sierkers

lida

Nieuw lid
27 sep 2010
7
0
Hallo! Ik ben Lida en snuffel al een tijdje op deze site om wat wijzer te worden op het gebied van houtbewerking.
Nu ben ik onlangs de gelukkige bezitser geworden van een wortelstronk van een Japanse sierkers, die "helaas" met de laatste storm is omgewaaid bij mijn buurman.
Ik zou graag willen weten hoe ik die het beste kan drogen om er ooit een mooi beeld van te kunnen maken.
Ik heb wel al de bast eraf gehaald, omdat ik gehoord had dat dat een goede voedingsbodem zou zijn voor insekten die het hout aanvreten.
Ik wil de stronk in 1 stuk gebruiken, dus kan hem niet verzagen en oplatten.
Wie kan mij goede ideeën geven???



Attached files
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Hoi Lida,

welkom op het forum, ik kan je vraag niet beantwoorden maar weet dat hier voldoende kennis is in huis om je vraag beantwoord te krijgen. veel plezier nog en hopelijk zien we in de toekomst je staaltje vakwerk wat je er van heb gemaakt.

hans
 

lida

Nieuw lid
27 sep 2010
7
0
Dank je wel Hans

het zal nog wel een tijdje duren voordat ik er daadwerkelijk aan kan beginnen. het geval is minstens 50 cm. dik. Dus heeft wel even tijd nodig om te drogen. tot zolang vermaak ik mij maar met stenen. :lol:



Attached files
 

tuoh

Oud hout
Hallo Lida,

een volledig stamdeel drogen zonder barsten is niet evident, maar als je een paar belangrijke punten in het oog houd ga je al een heel eind de goede richting op gaan.

- sluit alle kopse vlakken af met een filmvormend product. ( lak, paraffine, Pvac lijm, etc...) behalve het kopse vlak onderaan, het eerste jaar gaat langs hier al een deel sap de stam verlaten ( het lekt er letterlijk uit)

- plaats het stamdeel verticaal, en zonder grondcontact, ergens in een donkere hoek maar zorg wel dat er luchtcirculatie is.

- strijk het hele stamdeel in met een C1 product ( tegen insektenaantasting en blauwschimmel) sierkers is er namelijk heel gevoelig aan, zelfs al is de bast helemaal verwijderd, het spint is wel nog aanwezig.

- hou er rekening mee dat je enkele jaren geduld zal moeten oefenen eer je kan beginnen snijden, hout droogt aan de lucht ongeveer 10mm per jaar :( zo op de foto te zien zou ik zeggen minimum 6 à 8 jaar droogtijd.

- hoe trager het droogproces verloopt hoe minder kans er is op droogscheuren oftewel barsten, vandaar de donkere omgeving. Eventueel onder een luifel die op het noorden georiënteerd is kan ook, maar zeker niet in de zon.

Mvg,

André
 

lida

Nieuw lid
27 sep 2010
7
0
Bedankt voor de tips!
Zoo jammer! ik had al allerlei crea plannen met de stronk.
Maar moet ik alleen de stam insmeren met C1 of ook de wortels? die lopen vnl. horizontaal.
En de zaagsnedes van de wortels, moet daar ook parafine oid op?

En nog een vraag. Kan ik de stronk evt. in de vijver leggen?Of gaat ie dan rotten? Ik heb gelezen dat waterdrogen (raar woord eigenlijk) ook goed is tegen barsten.

groetjes Lida
 

tuoh

Oud hout
lida zei:
Bedankt voor de tips!
Zoo jammer! ik had al allerlei crea plannen met de stronk.
Maar moet ik alleen de stam insmeren met C1 of ook de wortels? die lopen vnl. horizontaal.
En de zaagsnedes van de wortels, moet daar ook parafine oid op?

En nog een vraag. Kan ik de stronk evt. in de vijver leggen?Of gaat ie dan rotten? Ik heb gelezen dat waterdrogen (raar woord eigenlijk) ook goed is tegen barsten.

groetjes Lida

Best alles insmeren met een C1 product, dus ook de wortels. Voor het insmeren van de koppen moet je het stuk eens verticaal zetten, het kopse vlak dat laagst ligt word niet ingesmeerd, de rest wel.

Hout in het water leggen noemt men "wateren" dit werd ( word) voornamelijk gedaan om het hout duurzamer te maken, de kans op kromtrekken werd op deze manier ook kleiner. Bij het wateren blijft het hout minstens enige jaren in het water liggen.

Door het wateren verdwijnen alle sappen uit de stam, het hout word er ook iets harder en duurzamer door. Maar drogen is er niet bij, dat moet sowieso op bovenstaande manier gebeuren. Wanneer het hout na het wateren bovengehaald word is dit zeiknat ( 100%) en dit moet dan terug gedroogd worden naar ong. 14à 16%, en daar gaan enkele jaren overeen. :cry:
Om het hout duurzamer en harder te maken werden stammen vroeger ook wel begraven in zure grond, na enige jaren werd dit hout terug opgegraven en dan gedroogd.

Eertijds was dit een courante manier van werken, men zorgde dus steeds dat er hout op voorraad was, zo viel het werk niet stil.

Nu zal je gewoon geduld moeten hebben, ga je dit proces proberen te versnellen dan zijn grote barsten het gevolg, en eindig je met brandhout.

Mvg,

André
 

lida

Nieuw lid
27 sep 2010
7
0
Inderdaad Hans.
Ik had al via marktplaats een paar gutsen en beitels op de kop getikt.
Daar ga ik dan maar mee oefenen op een stukje wilgenhout dat al een paar jaar in mijn tuin staat te staan.
En mijn pa heeft nog een oude draaibank staan. Die moest ik maar eens in ere herstellen.
Ik heb nu wel ontdekt dat ik hier met raad en daad wordt bijgestaan.
gr Lida
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Lida,

en gaat je voorkeur uit naar houtdraaien, en houtsnijden of .........
en vanuit huis besmet met hetn hout virus zoals zovele.

hans
 

lida

Nieuw lid
27 sep 2010
7
0
Inderdaad genetisch bepaald. Ik kan het gewoon niet ontlopen
Mijn pa maakte altijd meubeltjes voor ons en draait voor het plezier.

Gr Lida
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.