. Dat heeft als voordeel dat een niet perfecte uitlijning minder zichtbaar is. Als de sluitlat boven de romp blijft, kunnen de deuren er ook niet langs schuren. Je kunt de deuren dan hoog genoeg hangen om de naad tussen sluitlat en romp aan het zicht te onttrekken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan iemand mij vertellen hoe ik best de sluitlat tussen kast en plafond aan de kast bevestig ?
bovenop de kast een stuitlat zetten
de sluitlat komt daar voor
sluitlat van boven uit schroeven
lijmen als het de kast er reeds staat & de ruimte tussen plafond en kast te klein is om te schroeven
(zet er een lijmklem op tegen het verschuiven)

Bij een vriend van mij is een kast gemaakt in wit eiken fineer en de sluitlat boven aan was in mdf wrm word dit gedaan in mdf en niet in die fineer ?
ik zou de sluitlat in hetzelfde materiaal als de kast maken
spreekt voor zichzelf

Word de sluitlat altijd gelijk gezet met de voorkant van de kast deuren of met de voorkant van de kast zodat ze achter de kastdeuren zit ?
is een persoonlijke keuze
bij inliggende deuren, zou ik ze met de deuren uitlijnen
bij opliggende deuren eigenlijk ook
sluit ze niet mooi met de kast aan, zet ze dan een paar mm dieper
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
bovenop de kast een stuitlat zetten
de sluitlat komt daar voor
sluitlat van boven uit schroeven
lijmen als het de kast er reeds staat & de ruimte tussen plafond en kast te klein is om te schroeven
(zet er een lijmklem op tegen het verschuiven)
Hoe zet je dan de sluitlat tegen de stuilat vast ???


Stel mijn kast is gewoon in meubelplaten , maar de deuren in wit fineer eik, en de sluitlat staat achter de deuren in welk materiaal kan de sluitlat dan , meubelplaten of ook in wie eiken fineer !
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe zet je dan de sluitlat tegen de stuilat vast ???
de sluitlat lijm je gewoon tegen de stuitlat
Stel mijn kast is gewoon in meubelplaten , maar de deuren in wit fineer eik, en de sluitlat staat achter de deuren in welk materiaal kan de sluitlat dan , meubelplaten of ook in wie eiken fineer !
is vooral een esthetische keuze
ik zou hetzelfde als de meubelplaten nemen
je deuren uit fineer eik mag ik halfdonker noemen
neem je de sluitlat ook uit fineer eik, dan zal die eerder opvallen, omdat ze afsteekt tov de meubelplaten én het plafond (meestal een lichte kleur)
de minste afwijking wordt dan versterkt
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
de sluitlat lijm je gewoon tegen de stuitlat

is vooral een esthetische keuze
ik zou hetzelfde als de meubelplaten nemen
je deuren uit fineer eik mag ik halfdonker noemen
neem je de sluitlat ook uit fineer eik, dan zal die eerder opvallen, omdat ze afsteekt tov de meubelplaten én het plafond (meestal een lichte kleur)
de minste afwijking wordt dan versterkt

Ok bedankt om terug te komen op je vorige antwoord jij zou dus de sluitlat tussen kast en plafond altijd gelijk zetten met de voorkant van de kastdeuren en niet met de voorkant van de kast romp ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
jij zou dus de sluitlat tussen kast en plafond altijd gelijk zetten met de voorkant van de kastdeuren en niet met de voorkant van de kast romp ?
heb onder #4 te snel getikt
gelijk met de romp zal het mooiste zijn
dan valt ze het minst op
zeker wanneer het hetzelfde materiaal als de romp is
weer sneller getikt dan gedacht . . .
hou een stuk sluitlat voor de sTuitlat, wanneer je die plaatst
is makkelijkst om mooi uit te lijnen
lukt het niet volledig, zorg er dan zeker voor dat de sLuitlat achter de romp komt
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
heb onder #4 te snel getikt
gelijk met de romp zal het mooiste zijn
dan valt ze het minst op
zeker wanneer het hetzelfde materiaal als de romp is
weer sneller getikt dan gedacht . . .
hou een stuk sluitlat voor de sTuitlat, wanneer je die plaatst
is makkelijkst om mooi uit te lijnen
lukt het niet volledig, zorg er dan zeker voor dat de sLuitlat achter de romp komt
Ok, stel mijn sluitlat boven op de rom is 8cm , dus 8 cm speling tussen kast en plafond , hoe dik moet de stuitlat dan zijn die ik bovenop de kast Schroef ?

Ik zou de sluitlat altijd achter de kast deur zetten

Tenzij er links en rechts van de kast ook met sluitlat word gewerkt en dan zou ik de sluitlatten overal gelijk maken en gelijk zetten met de voorkant van de kast deuren !

Heb ik het zo juist
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ok, stel mijn sluitlat boven op de rom is 8cm , dus 8 cm speling tussen kast en plafond , hoe dik moet de stuitlat dan zijn die ik bovenop de kast Schroef ?
wat voorop staat is dat de voorzijde van de sTuitlat haaks moet zijn
kleine afwijking kan, maar dan moet je dat opvangen met de (montage)lijm die achter de sLuitlat komt
de sTuitlat moet voldoende hoog zijn, zodat de sLuitlat niet naar achter helt
voor een sLuitlat van 8 cm zal een sTuitlat van 2 cm dik volstaan
ik zou ze toch 10 cm breed nemen, zodat er veel kans is dat je ze haaks lijmt/schroeft
schroeven zou niet mooi zijn, als het dat van binnenin de corpussen doet
ideaal is dat je ze vooraf schroeft
Ik zou de sluitlat altijd achter de kast deur zetten
Tenzij er links en rechts van de kast ook met sluitlat word gewerkt en dan zou ik de sluitlatten overal gelijk maken en gelijk zetten met de voorkant van de kast deuren !
dit is vooral een esthetische keuze
mijn voorkeur is dat de sluitlat vertikaal in het verlengde van het corpus ligt
& als het risico bestaat dat ze er voor komt - omdat de sTuitlat te veel naar voor staat - zet dan de sTuitlatten direct 2 mm dieper dan de dikte van de sLuitlat
mijn voorkeur is niet om de sLuitlatten gelijk te zetten met de voorkant van de deuren
dan benadruk je hun aanwezigheid
bijkomende moeilijkheid is het uitlijnen met de voorzijde van de corpussen + het lijmen
lijm je na het plaatsen van de sTuitlatten, dan zullen ze afglijden
dit is een persoonlijke keuze
technisch zijn beide plaatsingsmethoden mogelijk
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
wat voorop staat is dat de voorzijde van de sTuitlat haaks moet zijn
kleine afwijking kan, maar dan moet je dat opvangen met de (montage)lijm die achter de sLuitlat komt
de sTuitlat moet voldoende hoog zijn, zodat de sLuitlat niet naar achter helt
voor een sLuitlat van 8 cm zal een sTuitlat van 2 cm dik volstaan
ik zou ze toch 10 cm breed nemen, zodat er veel kans is dat je ze haaks lijmt/schroeft
schroeven zou niet mooi zijn, als het dat van binnenin de corpussen doet
ideaal is dat je ze vooraf schroeft

dit is vooral een esthetische keuze
mijn voorkeur is dat de sluitlat vertikaal in het verlengde van het corpus ligt
& als het risico bestaat dat ze er voor komt - omdat de sTuitlat te veel naar voor staat - zet dan de sTuitlatten direct 2 mm dieper dan de dikte van de sLuitlat
mijn voorkeur is niet om de sLuitlatten gelijk te zetten met de voorkant van de deuren
dan benadruk je hun aanwezigheid
bijkomende moeilijkheid is het uitlijnen met de voorzijde van de corpussen + het lijmen
lijm je na het plaatsen van de sTuitlatten, dan zullen ze afglijden
dit is een persoonlijke keuze
technisch zijn beide plaatsingsmethoden mogelijk

Als de romp in meubelplaten is en de kastdeuren in gelakte mdf , waarin zou jij de sluitlat dan maken als deze gelijk met de corpus komt .

En hoeveel spatie neem je tussen kastdeur en plafond ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als de romp in meubelplaten is en de kastdeuren in gelakte mdf , waarin zou jij de sluitlat dan maken als deze gelijk met de corpus komt .
een esthetische keuze
als de voorzijde van de sluitlat en de romp gelijk komen, dan zou ik voor de sluitlat ook meubelplaat nemen, zodat het lijkt alsof de sluitlat een verlenging van de romp is
En hoeveel spatie neem je tussen kastdeur en plafond ?
ook esthetisch
alhoewel het verband tussen kastdeur en plafond nu voor de 1ste keer opdaagt
draaien de deuren naar links en rechts, en zijn ze halfopliggend, dan mag het corpus zelf tot tegen het plafond komen
is het corpus 18 mm, en zijn de deuren 5 mm opliggend, dan heb je 13 mm tussen deuren en plafond

is de kast al gemaakt ?
geplaatst ?
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
een esthetische keuze
als de voorzijde van de sluitlat en de romp gelijk komen, dan zou ik voor de sluitlat ook meubelplaat nemen, zodat het lijkt alsof de sluitlat een verlenging van de romp is

ook esthetisch
alhoewel het verband tussen kastdeur en plafond nu voor de 1ste keer opdaagt
draaien de deuren naar links en rechts, en zijn ze halfopliggend, dan mag het corpus zelf tot tegen het plafond komen
is het corpus 18 mm, en zijn de deuren 5 mm opliggend, dan heb je 13 mm tussen deuren en plafond

is de kast al gemaakt ?
geplaatst ?
Nee de kast is nog niet gemaakt ,

Maar ik dacht de corpus niet tot tegen plafond te laten komen en met sluitlat te werken . moest het plafond niet perfect waterpas zijn dat ik de speling eventueel kan opvangen met de sluitlat .
en dacht dan de kastdeuren tot 2cm van het plafond te laten komen
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nee de kast is nog niet gemaakt
dan kan je de sTuitlat er op plaatsen vooraleer je de kast zet
heb je een ontwerp ? (ben altijd nieuwsgierig !)
ik dacht de corpus niet tot tegen plafond te laten komen en met sluitlat te werken . moest het plafond niet perfect waterpas zijn dat ik de speling eventueel kan opvangen met de sluitlat .
met een sluitlat werken is altijd de beste combinatie, want dan kan je die - indien nodig - aan de opening tussen plafond & corpus aanpassen
dacht dan de kastdeuren tot 2cm van het plafond te laten komen
voor afstand tussen kastdeuren & plafond bestaat er geen technische beperking noch reden
is zuiver een persoonlijke keuze
het komt mij ongewoon over dat dat je bij de afstand tot het plafond vanaf de (bovenkant van) de kastdeuren rekent
als de deuren 5 mm opliggend zijn + het corpus 18 mm dik, dan is de afstand corpus-plafond 20 mm - (18 - 5) = 7 mm
met die opening zit je op de grens om het eerder dicht te kitten dan een sluitlat te plaatsen
 

Jacky

Actieve deelnemer
30 nov 2020
44
0
dan kan je de sTuitlat er op plaatsen vooraleer je de kast zet
heb je een ontwerp ? (ben altijd nieuwsgierig !)

met een sluitlat werken is altijd de beste combinatie, want dan kan je die - indien nodig - aan de opening tussen plafond & corpus aanpassen

voor afstand tussen kastdeuren & plafond bestaat er geen technische beperking noch reden
is zuiver een persoonlijke keuze
het komt mij ongewoon over dat dat je bij de afstand tot het plafond vanaf de (bovenkant van) de kastdeuren rekent
als de deuren 5 mm opliggend zijn + het corpus 18 mm dik, dan is de afstand corpus-plafond 20 mm - (18 - 5) = 7 mm
met die opening zit je op de grens om het eerder dicht te kitten dan een sluitlat te plaatsen
Ben niet mee vanwaar die 20mm komt . In jou voorbeeld word en geen sluitlat dan gebruik . En komen de kast deuren 5mm voorbij de onderkant van de corpus
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
heb het begrepen
goed idee
daarmee verberg je gelijk niet-perfekt aansluitende naden van corpus en sluitlat
Duh... #2 (Twee!), laatste regel :whistle: ;)

Sorry voor de onderbreking maar Jacky moet, aangezien ze niet overtuigd is van de rechtheid van het plafond, wel beseffen dat een eventueel verschil wordt benadrukt naarmate de afstand deuren - plafond kleiner wordt.
Een halve cm verloop valt bij 2 cm hoog veel meer op dan bij bijv. 8 cm...
Ik zal niet meer storen 😊
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Duh... #2 (Twee!), laatste regel
mijn euro is traag gevallen, kor,
je had het in #2 bij het rechte eind
ik heb lang de verwijzing naar / het verband met de deuren als een horizontale plaatsing begrepen
dank zij de schets heb ik gezien dat het over de vertikale plaatsing gaat
1 plaatje vertelt meer dan 1.000 woorden

een eventueel verschil wordt benadrukt naarmate de afstand deuren - plafond kleiner wordt.
Een halve cm verloop valt bij 2 cm hoog veel meer op dan bij bijv. 8 cm...
inderdaad
wat niet belet dat het idee om de deuren boven het corpus uit te laten komen niet slecht is
veel hangt uiteindelijk af van de hoek waaruit je de kast met gesloten deuren bekijkt

Ik zal niet meer storen
heb niet het gevoel dat je gestoord hebt
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.