Simpel klein powerfeedertje? (Wie heeft er een goed idee?)

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hi,

Ik kwam wat fimpjes tegen over DIY powerfeeders. Het lijkt me best prettig om iets vergelijkbaars te hebben.
Datgezegd kost een “echte” tegen de 1000E en dat is dan weer veel geld voor een “one-trick-pony”.

Zijn er mensen die iets vergelijkbaars gemaakt hebben en/of ideeen hebben hoe dit (voor niet teveel) te maken?

Zeg 3 aangedreven wielen (ketting of snaar?), instelbare druk en hoogte beperking (zodat je niet per ongeluk je zaagblad probeert aan te drijven :)

De meeste voorbeelden werken op basis van een accuboormachine en wel/niet een vertraging of haakse overbrenging.
Zou een ruitenwissermotor kunnen werken bijvoorbeeld? (Langzaamdraaiend?)
Motor van een elektrische lier? (Vertraging)
Losse steppermotortjes met een Arduino aansturing?!
CNC tandwielen gekoppeld met een riem (waarbij de riem misbruikt wordt voor de aandrijving ipv wieltjes?

Voorbeeldje

Ben benieuwd wat er van komt. Kom maar door met de ideeen!
Misschien komen we wel op een geweldig DIY idee waar we allemaal wat aan kunnen hebben.


Groet,

HTBDTL
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Het kan ook voor een veel lager bedrag, hoor. Kijk hier maar eens:


Dat is natuurlijk niet van het niveau van een Comatic, maar voor veel mensen die hobbymatig bezig zijn is dit helemaal geen slecht apparaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Ik denk niet dat een bandschuurmachine geschikt is voor een toch welk vrij stevige belasting bij een laag toerental (dat je dus ook kunstmatig omlaag moet zien te brengen). Maar dat kan aan mij liggen...

@Wim Kluck : ik voel daar wel wat voor.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Het kan ook voor een veel lager bedrag, hoor. Kijk hier maar eens:


Dat is natuurlijk niet van het niveau van een Comatic, maar voor veel mensen die hobbymatig bezig zijn is dit helemaal geen slecht apparaat.
Die wordt door Comatic gemaakt…..

Ik heb die ook en gebruikt die op een basis met inschakelbare magneten. Werkt op zich goed, maar is aan de lichte kant.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Ik denk niet dat een bandschuurmachine geschikt is voor een toch welk vrij stevige belasting bij een laag toerental (dat je dus ook kunstmatig omlaag moet zien te brengen). Maar dat kan aan mij liggen...

@Wim Kluck : ik voel daar wel wat voor.
Ik kan je geen PB sturen. Er zitten geen porto kosten op.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Ik dacht al gelezen te hebben dat Comatic deze ook maakte. Ze zijn inderdaad wat aan de lichte kant, maar ik heb er toch best wat positieve posts over gezien. Genoeg om de gok te durven/willen wagen. Kun je iets meer info geven over jouw indruk als daadwerkelijke eigenaar/gebruiker van dit apparaat? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar, als je het niet erg vindt.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Hmm, dat kan aan mijn profielinstellingen hebben gelegen. Ik heb nu hopelijk het juiste vinkje aangezet.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Ik dacht al gelezen te hebben dat Comatic deze ook maakte. Ze zijn inderdaad wat aan de lichte kant, maar ik heb er toch best wat positieve posts over gezien. Genoeg om de gok te durven/willen wagen. Kun je iets meer info geven over jouw indruk als daadwerkelijke eigenaar/gebruiker van dit apparaat? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar, als je het niet erg vindt.
De mijne is nog niet lang in gebruik, dus ik durf er nog niet heel veel over te zeggen. De power feeder heb ik op een stukje multiplex met aan- en uitzetbare magneten gezet, zodat ik de feeder kan gebruiken voor mijn paneelzaag en freestafel.

img_2573-jpeg.113081


Op zich werkt de feeder goed. Het is natuurlijk een lichte feeder (gewicht en kracht), waardoor deze natuurlijk minder kan dan een grotere feeder. Tot nu toe heb ik deze vooral gebruikt als ik lange planken (>2,5 m) heb gezaagd. Dat waren zware eiken planken en de wielen slipten met regelmaat. Met meer druk op de wielen gaat het waarschijnlijk beter. De feeder hielt de planken netjes tegen de langsgeleider en het werkte veel beter dan zonder feeder. De bouwkwaliteit lijkt goed en mijn ervaringen met IGM als bedrijf zijn positief. Zie ook deze post voor meer info.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Dankjewel!

Ik had het idee om gewoon met kleinere afnames per gang te gaan werken als de machine te licht is voor een bepaalde klus. Als de basis maar goed is, dan zou dat wel moeten lukken. Zijn die 4 magswitches trouwens sterk genoeg om verschuiven (dus niet alleen losdrukken) tegen te gaan? Ik heb precies diezelfde magswitches namelijk ook liggen, maar dacht eraan om ze een stapje zwaarder te nemen. Maar als dat niet nodig is, dan is dat des te beter natuurlijk.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
De 4 magneten zijn meer dan sterk genoeg om verschuiven te voorkomen. Aan de onderzijde heb ik een laag kurk gelijmd om verschuiven te voorkomen. De kurk had ik nog liggen, maar bv rubber kan ook.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
864
449
Noord-Veluwe
Top! ik heb nog een mooi groot stuk kurk-rubber (crubber?) liggen. dus dat zou dan een mooie nieuwe bestemming gaan krijgen. Bedankt voor het delen van je ervaringen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik had ergens wel verwacht dat we samen een super-ontwerpje konden maken maar kopen kan inderdaad ook. Wel een hebbedingetje :)

@Wim Kluck: Hoe had je zo’n groepskoop gezien? 5 man bij elkaar zoeken en 10% korting? (Ga je dat redelijkerwijs krijgen?)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Ik had ergens wel verwacht dat we samen een super-ontwerpje konden maken maar kopen kan inderdaad ook. Wel een hebbedingetje :)

@Wim Kluck: Hoe had je zo’n groepskoop gezien? 5 man bij elkaar zoeken en 10% korting? (Ga je dat redelijkerwijs krijgen?)
Ik dacht dat we door een gezamelijke koop al een transport voordeel konden behalen maar ze sturen het (nu) franco. De vraag is ook of je nog extra korting kan bedingen. Ze hebben een soort trouwe klanten bonus maar dan moet je al voor een x bedrag gekocht hebben. Vaak is het zo dat dit soort artikelen scherp geprijsd in de markt wordt gezet dus er weing ruimte overblijft. De vraag is nu is het voor dit bedrijf goedkoper om 5 dozen te versturen naar 5 klanten of een pallet naar 1 klant. Het kan ook zijn dat ze deze feeder niet of nauwelijks verkopen en daarom een actie doen.
Om dit uit te zoeken moet er een aanvraag gedaan worden. Dus als er meer belangstelling is laat het weten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.