Ja, dat is het verschil tussen hout en metaaldraaien hé. Ik ken geen enkel merk houtdraaibank waar de as voorzien is van een grote boring, meestal stopt het bij 8 à12mm, als er al een boring aanwezig is

Mijn draaibank heeft zowel in de vaste kop als de losse kop een doorgaande boring van 10mm.
Anders dan bij metaaldraaien waar de draaibeitel steeds mooi horizontaal zijn werk doet, doet de houtdraaibeitel zijn job onder een hoek lager dan het horizontale vlak. Zo krijg je een glad oppervlak, anders kan je nog eens met schuurpapier aan de slag.
De beitel horizontaal geplaatst bij houtdraaien betekend dat je aan het schrapen bent en dit geeft enkel een bevredigend resultaat bij harde houtsoorten.
Zachtere houtsoorten moeten snijdend bewerkt worden om een glad oppervlak te verkrijgen.
De enige manier om deze klus sneller te klaren is door gebruik te maken van een automatische houtdraaibank, dan vallen er een paar honderd kopjes per uur uit de machine. Maar geen enkele beroepsdraaier stelt voor 800 stuks een machine om. Elke klus heeft namelijk een andere geprofileerde beitel nodig, en die kosten aardig wat geld. Het is alleen rendabel als de oplage groot genoeg is. een paar duizenden stuks minimum.
Seriewerk op een gewone houtdraaibank heeft ook zijn voordelen, de draaier word steeds sneller

vandaag is de productie al gestegen tot 50 stuks per uur. The sky is the limit blijkbaar.
Ik kan elke beginnende houtdraaier aanraden om eens een reeks van tientallen stuks met dezelfde vorm te draaien, je bekwaamheid gaat met sprongen vooruit. Het mooie van de zaak is dat dit bijna onbewust gaat, je eerste stukken daar moet je tegen vechten en het duurt een eeuwigheid alvorens een stuk klaar is, maar na het 20 ste stuk gaat het al heel wat vlotter. Op het eind is je beitelvoering totaal anders dan in het begin en de snelheid van werken is er ook met sprongen op vooruit gegaan
Mvg,
André