Shina Plywood

Excalibur

Nieuw lid
19 nov 2023
2
0
Lisse
Voor houtgravure (woodblock engraving), kom ik bij Engelse leveranciers dit hout tegen Japanese Shina Carving Plywood, plywood is multiplex. Op buitenlandse sites krijg je genoeg treffers. Maar ik zou graag willen zoeken op NL-sites. Maar dan krijg ik van alles voorgechoteld van meranti, berken, linde. Het is in ieder geval een houtsoort met heel weinig nerf en zacht, vandaar geschikt voor engraving/carving. Weet iemand waar ik dit zou kunnen vinden, of hoe ik moet zoeken?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Voor Japanse houtsneden wordt traditioneel perenhout gebruikt. Tegenwoordig meestal verlijmd op plex.
Vroeger werd dat massieve peren vaak hergebruikt door het na het drukken van een oplage weer vlak te schaven.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Wordt de gravure niet op de kopse kant van het hout uitgesneden? Voor het maken van stempels etc wordt in Azië buxus gebruikt, op de kopse kant gesneden.

jaap
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Een houtsnede wordt geneden in zachte hardhout planken (linde etc.), houtgravure wordt gestoken in hard kops hout (buxus).

Voor een houtsnede zou je populieren multiplex kunnen proberen, al ben ik bang dat de laagjes te dun zijn.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
nog een toevoeging. Voor heel strak snij werk, maar relatief weinig drukgangen, zou je eens MDF of zelfs HDF kunnen proberen. Ik herinner me dat ik in het verleden wel eens dingen met hardboard plaat heb gedaan, maar dat was voornamelijk direkt op het hout met verschillende inkten en dan een verlopende serie drukken. Zonder te snijden dus.
 

Excalibur

Nieuw lid
19 nov 2023
2
0
Lisse
Alle schrijvers, heel erg bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wat mee. Op zoek naar lindehout. Via een artiest uit Arnhem, wist ik al van het bestaan af van MDF Medite, dat ga ik ook uitproberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.