Serre-joint koppen gezocht

JDK

Nieuw lid
3 nov 2008
3
0
Hallo allen op dit forum,

Kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik ben op zoek naar serre-joint koppen die je op een houten balk zet om er vervolgens panelen mee te maken. Nu heb ik bij "de baptist" een set gezien *1* maar ik heb totaal geen vergelijkingsmateriaal kunnen vinden. Heeft iemand dit artikel in het bezit of heeft iemand iets soortgelijks wat te verkrijgen is binnen Nederland?
Als iemand het merk weet zou dat ook al fijn zijn.

Hartelijk dank alvast!

JDK

*1* http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... le=Klemmen,[/b][/b]%20lijmen%20en%20deuvels&subtitle=Serre%20joints
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo JDK, van harte welkom op ons forum. Wat wil je precies gaan klemmen? Kor van Kies voor Hout heeft een mooie zelfgemaakte panelenklem op het forum gezet en er staat ook wel info over het zelf maken van zg. pipe clamps.

Ik vond nog wel 2 mooie voorbeelden van eenvoudig zelf te maken serre joints, 1 van hout en 1 van metaal. Ik heb ze als bijlage aan het bericht gehangen.

Veel succes.

jaap





Attached files metal clamps.pdf (2.8 MB) wooden clamps.pdf (1.7 MB)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb er hier een paar gevonden van het merk Record:
http://www.toolstation.nl/shop/Handgereedschap/Bankschroeven/d10/sd120

Verder is er al eens een post geweest over serre-joint koppen, zie: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=99

Verder weet ik nog dat een Engelse groothandel: Axminster powertool center, ze ook verkoopt en verstuurd naar Nederland. De site ben ik even kwijt maar die is via google eenvoudig te vinden.

Even inhakend op de houten klemmen van Jaap, ikzelf gebruik ook zelfgemaakte houten serrejoints die me voor het werk dat ik er mee doe goed bevallen. Zie de post:
http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=166 Het verlijmen van wat kleinere panelen, zoals gebruikt voor het halbankje van de bovenstaande post, gaat hier heel goed mee.
Het is wat omslachtiger dan metalen serre-joints en het vergt meer voorbereiding, maar voor die enkele keer dat ik ze gebruik zijn ze handig, en vooral goedkoop.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Ik heb een paar bij feinewerkzeuge aangeschafd http://www.feinewerkzeuge.de/spann1.htm onderaan de pagina, volgens mij zijn dat dezelfde als Baptist aanbiedt. Ik heb ze op een balk van eikenhout gemonteerd.
Sergeant_2.JPG


Het werkt maar ik heb toch de indruk dat de draad wat kwetsbaar is, waardoor echt grote krachten niet mogelijk zijn (kraakt bij aandraaien). Ik zet er tegenwoordig nog een paar grote limtangen (1500 mm) van Ecotools overheen, daarmee kan je meer kracht zetten.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik ken nog wel een veel simmpelere en snelle serre joint klem maar dat ga ik lekker niet vertellen, er moet wat te bedenken over blijven. Wat ik hier wel onder de aandacht wil brengen is het gebruik van dergelijke klemmen. Klemmen doe je als je zeker weet dat het hout sowieso vlak op elkaar aansluit. Klemmen is het fixeren van hout in een gewenste opstelling zodat de lijm kan drogen en uitharden. Als je kieren en krommingen wilt wegdrukken vraag je nogal eens om problemen later. Een ander aspect van stevig klemmen is het wegdrukken van de lijm tussen twee houten delen. Voor de duidelijkheid : als je twee plaatjes MDF op elkaar klemt met daartussen een Titebond lijm, om maar even een heel goede lijm te noemen, dan zou je met heel stevig klemmen de lijm zover er tussen uit kunnen persen dat de plaatjes eenvoudig los te krijgen zijn. Om die reden zullen zullen Restaurators met een tandbeitel in hun schaaf - tandschaaf/ tandbeitel in schraap schaaf- het hout als het ware voorploegen om richeltjes te maken waardoor de lijm meer vulling en hechtvlak krijgen. Dus welke serre joint je ook gebruikt, geen " Tour De Force"
 
A

Athanor

Guest
dopeling zei:
Ik ken nog wel een veel simmpelere en snelle serre joint klem maar dat ga ik lekker niet vertellen, er moet wat te bedenken over blijven.
Hee Dopeling! wat spannend een raadspelletje op het Forum :roll:

Ik ga voor de eerste ronde: Spanbanden die op de kanten over een klosje hout met ronde hoeken worden geleid!

Ben ik al warm?

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Nou Dopeling, je maakt mij nieuwschierig. Vertel, vertel!

dopeling zei:
Klemmen doe je als je zeker weet dat het hout sowieso vlak op elkaar aansluit. Klemmen is het fixeren van hout in een gewenste opstelling zodat de lijm kan drogen en uitharden. Als je kieren en krommingen wilt wegdrukken vraag je nogal eens om problemen later. Een ander aspect van stevig klemmen is het wegdrukken van de lijm tussen twee houten delen. geen " Tour De Force"

Hoe zit dit dan met "spring joint" , waar je de lange zijde van de te verlijmen lange planken iets hol schaaft en dit stevig met klemmen tegen elkaar trekt. Ik heb al vaker gelezen dat volgens enkele "experts" deze methode de voorkeur geniet bij het verlijmen van bv een lang tafelblad???
 

JDK

Nieuw lid
3 nov 2008
3
0
Hallo allemaal!

Wat een reacties! heel erg bedankt allemaal!

Om even in te gaan op de vraag waarvoor ik de serre-joints wil gaan gebruiken:
Ik wil grote tafelbladen kunnen maken (denk aan afmetingen vanaf 1500x2000mm)
Verder heb ik de beschikking over een goede vlakte/vandiktebank. Verder ben ik qua budget redelijk beperkt maar ik wil wel graag snel aan de slag. Ik ben wel van de duurzame aankopen dus als een oplossing wat duurder is maar wel beter is en langer mee gaat heeft dat absoluut mijn voorkeur!

Ik ga vanavond eens rustig al jullie reacties uitpluizen... ;)

Nogmaals bedankt en tot later!

JDK
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@coko, de spring joint wordt volgens mij ook toegepast, om in drogere jaarsgetijden, als het kopse hout wat meer uitdroogt, te voorkomen dat er daar scheurtjes ontstaan. De spring breng je met de schaaf aan, dus over een redelijk lengte is het hooguit een paar tiende mm (als ik het me goed herinner). Lijmen met een tour de force is natuurlijk af te raden, maar ook lang niet alle lijmen zijn geschikt voor een continue hoge belasting, dan "kruipen" ze toch los.

@jdk een mooie oplossing voor tafelbladen is de plano lijmpers, die zorgt erook voor dat het paneel mooi recht blijft. Een hele fraaie zelfbouwversie heert Kor van Kies voor Hout ergens op ons forum gepost.
De plano is vast bij verschillende leveranciers te koop, hier heb je een link naar Felder http://nederland.felder-gruppe.at/?page=shop_node&node=1906

jaap



Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Mijn klemsysteem lijkt nogal op die van woodworker maar dan nog eenvoudiger. Thats all. De Plano is een mooi lijmsysteem maar het werken er mee is heel wat ingewikkelder als je denkt. Het is belangrijk om de gaten rijen te nummeren en als je wat dikker hout verlijmt moet je de staanders dicht bij elkaar plaatsen. Dat maakt het wel een duur systeem. Om de delen recht op elkaar te krijgen zijn we destijds lamello's gaan gebruiken omdat het heel moeilijk bleek de verschillende delen in een rechte lijn op elkaar te krijgen , en naderhand, als het niet goed zat, te corrigeren. Toen hadden we ook de groene Titebond niet, de lijm met een lange open tijd.
Als ik tafelbladen in een of maar een paar maten zou maken en ik had voldoende ruimte dan koos ik voor een ander systeem. Plano is vooral ook mooi omdat het weinig ruimte inneemt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
dopeling zei:
Mijn klemsysteem lijkt nogal op die van woodworker maar dan nog eenvoudiger.

Je hebt inderdaad nog veel eenvoudiger, maar ik heb ze zo gemaakt dat ze voor mijn werk en toepassingen het best toepasbaar waren. Da's het mooie van zelfdoen, je kunt het aanpassen aan je eigen wensen.

Aan JDK: als je kwaliteit wil, neem dan de serrejoints van Record, das nog ouderwetse degelijkheid van echt staal, en niet van dat Chinese pisbakkenstaal.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
for the record

De Record fabrieken zijn een aantal jaren geleden zover ik weet naar China verplaatst.
Je schrikt als je er achter komt wat er allemaal in China wordt gemaakt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat meen je niet? Wordt er tegenwoordig nog wel kwaliteitspullen in westerse landen gemaakt??
En waarom staan dan nog op die Record producten; "Made in Sheffield, England"? als ik dat lees, samen met "Made in Germany" enz enz, heb ik er toch meer vertrouwen in dan "Made in China". In hoeverre kun je hierop vertrouwen?

Trouwens, dat het gemaakt wordt in China hoeft opzich nog niks te zeggen, het ligt er alleen aan of de fabriek verplaatst is, of dat het productiewerk wordt uitbesteedt. Neem als voorbeeld Philips, die heeft eigen Philpsfabrieken in China, maar daar wordt nog wel gecontroleerd naar Hollandse maatstaven, en ook zijn die producten in Holland ontworpen. UItbesteedt werk is veel onbetrouwbaarder, omdat dat meestal geproduceerd wordt onder Chinese maatstaven.

Maar het klopt wel wat je zegt, heel, heel veel wordt in China gemaakt.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik heb ooit eens horen fluisteren dat als er in China ergens een goede fabriek voor goed spul wordt neergezet, dat ze daar dan een aantal kilometers verderop gelijktijdig stiekum een soort kopie van neerzetten zonder " dat iemand het weet " Vandaar dat je nogal eens gereedschap tegenkomt wat erg veel ergens op lijkt maar het net niet is. Dat betekent dus dat er in China best goed spul wordt gemaakt, maar ook veel mindere kwaliteit.
Ondernemerschap in nogal wat Aziatische landen gaat echt wel anders als in de meeste westerse landen. Ook daar zou je een boek over kunnen schrijven en daar wordt je niet altijd even blij van, dus laten we het maar bij verhalen over gereedschap houden. Het is dus heel belangrijk om je zelf zo te ontwikkelen dat je ook een aardig zicht op kwaliteit krijgt en dat je je dus niet laat misleiden door merknamen, leugenachtige advertenties en leuke verpakkingen, om maar eens wat te noemen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb deze week ook een aantal serre-joint koppen gekocht.
Misschien een stomme vraag maar welke houtsoorten zijn het meest geschikt hiervoor en welke juist niet.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Coko,

IK heb merantie gebruikt ongeveer 5 cm breed. Deze voldoen niet, gaan erg krom staan. Daarom denk ik aan een stugge houtsoort met een erg dichte structuur, misschien appel of perenhout. Ik zal dan ook een grotere breedte gaan gebruiken, ik denk aan minstens 7 cm. Ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen. Heb ook nog gedacht aan essenhout, maar dat is volgens mij juist zeer goed buigbaar zonder te breken. Als je een keuze hebt gemaakt hoor ik graag van je ervaringen!

Fons
 

JDK

Nieuw lid
3 nov 2008
3
0
coko zei:
Ik heb deze week ook een aantal serre-joint koppen gekocht.
Misschien een stomme vraag maar welke houtsoorten zijn het meest geschikt hiervoor en welke juist niet.


Ik weet dat steen of haagbeuken erg geschikt is. De hardheid houdt de balk mooi vlak en de stijfheid voorkomt doorbuigen. Ik ga ze dit weekend maken dus ik zal het je laten weten.

Groetjes,

JDK
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.