Slijpmachine Tormek kloon

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.894
4.026
Ik zou eens kijken wat er voor aandrijving in dat ding van 140 euro zit. De rest kan niet veel aan kapot. Als de steen niks is, heb je nog ruimte in het budget voor een cbn wiel.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.828
1.170
71
Veldhoven
Ik heb al een aantal jaren de Tormek kloon van HBM. Ben er goed tevreden over.
Maar die is van de site verdwenen. De mijne kan links- en rechtsom draaien.
Die knop zie ik niet meer op de nieuwe, maar wel een LCD displaytje, zo te zien?
Bedenk een ding, waar ik me mee vergiste: Ik kocht het hulpstuk van Tormek om lange schaafmessen te slijpen. De twee "poten" van de stellage waar de hulpstukken op worden gemonteerd staan op een andere afstand uit elkaar en passen dus niet over en weer. Zie foto!Schermafbeelding 2026-01-05 185709.jpg
Ik heb alles in huis voor metaalbewerking en heb de zaak dus zelf kunnen verbouwen, maar dat is niet iedereen gegeven.

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.136
51
Leiden
Ik heb ooit een HBM tormek clone gekocht, aan een ongeaard stopcontact ging die prima aan (even testen) en in de schuur knalde gelijk de stop eruit. Bleek dat de draden van de schakelaar doodleuk tussen schakelaar en metalen frame zaten en kapot waren. Je betaald minder kwaliteit is er ook ernstig naar.

• Wow
Waarderingen: Jan van den Broek

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
701
307
Zutphen
Ik heb een hbm kloon jaren geleden gekocht, bij thuiskomst in gebruik genomen. Het aandrijfwiel bleek echter een deuk te hebben waardoor de steen bij elke omwenteling een klap kreeg. Terug naar hbm, machine ingeruild voor een nieuwe, die ter plekke uitgeprobeerd, die bleek hetzelfde euvel te hebben. Geld terug gekregen.

• Verdrietig

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.687
658
Voor een houtdraaikennis ben ik aan het kijken voor een Tormek kloon.
Het moet een fatsoenlijke machine zijn voor hobbygebruik en de Tormek hulpstukken moeten er op passen.

Dat kan dus de Record power zijn Record Power WG250 PK/A natslijpmachine, 299,95 €

Of de Hbm HBM 250 mm Variabele Universele Gereedschapslijpmachine

Of de Hbm HBM 250 mm Universele gereedschapslijpmachine
.
Mij wordt vaak advies gevraagd. Daarom heb ik op Youtube eens een aantal reviews gezien over de Record Power Natslijpmachine. Die kwam er niet al te best uit. Ik zou daar eens gaan kijken.

Ik herinner mij ook dat een kennis er eentje had van Jette. Die deed het wel, maar helemaal tevreden was hij er niet mee. Hij heeft die toch verkocht om een stabielere Tormek te kopen.

Tormek heeft er standaard een goede steen ( super grid) gemonteerd. Heel erg de vraag of de stenen van de klonen er tegen op kunnen. De reviews die ik las of zag beweren dat die van de klonen minder effectief zijn en sneller slijten.

Voorts zou ik voor houtdraaiers een droge slijpmachines aanraden...

groeten,
Ornament

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
719
347
Het Groene Hart
Ik heb zo'n HBM ding, maar dan de 200mm variant met de door Jan genoemde knop om de draairichting te wisselen.

Draait prima, geen aardfouten en geeft scherpe bijtels, en dat voor een fractie van de prijs van een Tormek.
Volgens mij had ik 'm ook uit de tweedekansjes hoek, voor- en tegelijk nadeel van in de buurt wonen.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.828
1.170
71
Veldhoven
Ik heb zo'n HBM ding, maar dan de 200mm variant met de door Jan genoemde knop om de draairichting te wisselen.

Draait prima, geen aardfouten en geeft scherpe bijtels, en dat voor een fractie van de prijs van een Tormek.
Volgens mij had ik 'm ook uit de tweedekansjes hoek, voor- en tegelijk nadeel van in de buurt wonen.
Nu ik er over nadenk....volgens mij had ik hem ook uit de tweedekanshoek. (Een tafel vlakbij de koffietafel. Ik had er toen ook een slijpmachine voor zaagbladen gescored. Die heb ik uitgeprobeerd op een blad voor mijn lamello frees en voldeed heel goed. Maar toch zal ik geen apparatuur bij HBM meer kopen. Er mankeert meestal wel IETS aan. Het ergste was een dure gereedschapskast (180 cm hoog) van toen 700 euro. Na een paar weken kon ik hem niet meer van slot krijgen. NUL KOMMA NUL hulp en/of service. Uiteindelijk met geweld de kast open gekregen. Aan de achterkant van de lades bleek de vergrendelstang in het slot te zijn gevallen vanwege een slechte puntlas. Nu zit ik dus voor 700 euro met een gapend gat van de slotcylinder en een kast die niet meer op slot kan. Een metaallintzaag waar meteen een afstandhouder van de uitschakelaar af brak, een zaagmachine van 800 euro waar van alles aan mankeerde en ga zo maar door. Ik koop er eigenlijk alleen nog maar boortjes en freesjes en (metaaldraai) beiteltjes en/of spullen van een origineel merk (Proxxon/Mitutoyo en zo). Jammer, jammer.

Bijlagen

• hbmkast.jpg
    hbmkast.jpg
    29,8 KB · Weergaven: 13
  • Verdrietig
Waarderingen: JochemK

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.135
323
Ik heb er een van Scheppach, ooit gekregen van een vriend die er messen mee wilde gaan slijpen en dat toch te omslachtig vond.
Ben er inmiddels tevreden mee maar wel nadat ik een andere houder heb gekocht om beitels te klemmen. Origineel zat er eentje bij uit gezet plaatmateriaal zoals op bijgaande foto. Daar was niet mee te werken en heb vrij snel een andere gekocht, volgens mij van Triton.
Dat is dus wel iets om op te letten.

Bijlagen

• IMG_0747.png
    IMG_0747.png
    631,9 KB · Weergaven: 13

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
719
347
Het Groene Hart
Ik heb er een van Scheppach, ooit gekregen van een vriend die er messen mee wilde gaan slijpen en dat toch te omslachtig vond.
Ben er inmiddels tevreden mee maar wel nadat ik een andere houder heb gekocht om beitels te klemmen. Origineel zat er eentje bij uit gezet plaatmateriaal zoals op bijgaande foto. Daar was niet mee te werken en heb vrij snel een andere gekocht, volgens mij van Triton.
Dat is dus wel iets om op te letten.
Die houder en dat plastic ding om de hoek te bepalen zitten ook bij dat HBM ding wat ik heb.
En inderdaad werkt dat niet super fijn.

Is die klem van Triton toevallig deze: Triton TWSSEJ rechte rand klem

1767783115352.png

Voor 25 euro is dat nog wel een mooie upgrade dan denk ik.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.894
4.026
Jan v/d broek, je kan er toch een nieuw slotje in zetten? En het stripje even lassen? Die slotjes kosten weinig. Of heb je de kast gemold in plaats van de cilinder uit te boren?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.828
1.170
71
Veldhoven
Nee, het mechanisme ACHTER de lades was kapot. Slotcylinder was makkelijk te verwijderen, maar ik moest achterin zijn. Er is alweer een paar jaar overheen, dus weet niet meer precies hoe ik het heb opgelost. Maar feit blijft dat HBM het had moeten oplossen!!!

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
719
347
Het Groene Hart
Mee eens hoor Jan, dat zij het hadden moeten oplossingen. Mijn ervaring met de garantie etc van HBM is gelukkig beter.
Had een verrijdbare 3 in 1 gereedschapstrolley gekocht en de eerste keer mee op klus brak het deksel finaal uit de scharnieren (zwak plastic), melding gemaakt met wat foto's en kreeg een nieuwe opgestuurd, ging eigenlijk heel makkelijk.
Wat ook heel makkelijk ging was het wederom afbreken van de scharnieren, toen heb ik het geval maar in de container gegooid en er geen tijd en energie meer aan besteed.
Zie inmiddels dat ze het niet meer verkopen, zal wel een reden hebben.

• Geweldig

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.894
4.026
Ik heb wel de ervaring, dat ze dingen oplossen als je met kapotte spullen aan de balie staat. Maar dat is voor jouw een flink stuk rijden. Vandaar dat ik tegenwoordig ook elders koop.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.828
1.170
71
Veldhoven
Ik heb wel de ervaring, dat ze dingen oplossen als je met kapotte spullen aan de balie staat. Maar dat is voor jouw een flink stuk rijden. Vandaar dat ik tegenwoordig ook elders koop.
Afstand is ook een punt, ja.
Maar daar heb ik nooit een probleem mee gehad. Als je prettig en makkelijk bereikbaar bent, heb ik er geen moeite mee om de aanhanger achter de auto te hangen en de zaak te combineren met een gezellig dagje uit.
Zo doe ik het vaak zat. Ook met andere (handzamere) dingen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.