Serveerplank / borrelplank

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Op verzoek van mijn vrouw en in navolging van diverse collega hobbyisten hier op het forum heb ik mij ook gewaagd aan het maken van een borrelplank. Het verzoek was om er een paar "gaten" in te maken zodat eventueel wegrollende borrelhapjes toch op hun plaats blijven.

Voor een eerste plank ben ik niet ontevreden. In de zijkanten van de gaten zit hier en daar wat warrig hout dat ik niet helemaal glad heb gekregen (tips zijn welkom :giggle: ).
7_2.jpg

Het proces:

Ik heb een paar mooie planken gekocht bij Inlands Hout in Burgum. Voor de serveerplank heb ik uiteindelijk gebruik gemaakt van Noten, Peer en Taxus.

Hieronder wat foto's van het bouwproces ter illustratie:


1.jpg
De ruwe planken

2.jpg
De planken verzaagd tot werkbare planken en grof op maat geschaafd

3.jpg
De planken gelijmd en geklemd

4.jpg
ruwe schets van het ontwerp (op verzoek van mijn vrouw is het handvat uiteindelijk komen te vervallen) ingeklemd om te frezen

5.jpg
Met de Shaper de gaten gefreesd, eerst recht met een stiftfrees daarna de zijkanten met een holprofielfrees

6.jpg
Als laatste de plank in de Tungolie gezet.


Ik hoor het graag als ik dingen anders, beter of handiger had kunnen aanpakken zodat een (eventueel) volgende plank nog beter wordt.
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    138 KB · Weergaven: 11

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Mooie plank geworden! En leuk dat je de Shaper hiervoor hebt kunnen gebruiken. Volgens mij ben je de eerste die hier op het forum een toepassing van de Shaper laat zien ;).

Enige opmerking die ik heb: je hebt het hout met 2 verschillende nerfrichtingen aan elkaar verlijmd. Hout zal vooral in de breedte werken en niet/nauwelijks in de lengte. Je loopt daardoor het risico op een ongewenst effect in deze samenstelling (scheuren, krom trekken, ...). Interessant om te zien hoe dit zich houdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Mooie plank geworden! En leuk dat je de Shaper hiervoor hebt kunnen gebruiken. Volgens mij ben je de eerste die hier op het forum een toepassing van de Shaper laat zien ;).

Enige opmerking die ik heb: je hebt het hout met 2 verschillende nerfrichtingen aan elkaar verlijmd. Hout zal vooral in de breedte werken en niet/nauwelijks in de lengte. Je loopt daardoor het risico op een ongewenst effect in deze samenstelling (scheuren, krom trekken, ...). Interessant om te zien hoe dit zich houdt.
Ik gebruik de Shaper toch wel met enige regelmaat. ik zal proberen daar wat vaker van te posten :)


Geen idee of de verschillende nerfrichtingen problemen gaat opleveren. Ik zal me melden bij problemen ;)
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Leuke plank inderdaad! Je hebt ons in je verslag het meest enerverende deel (schuren, schuren, schuren) onthouden :) . Maar ik neem aan dat je hem netjes vanaf 120 hebt opgeschuurd tot 320 oid? Verder lijkt het alsof de "gaten" niet helemaal symmetrisch zijn geplaatst tov de rand van de plank, kan ook onderdeel van je design zijn.. sorry voor mijn OCD in dat geval :rolleyes:. Tot slot een leuke toevoeging voor een volgende zou eventueel sparingen kunnen zijn voor een bakje waarin je wat sauzen kunt serveren. Mosterd bij de kaas of worst, of ouderwets mayo bij de bittergarnituur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.