Simpel tijdschriftenbakje van Eiken

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
"Alle begin is moeilijk" schreef ooit een persoon genaamd 'De Brune' ergens in de 17 eeuw. Ik weet niet wat voor beroep hij had, maar ik gok dat hij houtbewerker wilde worden en net zijn eerste zwaluwstaarten had gezaagd 😖. Man man man...

Mijn vrouw gaf mij een speciaal zwaluwstaarten-zaagje en hulpstukje voor kerst dus ik kon niet anders dan deze leerweg, die ik al jaren semi-bewust vermijd, te bewandelen. Ik besloot ze te pogen voor een tijdschriftenbak uit restjes donker eiken waar ze me om vroeg.

Het aftekenen gaf nog wel moed:

20221226_123031.jpg

en de eerste zaagsnede(s) gingen niet onaardig:

20221226_125432.jpg

maar al vrij snel had ik enorme imperfecties, o.a. door scheef het 'afval' weg te zagen met de figuurzaag (kwestie van te dicht op de lijn te zitten en dan een stukje scheef te gaan), uitbrekende hoekstukken (o.a. rechtsboven eentje teruggelijmd en de middelste plank is gewoon één staart geworden) en ik denk ook gewoon te weinig geduld.

Ik heb ervan gemaakt wat nog te redden viel, maar hierbij ook geleerd dat de truuc van zaagsel door de lijm mengen om kieren te vullen niet zo lekker kleurt bij eikenhout...

20221230_170938.jpg

20221230_170952.jpg

20221230_171002.jpg

er zit een laagje Osmo hardwax op, maar ondanks het afnemen na het opbrengen en 24+ uur drogen heb ik nog wat trekkerige/plakkerige secties waarvan ik het vermoeden heb dat dit zo gaat blijven tenzij ik er nog iets aan doe (maar wat?). Al met al een grote oefening in frustratie.

Het getuigt van de liefde van mijn vrouw dat ze er toch zo blij mee is dat ze hem snel in gebruik wil nemen (hij komt aan de muur, vandaar de lat met gaatjes achterop).
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Ik zie zwaluwstaarten in langshout, in plaats van kopshout.
Weet niet of dat gebruikelijk is, maar kan me wel voorstellen dat er dan staarten afbreken.
Verder veel respect dat je dit toch hebt opgepakt. Ik las ooit ergens dat het maken van goede zwaluwstaarten komt na veel oefenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter en trigger

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Matt estlea heeft een goede youtube clip over het repareren van dovetails als je imperfecties hebt... vraag me niet hoe ik dat weet.. :mad:

Mocht je nog geen zaaghulpje gebruiken, ik kan je die van katz-moses van harte aanbevelen.. dat maakt het leven een stuk makkelijker!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb zo'n zwaluwstaart-hulp, voor het aftekenen. Dat helpt al enorm. Qua zagen: ik moet inderdaad gewoon nog veel meer oefenen. Dank voor de mentale steun :).
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Of zo'n zaaghulp zelf maken. Dat is namelijk vrij eenvoudig. Heb er een aantal weken geleden nog 1 gepost.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Klant is tevreden en het valt niet uit elkaar, dus de kwaliteit is goed.

Dat algehele streven naar perfectie gaat me meer en meer tegen staan. Liever in een schots en scheef functioneel huis dan in een zielloze perfecte "bunker".
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Klant is tevreden en het valt niet uit elkaar, dus de kwaliteit is goed.

Dat algehele streven naar perfectie gaat me meer en meer tegen staan. Liever in een schots en scheef functioneel huis dan in een zielloze perfecte "bunker".
Je hebt helemaal gelijk! Ik maak mezelf zeker niet gek dat ik de standaard moet nastreven die sommigen hier al bereikt hebben, maar nu is het vooral de lijm die de boel bij elkaar houd en een beetje constructief correct wil ik toch wel kunnen werken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
deze leerweg, die ik al jaren semi-bewust vermijd.

Ik vermijd deze bewust en dit is me tot nu toe prima gelukt! :giggle:
Met een beetje lijm en eventueel een schroefje blijft het ook wel heel:p
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Hoewel ik het vermijden van die valkuil heel verstandig vind is het ook wel zo dat je de meeste progressie boekt door het steeds beter te willen doen. Leren dus van je eigen fouten (en die van anderen), de volgende keer proberen het beter te doen, en vooral blijven genieten van je hobby! Gefrustreerd raken is inderdaad niet handig, maar ik vind het helemaal niet zo slecht als iemand een beetje kritisch op zichzelf blijft. Maar te kritisch is ook niet goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
zo dat je de meeste progressie boekt door het steeds beter te willen doen. Leren dus van je eigen fouten
De grap is een beetje dat je niet eens "beter" hoeft na te streven, het is een kwestie van heel veel doen. Dan wordt het vanzelf beter, dat zit bij ons ingebakken. Je moet dan natuurlijk geen kist vol hulpstukjes voor iedere handeling gebruiken.

Als je naar oude gebruiksmeubelen kijkt dan zijn verbindingen gewoon goed (het meubel staat nog) maar zeker niet "foutloos", naadloos, perfect. Zelfs bij high-end meubelen, als je achter de facade kijkt is het niet allemaal hallelujah.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.801
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De grap is een beetje dat je niet eens "beter" hoeft na te streven, het is een kwestie van heel veel doen. Dan wordt het vanzelf beter, dat zit bij ons ingebakken. Je moet dan natuurlijk geen kist vol hulpstukjes voor iedere handeling gebruiken.

Als je naar oude gebruiksmeubelen kijkt dan zijn verbindingen gewoon goed (het meubel staat nog) maar zeker niet "foutloos", naadloos, perfect. Zelfs bij high-end meubelen, als je achter de facade kijkt is het niet allemaal hallelujah.
Wonderlijk is dat he, als ik door het openluchtmuseum in Arnhem wandel (mijn favoriete museum in NL) dan vind ik die oude spullen geweldig en vallen de imperfecties alleen op als ik er echt naar ga kijken. Maak ik het zelf, dan zie ik elke kier. Ik zou willen zeggen dat het de vloek van de meester is maar het is nogal verwaand om mezelf nu voor meester uit te maken :ROFLMAO:.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Yep. Je ziet je eigen fouten altijd het beste. Soms zien anderen ze helemaal niet, totdat je zo dom bent ze erop te wijzen. En toch ben ik dus steeds zo dom om dat toch weer te doen. Ik neem me iedere keer weer voor om dat af te leren, maar ja... :oops:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.