Slijpmachines - Traag / Snel?

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Heb via eBay een Record 050 combinatieschaaf op de kop getikt. Hierbij zitten 15 cutters, die allemaal behoorlijk geslepen moeten worden. Dit is mij iets te veel werk om gewoon met de hand te doen, dus dacht ik dat dit een mooi moment was om eens een slijpmachine aan te schaffen.

Van wat ik al op het forum heb gelezen is een tweedehands Creusen een goede optie. Nu zijn daar een paar versies van, die snel (~3000 RPM, vaak model 7150TS) of trager (~1500 RPM, model 7500TS) draaien. De tragere zijn beter voor het slijpen van houtbewerkingsgereedschap, maar als ik op Marktplaats kijk zie ik eigenlijk alleen maar die van 3000 toeren.

Dus vroeg ik me af: Hoeveel beter zijn de tragere slijpmachines van bijv. Creusen dan de snellere (of is het gewoon een kwestie van voorzichtig slijpen)? En zijn die tragere wel beschikbaar tweedehands, of is dat een nieuwer product?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
met een goede witte steen, voorzichtig slijpen en af en toe koelen met water kun je prima beitels slijpen (zelfs gereedschapsstaal) op een sneldraaier (3000 rpm). En met een CBN wiel op je sneldraaier hoef je niet eens meer voorzichtig te zijn ;-) Da's dan wel weer een investering...
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik gebruik al meer dan 35 jaar een 3000 toeren Creusen slijper. Erg fijn ding waar je goed en nauwkeurig mee kan slijpen. Koelen is erg belangrijk, steeds kort slijpen en direct koelen in de waterbak.
Sinds anderhalf jaar heb ik ook een 1500 toeren Creusen er bij. Bevalt me ook heel goed, en er kan langer geslepen worden tussen het koelen. De oude 3000 toeren machine gebruik ik nu als ik elders, op lokatie werk.
Qua slijpresultaat, dus hoe mooi en scherp er geslepen wordt, zie ik geen verschil tussen beide machines.

Ik slijp er van alles op, houtbeitels, schaafbeitels, koudbeitels, boren zowel HSS als kobalt als speedboren (alle boren slijp ik uit de hand zonder hulpstuk) enz.

Beide machines zijn goed. Ze trillen niet, hebben geen speling, behoeven nauwelijks onderhoud (bij de oudste heb ik 1 keer de lagers vervangen, een klusje van een uur en een tientje materiaal), en ze zijn goed instelbaar.
Wim.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Dank voor jullie advies! Heb een 3000 toeren Creusen gekocht via Marktplaats, de 1500 variant heb ik helaas niet voorbij zien komen. Moet nog even wachten tot hij bezorgd wordt om te zien in hoe goede staat hij echt is. Hoe weet je precies of een steen nog bruikbaar is of dat hij vervangen moet worden?
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Dank voor jullie advies! Heb een 3000 toeren Creusen gekocht via Marktplaats, de 1500 variant heb ik helaas niet voorbij zien komen. Moet nog even wachten tot hij bezorgd wordt om te zien in hoe goede staat hij echt is. Hoe weet je precies of een steen nog bruikbaar is of dat hij vervangen moet worden?
De steen aan een touwtje hangen en er tegen aan tikken. Moet een heldere klank hebben. Doffe klank kan een scheur betekenen. Eerlijk gezegd: Ik zou een nieuwe steen kopen. Je weet nooit of de vorige slijper iets met hout of kunststof of non-ferro heeft gedaan. Dat wringt zich als een wig in de poriën van de steen en daardoor kan hij splijten met alle gevolgen vandien....
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Heb de slijpmachine binnengekregen. De stenen lijken nog wel goed, ze zijn een beetje vies maar lijken niet veel gebruikt. Ze zijn nog exact 150mm en zo goed als perfect recht. Heb ze aan een touwtje gehangen, zoals Jan suggereerde, en ze maken zo'n klinkend/ringend metaal-achtig geluid, dus volgens mij zijn ze nog in orde.

Hij trilt wel enorm en maakt ook redelijk wat lawaai (dit is mijn eerste slijpmachine, dus ik weet niet precies hoeveel geluid ze moeten maken, maar als het goed is hoef je geen oorbeschermers op en zou het slijpen zelf meer lawaai moeten maken dan de motor?).

Er lijkt ook een lichte slag in de as te zitten, maar ik weet niet of dat nou door de as komt of doordat de wielen uit balans zijn. Heb de wielen eraf gehaald, en dan is er geen afwijking in de as te zien. Wel heeft de as een heel klein beetje speling van links naar rechts (horizontaal).

Zal straks eens wat proberen te slijpen, maar met de behoorlijke trillingen lijkt het me niet echt een heel prettige machine.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Je zou met een slijpsteendresser (google maar even) kunnen proberen om de stenen recht te krijgen. Misschien zijn ze iets onrond. Anders vrees ik dat je er niet veel aan kunt doen. Succes!
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Creusen slijpmachines hebben een zoemend geluid als deze op toeren is, en maakt geen herrie. Het zoemen komt van de motor af. Alleen bij start maakt deze kortstondig een hoog vrij hard geluid. Als je gaat slijpen is het, vind ik, een pokke geluid. Ik heb mijn gehoorbeschermers altijd op. Het aantals dB loopt aardig op tijdens slijpen.

Testen onbalans: Zet de machine op een stevige ondergrond en laat 'm zonder slijpstenen draaien. De as moet keurig draaien, als deze een slinger en je hoort trillend geluid dat niet van de motor af komt, is de as krom. Waarschijnlijk een keer gevallen geweest. Mocht dit goed zijn, dan moet waarschijnlijk de stenen gerits worden (slijpsteendresser/afritser), zoals de andere heren ook al schreven. Of de stenen liggen niet lekker op/in de as.

Helemaal trillingsvrij wordt het niet.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Had toevallig al zo'n afritser besteld. Nadat ik die gebruikt heb lijken de stenen niet meer te slingeren, dus dat heeft in ieder geval wel geholpen. Als ik hem op een stenen vloer laat draaien maakt hij een stuk minder lawaai, maar trilt nog wel behoorlijk. Misschien gewoon wat je moet verwachten bij een oudere machine die niet meer in de allerbeste conditie is.

Hoe vergelijkt zo'n werkbankslijpmachine zich tot tragere natslijpers (die gaan iets van 100 a 200 RPM geloof ik)? Zijn die veel rustiger in gebruik?
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Een Creusen slijpmachine hoort niet te trillen.
Als de machine draait zonder dat hij is vastgezet, hoort hij gewoon te blijven staan.
Ook horen ze vrij stil te lopen. Het geluidsniveau hoort zo laag te zijn dat je gerust zonder oordoppen kunt werken.

De lagers horen geen radiale en nauwelijks axiale speling te hebben. Als je machine uitschakelt, dient hij nog lang na te lopen, minstens een halve minuut of (veel) langer.

Als de machine flink trilt en/of lawaai maakt, dan is er iets mis. Het kan zijn dat de lagers kapot zijn (eenvoudig te vervangen), dat de as krom is (dan is de machine goed voor de oud ijzerbak) of dat er een steen excentrisch gemonteerd is.

Laat de machine eens lopen zonder stenen, en met 1 steen beurtelings links en rechts. Check dan het geluid en de trillingen.

Ik raad aan: doe een snelle check en schroom niet om de verkoper aan te spreken. Geld terug? (Het is ook mogelijk dat de machine tijdens het verzenden gevallen is. Als de verkoper hard kan maken dat de machine in goede staat was bij het verzenden, kun je de transporteur aansprakelijk stellen. Maar dat zal een hoop gelazer opleveren).

Wim.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Beste city17:
Het spijt mij dat ik het zo moet zeggen, maar door mijn autisme kan ik alleen maar eerlijk en recht toe recht aan de waarheid zeggen.
Ik kan niet anders concluderen dat je een kat in de zak hebt gekocht!!!!!
Ik zou de slijpmachine retour sturen, zo snel mogelijk.
En als ik wat mag aanbevelen, als Bruin het tenminste kan trekken, koop een nieuwe machine.
Door dat trillen loop je nog een risico ook dat er door het trillen een steen kapot vliegt. Die verkoper heeft hem dus niet voor niets weg gedaan.

Ja, Creusen bestaat helaas niet meer, maar ik heb zelf naast de Creusen ook nog een Makita: de GB602. Die is vast opgehangen aan de muur en je merkt er niets van als die draait.
Sterkte en wijsheid. Maar ik zou niet langer modderen met een slecht apparaat!!!
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
Ik heb even een video gemaakt, dat maakt meestal meer duidelijk dan tekst. In de video test ik hem eerst op de stenen vloer, en dan vanaf 1:08 op de werkbank. Rond 0:18 heb ik de machine uitgeschakeld, en hij ging makkelijk meer dan 30 seconden door met draaien, denk wel minstens 1 a 1.5 minuut nog nadat ik stopte met filmen.

 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb even een video gemaakt, dat maakt meestal meer duidelijk dan tekst. In de video test ik hem eerst op de stenen vloer, en dan vanaf 1:08 op de werkbank. Rond 0:18 heb ik de machine uitgeschakeld, en hij ging makkelijk meer dan 30 seconden door met draaien, denk wel minstens 1 a 1.5 minuut nog nadat ik stopte met filmen.


Doe gauw weg dat ding!!!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die " herrie" is zeer waarschijnlijk de bodemplaat die meetrilt.
Dat ding bestaat bij de mijne uit 2 delen, opgelost met een stukje band ertussen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Klinkt eerder als een beitelsteun die aanloopt. Geef dat ding eens een slinger met de hand, dan moet die geruisloos draaien.

Overigens loopt mijn Creusen ook niet trillingsvrij, en ik heb alle schijven nagelopen op de draaibank. Enige dat overblijft is een onbalans in de steen, niet omdat die nog gedresd moet worden, maar omdat de fabricage van de steen niet goed is.

Die werkbankslijpers lopen allemaal ongebalanceerd, op een knappe professionele machine moet je altijd balanceren, een steen is nooit perfect.

Je kunt met een Creusen, waar een goedkope steen opzit een maandagmorgen exemplaar treffen. Met een tweedehands weet je het nooit, kan een keer een andere steen op zijn gezet, maar hij kan ook mishandeld zijn.

Over de algehele degelijkheid van Creusen ben ik zelf niet zo enthousiast als vele anderen, maar mijn referentiekader is ook anders. De beitelsteunen zijn goedkoop blik, daar kan ik niks positiefs over schrijven, en 175 Watt is nou ook niet echt een powerhouse.

Als je nieuw zou kopen zou ik voor een traagdraaier bij Ronald Kanne vandaan gaan, is momenteel het beste alternatief, met fatsoenlijke steunen erop ook nog.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
301
18
Groningen
De beitelsteun loopt niet aan, en de bodemplaat bestaat uit 1 stuk. Als ik die verwijder is het geluid precies hetzelfde. Als ik hem aanslinger zonder motor, draait hij vrijwel geruisloos en best wel lang door. Zal dus eerder iets met de motor te maken hebben dan met de as?

Bedankt voor alle adviezen in ieder geval. Tenminste iets geleerd over de werking van een slijpmachine :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Klinkt meer als een motorprobleem. Lijkt alsof de motor steeds wat harder en dan weer wat langzamer draait.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.