Niet gekeken. Maar in een grijs verleden werd aangeraden om als je (met een 'open ketting fiets' -destijds was dat in alle gevallen een randonneur - ATBs bestonden nog niet) door de woestijn ging fietsen (of een andere zandbak, je je ketting beter met paraffine - kaarsvet kon smeren. Geen heel goed smeermiddel, maar veel beter dan niks, of kettingvet waar een halve kilo zand in zit. Paraffine is nauwelijks plakkerig.Maar die vaseline, daar blijft stof en vuil aan plakken.
Dat is inderdaad wat de meeste mensen nu gebruiken, de profs gebruiken hot wax, waar de ketting geimpregneerd wordt met een was door hem onder te dompelen in een warm bad met die was. Er gaat dan een paar watt minder verloren aan wrijvingsverliezen in de ketting.Niet gekeken. Maar in een grijs verleden werd aangeraden om als je (met een 'open ketting fiets' -destijds was dat in alle gevallen een randonneur - ATBs bestonden nog niet) door de woestijn ging fietsen (of een andere zandbak, je je ketting beter met paraffine - kaarsvet kon smeren. Geen heel goed smeermiddel, maar veel beter dan niks, of kettingvet waar een halve kilo zand in zit. Paraffine is nauwelijks plakkerig.
De kanten breken doet hij dus vreemd genoeg niet. Dat zou nochtans heel nuttig geweest zijn. Hij lijkt zich in deel 1 te focussen op onbelangrijke details, en dat stoorde me een beetje.Precies, braam rond de mond is wel goed om weg te halen, en rondom de schaaf kanten breken. Dat voorkomt ook scherpe butsen als je onhandig met de voorkant van de schaaf tegen de rand van je werkstuk aankomt![]()
Helemaal eens, dit filmpje is dé referentie om een metalen handschaaf bruikbaar te maken. Paul Sellers heeft veel kennis, en ik heb er veel van opgestoken. Laatste tijd wat minder. Valt veel in herhaling en vind zijn ontwerpen ook niet altijd geslaagd.Dan is dit misschien nog zinvol, enorme hekel aan de "vroeger was alles beter" instelling die zeker in de laatste jaren in zijn filmpjes terugkomt, geen grote fan van zijn ontwerpskills, maar zeker in het begin heb ik een hoop van zijn filmpjes geleerd.
Nu ben ik in de war. Ik dacht dat Luban in India gemaakt werd. Hoe heet dan de Indiase fabrikant?Zijn ze perfect? Nee, zeker niet en dus zeker niet beter of slechter dan een nieuwe Quangsheng (Luban is trouwens ook Quangsheng).
Nu ben ik in de war. Ik dacht dat Luban in India gemaakt werd. Hoe heet dan de Indiase fabrikant?
Ik ben er even ingedoken. Er zijn dus legio fabrikanten van schaven in India. De naam waar ik niet op kon komen is Anant. Ik meen me te herinneren daar eens een goede review over gelezen te hebben in een tijdschrift & dat daarin ook vermeld werd dat ze als OEM voor merken in de rest van de wereld produceerden. Mss ben ik onderhand te vergeetachtig geworden… : )Kamal dacht ik, maar ik kan daar weinig over vinden