shutter-luiken binnenshuis

Gerik

Nieuw lid
4 apr 2022
3
0
Berghem
Geacht forum,

Ik ben bezig met de voorbereidingen, voor het maken van shutterluiken.
Nu is het zo dat als ik op internet zoek naar 'hout voor shutters', ik alleen maar websites krijg waar complete raamsystemen
worden verkocht, dus niet het hout of materiaal voor de shutters zelf...
Weet iemand van u een adres of website, waar ik het hout van de shutters op maat zou kunnen bestellen?
In dit geval zou het gaan om 480 shutters van 5 cm breed en 28 centimeter lang.
Dank jullie wel :)
 

luc (-:

Actieve deelnemer
28 feb 2022
33
22
Enschede
Ik kan je niet helpen met het hout voor de shutters.
Wil je al opmaat gemaakt hout hebben dan? Niet mogelijk om ruw hout te gebruiken en dan opmaat te maken.
Ik heb wel een video van John Heisz die er zelf een maakt. Die wil ik ook nog steeds een keer maken.

Hier de video
Making Vertical Blinds with Exposed Mechanical Linkage - Woodworking
 

Gerik

Nieuw lid
4 apr 2022
3
0
Berghem
Beste Luc,
Mooie video inderdaad.
Ik heb helaas niet al die mooie gereedschappen die in het filmpje voorkomen.
Ben wat dat betreft echt wel een amateur.
Zou dus mooi zijn als ik de shutters op maar zou kunnen kopen, bij een houthandel.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.660
710
Antwerpen
vlg mij kun je om het even welk hout voor shutters gebruiken, dus eerst zal je moeten beslissen uit welk hout ie het wilt maken: vuren, meranti, … en zelf kun je afschatten wat het in totaal gaat kosten via de richtprijzen op het web (zoek anders op ’geschaafde regels 50mm’)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid
Weet iemand van u een adres of website, waar ik het hout van de shutters op maat zou kunnen bestellen?
In dit geval zou het gaan om 480 shutters van 5 cm breed en 28 centimeter lang.
volgens mij ontbreekt de dikte
28 cm is niet lang, maar biedt een grotere kans op niet kromtrekken
verder zitten er wel wat leden in jouw omgeving die met hout overweg kunnen
bij een handel is het maatwerk, dus aan de prijs
 
J

j1eke

Guest
Ik vind het een lastige. Het is een heel arbeidsintensief project en eigenlijk wil je het merendeel daarvan ook nog uitbesteden. Op die manier hoef je het voor de prijs al haast niet meer te doen. Lijkt me voor jezelf het makkelijkst en goedkoopst als je een profiel kunt vinden dat ergens in de interieurbouw gebruikt wordt. Over 28cm zullen de meeste materialen inderdaad niet zo erg kromtrekken.
Het nadeel van laten zagen een schaven is dat je dan waarschijnlijk ook de randen weer afgewerkt wilt hebben. Of je dat nou freest en/of schuurt, dat is een hele klus.
Mocht je het wel laten schaven en zagen, dan zou ik niet direct voor vuren kiezen, tenzij je weet dat de partij waar je het laat doen dat heel netjes kan. Anders ben je waarschijnlijk nog heel erg lang bezig het daarna te ontdoen van rafels en uitgebroken plekken. Omdat weer netjes uniform te krijgen lijkt me geen opbeurende klus, tenzij je van de zelfkastijding bent (daar is het toch al een beetje de klus naar). Ook bij het schilderen heb je dan meer werk, omdat je eerst de kwasten zult moeten behandelen.
Als je zelf alles kan doen dan kun je ook eens een proefstukje maken en even het hele proces doorlopen met een paar verschillende materialen voordat je een keuze maakt. Dat kan ook wel in samenwerking met iemand anders, maar dan ben je wel afhankelijk van hun goeie wil, of het betalen van al die extra tijd.
Dat allemaal gezegd hebbende lijkt het me wel een klus waar je voldoening uit kunt halen. Het is niet al te lastig, al zit er wel aardig wat puzzelwerk in en je ziet het altijd weer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.660
710
Antwerpen
Dat allemaal gezegd hebbende lijkt het me wel een klus waar je voldoening uit kunt halen. Het is niet al te lastig, al zit er wel aardig wat puzzelwerk in en je ziet het altijd weer.
niet lastig als je al wat ervaring hebt en de juiste machines, afh van de begintoestand van je latten.
Volgende stappen zijn nodig (zie anders mijn recente bijdrage):
  • op dikte schaven / schuren
  • profiel frezen op de 4 kanten vd latten
  • op maat afkorten
  • op beide kopse kanten inboren om kantelpinnen in te brengen
  • kader maken: op dikte schaven, afkorten, gaten boren op x cm afstand voor kantelpinnen, verbindingen maken (domino, pen-gat)
  • draaimechanisme ? of vaste lamellen ?
  • kantjes breken, opschuren, lakken/verven/…
  • in elkaar zetten
veel werk (dus duur als je door derden maatwerk laat leveren), repetitief, toch wel wat machines nodig, …

@Gerik : welke machines heb je ?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
J

j1eke

Guest
Als je de latjes zelf laat maken zou het met wat creativiteit moeten kunnen met alleen een boormachine en liefst ook een frees. Wat algemenere zaken als wat lijmklemmen ed komen natuurlijk wel van pas. Alles goed testen en dan overal mallen voor maken zodat je elke handeling nauwkeurig heel vaak kunt herhalen.
Het gaat een lange zit worden, maar als het trucje eenmaal werkt kun je productie gaan draaien. Als je ook de boringen ed wilt laten doen dan heb je van tevoren al een werkend prototype nodig omdat je de exacte vorm en maten moet weten.
 

Gerik

Nieuw lid
4 apr 2022
3
0
Berghem
@Gerik : welke machines heb je ?
Gewoon het huis en tuin apparatuur.
Ik denk ook wel dat me dat gaat lukken, maar het maken van de lamellen met afronding aan de lange zijde, is een probleem.
Ik kan lindeboom laatjes kopen op maat, 5 cm breed, 5mm dik en 28 cm lang, maar ik heb geen freesbank of zo waar ik ze kan afronden
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Gerik
Ik heb voor drie ramen zelf gemaakt.
eenvoudige zaagtafel
simpele freestafel
veel schuren
boormachine
en zelfgemaakte mallen voor de gaten en vorm
zie link
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.660
710
Antwerpen
Met die 480 lamellen die je nodig hebt, is het onbegonnen werk om dat manueel te doen. Ofwel zaag je over de lengtes de hoekjes eraf (als je een zaagtafel hebt) ofwel heb je een goede reden om een bovenfrees te kopen (basismodel RT0700cx2 voor 150€) en hang je die onderste boven in een klem en frezen maar.
 
J

j1eke

Guest
Zou de frees toch even onder een plaatje hangen. Dan kun je ook met een latje een aanslag maken, want bij die dikte is het lastig alles af te ronden met alleen een lagertje als aanslag. Bovendien kun je dan een blokje midden boven de frees bevestigen om je vingers eruit te houden. Normaal vind ik het irritant om niet te kunnen zien wat je doet, maar bij 480 latjes die je waarschijnlijk aan 4 kanten erlangs wilt halen is het wel verstandig. Het is niet makkelijk om dan bij elk houtje je aandacht er vol bij te houden, zelfs als je regelmatig pauze houdt.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
@mdamsma
netjes
hoe heb je die tussenstukjes (blauw) gemaakt ?
aparte latjes of een sponning gemaakt + uitgezaagd/uitgefreesd ?
het is een heel slank ontwerp
volledig in hout ?

Bekijk bijlage 117459
Zot van hout
geheel van hout
eenvoudig vurenhouten balkjes, moet het nameten maar ik dacht 44x44
breedte vleugels 70 mm uit vurenhouten latten onder hoek van 7 graden dan op maat afkorten gaatjes boren met een mal en ronding frezen
het schuren en schilderen koste het meeste aan tijd
qua prijs koste het totaal minder dan 1 raam bij een woning inrichter
had strakker gekund wanneer ik ‘echt’ hout had gebruikt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.