Slot tuinhuisdeur zit geblokkeerd

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Goedenavond iedereen,

Ik heb bij de schoonouders van mijn dochter een (flink) tuinhuis in elkaar gezet (met wat hulp van haar schoonvader). Alles verliep zeer voorspoedig, tot vanmiddag toen het tuinhuis uiteindelijk af was. Het laatste wat ik deed was het (cylinder)slot, de krukken en de plaatjes plaatsen en - ter probering (is dat nederlands?) - de sleutel omgedraaid. Dat ging zoals verwacht perfect, wat echter niet ging zoals verwacht is dat het slot niet meer loskwam.

Het zit dus ergens geblokkeerd. Jullie zullen wel willen begrijpen dat dit voor ondergetekende een zeer gênant moment was 🥵 . 4 dagen werk, alles netjes gebouwd en uiteindelijk een tuinhuis waar je niet in kunt 🤪.

Het gaat om een soortement binnendeurslot met een (losse) cylinder. Nu heb ik in het verleden wel al meerdere cylindersloten vervangen/geplaatst, maar in dit specifieke geval ben ik wel vergeten om de lange bout, die de cylinder op zijn plaats houdt, er in te vijzen ☹️ (teveel afgeleid zal ik maar zeggen 😉).

Mijn vraag is nu: moet ik het slot uitboren (liefst niet, want mijn boormachine staat IN het tuinhuis, en kan er dus niet bij (misschien het moment om een nieuw boormachientje te kopen ), of zijn er andere oplossingen? Ik heb ook al geprobeerd om WD 40 in het cylinderslot te spuiten EN tevens in het slotmechanisme zelf (voor zover ik daar, met een gesloten deur, kon in spuiten natuurlijk), hetgeen ook niet hielp.

Wie helpt mij een complete afgang te voorkomen? Ik zal jullie eeuwig dankbaar zijn.

Luc
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het slot kan dus heen en weer bewegen? Als het een nieuw slot is loopt de pal aan de binnenkant niet ergens tegen vast? Zitten de dekschilden al op de deur? Zo niet, dan kan je een tang op het uitstekende deel van het slot zetten en het slot afbreken. Dan heb je een bouwsleutel nodig om het slot open te draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Hi Chevy,

Dank voor je snelle reactie.

De dekschilden zit er helaas op. Ik kan ze er helaas ook niet afvijzen, om reden dat de deurkruk aan de binnenkant vastzit met een inbusboutje.

Ik denk inderdaad dat de pal (het bewegende deel in het midden van het cylinderslot) ergens geblokkeerd zit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Als het een europrofielcilinder is en je hebt het boutje er niet ingedraaid kan het zijn dat de neus van de cilinder (dat zwarte ding in het midden) niet in het slot zit of iets verkeerd. Kan je de sleutel nog wel draaien? Foto?
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Hi Wim,

Het is inderdaad een europrofielcylinder. Wat je schrijft is hetgeen ik vrees. De sleutel kan nog wel iets draaien, juist genoeg om hem uit het sleutelgat te trekken. Ik kan voorlopig geen foto tonen, gezien het tuinhuis bij de schoonouders van mijn dochter staat en zij op dit moment niet thuis zijn....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Als je de sleutel kunt draaien naar vijf voor twaalf of vijf over twaalf zit de neus in de nul positie en moet je de cilinder eruit kunnen trekken met de sleutel. (De neus kan in een ander postie zitten maar dat is uitzonderlijk. Sleutelschakelaar ed) Afbreken zoals chevvy66 zegt is ook een oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Hij wil de cilinder er niet uit trekken, hij wil hem weer van het slot draaien. Verder het zelfde principe. De cilinder zo positioneren dat je de schoot terug kan draaien. Kan met nieuw spul wel eens wat rommelen zijn.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Thanks. Ik ga dit doorgeven (of zelf morgen proberen - hij is niet de meest handige). De sleutel kan inderdaad in de vijf voor of vijf na 12 gedraaid worden.

Anders zal ik inderdaad het slot moeten afbreken. In ieder geval zal het uiteindelijk nog goedkoper zijn dan een slotenmaker te laten komen.
 

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Hij wil de cilinder er niet uit trekken, hij wil hem weer van het slot draaien. Verder het zelfde principe. De cilinder zo positioneren dat je de schoot terug kan draaien. Kan met nieuw spul wel eens wat rommelen zijn.
Inderdaad wil ik hem weer van het slot draaien, maar als dat niet lukt zal ik hem wel moeten breken. Ik heb deze middag nog wel wat staan rommelen, maar ik was, denk ik, gewoon te zenuwachtig/gegeneerd :confused:
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.026
367
Alphen aan den Rijn
Kijk eens aan de boven of onderzijde of de deuren op gelijke hoogte zitten , anders zit de nachtschoot klem . Als dit zo is de laagste deur iets optillen .
Vaak staan ze iets scheef .
Of de uitsparing is niet diep genoeg .

Succes Willem
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en LukeB2530

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Inderdaad wil ik hem weer van het slot draaien, maar als dat niet lukt zal ik hem wel moeten breken. Ik heb deze middag nog wel wat staan rommelen, maar ik was, denk ik, gewoon te zenuwachtig/gegeneerd :confused:
Gewoon in alle rust en zonder oordelende blikken nog een keer proberen. Kan me namelijk niet voorstellen dat het slot of de cylinder niet meer los te krijgen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je de sleutel kan draaien en de cilinder zit er op het oog goed in dan zit de cilinder op de goede plek.

als je hem dan niet van het slot krijg klemt waarschijnlijk de schoot.
duw of trek aan de deur of druk hem iets omhoog of omlaag en probeer of het dan wel lukt.

zet eventueel iets meer kracht op de sleutel.
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Bedankt iedereen voor het meedenken.

Ondertussen ben ik nog eens gaan kijken en heb op advies van Wim (sleutel op 5 voor 12) het cylinderslot eruit gekregen. Echter de nachtschoot is niet achteruitgeschoten en blijft dus zitten in de uitsparing van de deuromkassing.

Hoe moet het nu verder ? Volgens mij ligt de oplossing nu in het verschiet.

Dank voor jullie gewaardeerde berichten.

Luc
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ja met een bouwsleutel worden deuren met een nog niet gemonteerde cilinder geopend. Als het met een bouwsleutel kan dan zou het ook met een europrofielcilinder moeten kunnen.
Ik heb heel veel cilinders afgevuld en vele malen minder gemonteerd. Ik doe de eerste test altijd met de deur open. Ja ook leergeld mee betaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Heren,

De deur is open :p. Het is uiteindelijk toch gelukt door de cylinder er opnieuw in te steken en voorzichtig wat te rommelen met de sleutel. Dit keer rustig en zonder stress:cautious:. Vervolgens het slot ietsjes hoger gezet, daarna de cylinder vastgezet (hetgeen ik de eerste keer vergeten was) en klaar. (Heb de deur - veiligheidshalve - niet meer vastgedraaid :D )

Van harte dank voor de hulp.

Luc
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.