[Show] Ledikant voor onze 1e kleine

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Hee Hallo!

Lange tijd sinds ik hier wat gepost heb, maar nu aan iets begonnen wat ik wel de moeite waard vond om te laten zien. Het betreft, zoals de titel al verraad, het ledikant van onze kleine. Als hobbyist kon ik het niet verdragen om iets te gaan kopen. Moest zelf gemaakt worden. En omdat ik natuurlijk zeeën van tijd heb, niet dus, verzinnen we iets wat ik nog niet eerder gedaan heb en wat het best uitdagend heeft gemaakt.. Kopse kanten met ronde hoeken..

Het begon allemaal met het maken van een massieve klomp MDF met de juiste hoek om de vier bochten in te kunnen maken. Vele laagjes MDF, 1 ervan strak gemaakt, deert geplakt, schroeft en gefreesd met een kopieerfreesje. Dan nog het een en ander schuren, en klaar voor gebruik


7DEA4193-8382-47D2-926B-3F6794EA6C45.JPG

Eenmaal de bochten gebogen, deze strak gezaagd voorzien van lamellos en dit verlijmd met een plaatje multiplex om zo het gehele paneel te vormen. Na het e.e.a aan schuurwerk te hebben verricht nog even met de plamuur erlangs zodat hij echt helemaal glad aanvoelt en vlak doorloopt vanuit het rechte stuk. Hierna is het tijd om te fineren. Voor alles een eerste keer, zoals gold voor dit hele project. Eiken fineer erop wat mijn zwager voor mij had gevoegd op zn werk. Een hartlijn uitgezet, alles ingerold met contactlijm en vanuit het midden alles aangerold.

IMG_1329.JPGB702F3AE-D97C-4153-90AE-6C000DAAC65A.JPGFD25085F-B36B-43AB-8068-905209225086.JPG

Zo begonnen de panelen toch wel flink vorm te krijgen. Vanaf dit moment heb ik ze met rust gelaten tot ik de massieve delen die hierboven en onder zouden komen af had.

De massieve delen bestaan elk uit 5 stukken eiken met een "doorlopende" nerf door de bocht heen. Steeds een driehoek uit de balk gezaagd waardoor de nerf door bleef lopen. Gaf een leuk effect eenmaal rond! De klemblokjes vastgelijmd met secondelijm (Van dat spul met een activatie spray), dit ging als een dolle. Kleine tik met de hamer en het was weer los. Om dit rond te krijgen een mal gemaakt om de boel te frezen. 18mm frees met kopieerring en gas erop! Achteraf had ik dit beter alleen het eerste deel zo kunnen doen. Om daarna de rest af te maken met frees met geleidelager. Zoals je wellicht voor kunt stellen is dat dunne strookje multiplex niet heel stabiel.. Dit is dan helaas ook wel eens mis gegaan zoals te zien op de laatste foto. Niet getreurd, het geheel krijgt een dekkende kleur, dus gelukkig zie je er nu "niks" meer van.... Neemt niet weg dat er flink gevloekt is :).

IMG_1271.JPG2F45793C-4F5C-44A6-B30A-73BE251A5C37.JPGIMG_1315.JPG5D736476-3DCF-4211-8F52-17EB6286DF4E.JPG91E94A7D-0BFC-4064-A1F7-7E3545E785D1.JPG

Volgende post meer :)
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: Boktor026

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Tja, hoe ga je dat dan vastmaken he.. Lamello's of domino's in zo'n bocht word toch wel een beetje zeuren. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om een sponning te frezen.. Ik heb expres de zichtkant over de sleuf laten steken zodat het aanzicht altijd netjes is. Als je dat dan allemaal enigszins voor elkaar hebt zou het er zo uit kunnen zien
67A371FA-1373-42F8-AEEB-08E2BB482064.JPGIMG_1451.JPG

Dan moeten er nog poten aan en kan het eerste deel al in de beits en lak! Waarbij de laatste foto is zoals ik net voor het schrijven van deze post de deur heb dicht getrokken :)

EEEE330F-CF40-4AD9-BB03-154A655E89CC.JPGIMG_1928.JPG
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat begint er erg mooi uit te zien! Erg apart, en een leuke uitdaging.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooi project, en aardig wat lef om al die nieuwe technieken te proberen! Van wat voor materiaal heb je die bochten gebogen? Lijkt me een kleine radius voor 3mm materiaal. En hoe heb je het geklemd?
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Bedankt! Ben er stiekem ook wel een beetje trots op 😜.

De bochten zijn gebogen met 1 en 1.5mm fineertjes. Deze heb ik over het hart van de bocht met 2 schroefjes vast gezet op de mal. Hierdoor schoof de boel niet heen en weer zodra het de vacuuumzak in ging.

9673F571-C062-454D-B70C-8E9DB098502E.jpeg

Na het strak zag van de lange zijdes en het frezen van de lamello’s heb ik met hulp van wat dubbelzijdig tape en klemmen de boel aan een multiplex plaatje gelijmd..

47C7ECFF-F3C8-4269-AA3E-437CBCC073FF.jpeg845E5D55-E031-45EF-8D02-A4EA78568904.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte en DitchDeurne
J

j1eke

Guest
Fijn dat je de lat weer wat hoger legt voor de rest..

Hopelijk kijkt m'n vrouw niet mee op het forum, anders kom ik straks niet meer aan projecten voor klanten toe.
 
  • Haha
Waarderingen: vandikte

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Haha ach dat is het voordeel dat het helemaal hobby is. Heb geen klanten behalve mn vrouw 🤣.

Vandaag begonnen met de zijkanten… Stelt verhoudingsgewijs niet heel veel voor.. 4 regels tussen de poten in. Waarvan de esdoorn delen een rij gaten heeft gekregen voor wat spijlen. De spijlen heb ik gewoon besteld… dat had me echt teveel gedoe geweest…

BB64B8AF-C4E1-4327-89CA-B4BA15901C38.jpeg

Als je dan alle spijlen erin hebt, maar ze toch net iets te lang blijken… Dan moet het toch uit elkaar… Wel erg strak stiekem….

24F60618-7E38-4F61-8AFA-63FCD4FDB326.jpeg

Om vervolgens het geheel passend te krijgen en weer even een stapje achteruit te kunnen doen.

97E46EBE-C095-4705-9E23-14B79CDDA422.jpeg
 

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
Voor je het weet ben je alweer ruim een week verder.. Zolang heeft het allemaal niet geduurd, maar je kent het wel. Druk met vanalles..

Nadat het hekje proef gepast was en het allemaal goed uit zou komen was het tijd om te beitsen en lakken... In tegenstelling tot wat ik normaal doe, deed ik nu alles eerst beitsen lakken en als laatste verlijmen. Door de beits actie zag ik het niet zitten dit andersom te doen.
Volgende keer zaag ik alle regels eenmaal verlijmd. Ergens zit er toch net een haartje in, waardoor in het eindresultaat net een kiertje is ontstaan.

IMG_1939.JPGIMG_1941.JPG

Nu dit aan het drogen was kon ik het volgende onderdeel lijmen.. De kopse kanten. Hier gierend mis gegaan... Omdat de sponning en de mes niet 100% aansloten overal (sponning was iets te ruim, maar het zat klem door de bochten) dacht ik een bruislijm te gebruiken. Slecht idee kan ik je melden. Niet schoon te krijgen, bruiste veel meer dan de bedoeling. Nooit weer. Die kon ik dus weer schuren, beitsen, lakken. Jeej! Uiteindelijk stonden ze er als volgt bij.

IMG_1949.JPGIMG_1951.JPG

Dan hebben we de 4 onderdelen waarmee we het geheel in elkaar kunnen zetten.. Dit ging relatief soepel, 4 klemmen, wat domino's en lijm.. Helaas van dat beeld geen foto's blijkbaar. Ik was in ieder geval best gelukkig met de 4 nieuwe parallel klemmen die ik pas gekocht had.

De dag die erop volgde was het tijd om een bodem te maken.. Zonder bodem ligt het kindje nogsteeds op de grond, dus daar zat enigszins noodzaak in :). Ik had domino gaten gefreesd in de poten, zo kon ik met een blokje esdoorn en een domino een mooi verplaatsbaar steuntje maken. 4 kleine schroefjes vanaf boven het blokje in en het gaat geen kant meer op.

IMG_1988.JPGIMG_1989.JPGIMG_1996.JPG

Dit was het moment waar vrouwlief op gewacht had.. Hup matras erin, dekentjes dingen, klaar voor de kleine!

058E004F-504A-4221-BA89-2C454F58F751.jpgCB24C449-73EB-4E48-A8E6-647ADF8C5697.JPG
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Echt super mooi geworden. Petje af voor het buigwerk.
Ik wil je wel tip geven om de bodem te voorzien van ventilatiegaten oid. Ook die kleintjes kunnen fiks zweten en dat zie je snel terug door schimmel op de bodemplaat kan ik je vertellen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

mvansoest

Actieve deelnemer
22 mrt 2020
64
59
29
@Arjen Bosse Thnx! Was ook heel leuk om eens te doen! Bedankt voor de tip! Opzich is het een aerosleep matras (ja we zijn erin getrapt) , dus verwacht dat het nog wel aardig ventileert. Maar een paar sleuven of gaten moeten niet het probleem zijn
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Heel erg mooie geworden! Mooie vorm, en ik vind het ook mooi dat je de nerf nog door het zwarte ziet.
De combi van het donkere en lichte hout is erg geslaagd!
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Voor je het weet ben je alweer ruim een week verder.. Zolang heeft het allemaal niet geduurd, maar je kent het wel. Druk met vanalles..

Nadat het hekje proef gepast was en het allemaal goed uit zou komen was het tijd om te beitsen en lakken... In tegenstelling tot wat ik normaal doe, deed ik nu alles eerst beitsen lakken en als laatste verlijmen. Door de beits actie zag ik het niet zitten dit andersom te doen.
Volgende keer zaag ik alle regels eenmaal verlijmd. Ergens zit er toch net een haartje in, waardoor in het eindresultaat net een kiertje is ontstaan.

Bekijk bijlage 119606Bekijk bijlage 119607

Nu dit aan het drogen was kon ik het volgende onderdeel lijmen.. De kopse kanten. Hier gierend mis gegaan... Omdat de sponning en de mes niet 100% aansloten overal (sponning was iets te ruim, maar het zat klem door de bochten) dacht ik een bruislijm te gebruiken. Slecht idee kan ik je melden. Niet schoon te krijgen, bruiste veel meer dan de bedoeling. Nooit weer. Die kon ik dus weer schuren, beitsen, lakken. Jeej! Uiteindelijk stonden ze er als volgt bij.

Bekijk bijlage 119608Bekijk bijlage 119610

Dan hebben we de 4 onderdelen waarmee we het geheel in elkaar kunnen zetten.. Dit ging relatief soepel, 4 klemmen, wat domino's en lijm.. Helaas van dat beeld geen foto's blijkbaar. Ik was in ieder geval best gelukkig met de 4 nieuwe parallel klemmen die ik pas gekocht had.

De dag die erop volgde was het tijd om een bodem te maken.. Zonder bodem ligt het kindje nogsteeds op de grond, dus daar zat enigszins noodzaak in :). Ik had domino gaten gefreesd in de poten, zo kon ik met een blokje esdoorn en een domino een mooi verplaatsbaar steuntje maken. 4 kleine schroefjes vanaf boven het blokje in en het gaat geen kant meer op.

Bekijk bijlage 119611Bekijk bijlage 119612Bekijk bijlage 119613

Dit was het moment waar vrouwlief op gewacht had.. Hup matras erin, dekentjes dingen, klaar voor de kleine!

Bekijk bijlage 119614Bekijk bijlage 119615
Als ze er uit groeit snel een nieuw kindje maken ❤️
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Langzaam naar beneden scrollend was mijn eerste associatie Auping Auronde. Een ontwerp dat ook al weer bijna 50 jaar oude is (Frans de la Haye). Verder scrollend verdween at al weer snel. Het is een bijzonder ledikant geworden.

Cheers
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.