sleuven in blokken frezen

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Voor een project waar ik binnenkort mee gaat beginnen moet ik sleuven in kleine blokken frezen.
Nu vraag ik me af op hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik heb een Bosch ace 1400 bovenfrees.
Screen Shot 2015-09-03 at 13.50.21.jpg
De blokken lopen ook nog schuin en de gleuf loopt paralel aan het schuine vlak.
Ik zit vooral met het opspannen van dit geheel.

Alvast dank.
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Als je meerdere blokken moet uitfrezen zou ik met grotere stukken beginnen en pas nadien op maat zagen. Als de onderkant niet gezien is zou je die kunnen schroeven of spijkeren op een bodemplaat.
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Helaas is de onderkant straks wel te zien.
Ik zal al te denken er 2 aan elkaar te laten in de lengte en ze later los te zagen zodat ik wat meer hout heb om te klemmen.
Het liefst maak ik iets van een mal waarin ik ze opspan zodat ik ze kan frezen.
En dat nog het liefst een mal systeem waarmee ik later ook andere maten en sleuven kan frezen.
Hebben jullie hier een idee om een soort universeel systeem te maken?
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Zo te zien ben je de knikkerbaan van woodgears.ca aan het maken :) leuk project!
Ik heb de blokjes eerst op maat gezaagd (l,b,h) en daarna heb ik een kleine mal in multiplex gemaakt waarmee ik ze kan vastklemmen om zo veilig te frezen.
Ik denk dat ik de mal zelf nog liggen hebt. Mocht je er niet uitgeraken, dan kan ik ze zoeken en een foto maken.
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
haha ja daarmee ga ik inderdaad starten. Als het goed is komt binnenkort het hout binnen en dan kan ik gaan beginnen.
Als je wat foto's van je mallen hebt dan ben ik daar zeker in geïnteresseerd.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hierbij enkele foto's
Het te frezen blokje zet ik aan de ene kant vast met een deugel en aan de andere kant met een stukje hout een een spanvijs. Op die manier kan je zowel korte en lange blokken frezen.
Zorg er gewoon voor dat het blokje goed vast zit.
Om de bovenkant horizontaal te krijgen steek ik er onderaan een spie onder.
o9n3Kwp.jpg


b8qK7W5.jpg
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Ik denk dat je gemakkelijker je bovenfrees onder een tafelje monteert, en een houten geleider gebruikt om de stuuken te frezen. Zo moet je mar 1 keer het geheel opstellen en kan je al je stukken frezen. Ik heb zelf een Ace 1200 zo ondersteboven gemonteerd en dat gaat prima. Je kan de plastic zool eraf vijzen (juist op letten dat het veertje van de bajonsluiting niet wegspringt, en zo win je nog 5mm hoogte. De aan knop zet je vast met een tywrap, en de stekker steek je in een stopcontact met schakelaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.