shooting board

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Heb voor me zelf een shooting board gemaakt,ditmaal 1 van 120 cm lang.
Ik heb er een geleiderail op gemaakt zodat ik plankjes en latjes van de zelfde
breedte en dikte kan maken.
als ik de 2 slotbouten in het midden weg haal kan ik ook bijvoorbeeld fineer
klemmen en deze mooi haaks en recht schaven.
Heb diverse shooting boards van klein naar groot en ook van 45 graden,zijn
echt makkelijke hulpstukken en ook onmisbaar als je veel met handgereedschap werkt.

Gr,

Edwin
 

Bijlagen

  • DSC00295.JPG
    DSC00295.JPG
    129,9 KB · Weergaven: 84
  • DSC00297.JPG
    DSC00297.JPG
    75,5 KB · Weergaven: 83
  • DSC00298.JPG
    DSC00298.JPG
    165,5 KB · Weergaven: 80

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Ja klopt,ik heb eerst een bankhaak gemaakt.
dit is een hulpstuk voor het zagen van diverse hoeken waaronder de 45 en 90 graden.
hierdoor zaag je de hoeken gelijk goed.
ik maak zelf ook mijn houten schaven en daarbij zijn deze hulpstukken ideaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roestige Spijker

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Mooi gedaan. Alles met handgereedschap maar wel hulpmiddelen om processen te automatiseren.
Ik heb een ruime definitie van handgereedschap : alles zonder snoer. En dus niet alles met de hand.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Een shootingboard heet in het Nederlands toch een futselplank? Het Engels/Amerikaans vind ik overigens prima, maar ik wil het graag weten.

Verder vraag ik mij nog af of je net zo precies werkt als Rob Cosman in dit filmpje:
.

Met name het schotelen (cuppen) waar hij in het begin al over praat. Heeft Rob een punt of is het wat overdreven.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.986
813
Omgeving Leiden
"Met name het schotelen (cuppen) waar hij in het begin al over praat. Heeft Rob een punt of is het wat overdreven."

Nou heeft Rob naturlijk een joekel van een schaaf waarmee hij het hout te lijf gaat. En dus een groot oppervlak dat op de plank steunt.
Ik heb een Stanley #4 dus die is heel wat kleiner. De futselplank die ik had vond ik niet lekker werken, dus aan de hand van het bovenstaand filmpje een nieuwe gemaakt. Ook zijn kunstje met stroken tape eronder gebruikt.
Inmiddels is de fustelplank af en ik vind hem echt beter dan mijn oude. Bij controle bleek die oude inderdaad iets hol.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Zou het hol trekken niet opgelost zijn als je aan de onderkant een zelfde plaat lijmt als aan de bovenkant? Nou ja, ietsje breder dan en eventueel wat dunner MDF vanwege het gewicht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.