Serie over het prepareren van een nieuwe schaaf

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.617
886
Moordrecht
Ik heb een nr 4 en een blokschaaf van gelijke makelij en ik heb nu al wat geleerd. Ondanks dat de 4 al een paar jaar oud is, heb ik dit nooit gedaan, en wat een wereld van verschil!

• Leuk
Waarderingen: EdP

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.045
349
Rosmalen
Nog niet heel het filmpje gezien (Paul Sellers heeft een vergelijkbaar filmpje), maar in ieder geval niet eens om het vet op de kikker te laten zitten, daar werkt de laterale beweging niet soepeler van. Alles schoon, en als je benauwd bent voor roest, een klein beetje wd40 gebruiken. Maar die vaseline, daar blijft stof en vuil aan plakken.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.349
1.240
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar die vaseline, daar blijft stof en vuil aan plakken.
Niet gekeken. Maar in een grijs verleden werd aangeraden om als je (met een 'open ketting fiets' -destijds was dat in alle gevallen een randonneur - ATBs bestonden nog niet) door de woestijn ging fietsen (of een andere zandbak, je je ketting beter met paraffine - kaarsvet kon smeren. Geen heel goed smeermiddel, maar veel beter dan niks, of kettingvet waar een halve kilo zand in zit. Paraffine is nauwelijks plakkerig.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.530
352
Torhout, België
In deel 1 verwijdert hij de braam rond de mond, en polijst hij de zool. Overbodig volgens mij. De zool polijst zichzelf in gebruik. Dit type schaven is gemaakt om er geen werk meer aan te hebben. Gewoon nog even het schaafmes scherper zetten, that's it. Ben benieuwd welke overbodige acties hij in deel 2 zal uitvoeren.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.617
886
Moordrecht
Voor ervaren gebruikers is dat idd waar, maar voor zijn studenten, zoals hij uitlegt, is een goed afgestelde schaaf makkelijker werken.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.045
349
Rosmalen
Precies, braam rond de mond is wel goed om weg te halen, en rondom de schaaf kanten breken. Dat voorkomt ook scherpe butsen als je onhandig met de voorkant van de schaaf tegen de rand van je werkstuk aankomt :)
Niet gekeken. Maar in een grijs verleden werd aangeraden om als je (met een 'open ketting fiets' -destijds was dat in alle gevallen een randonneur - ATBs bestonden nog niet) door de woestijn ging fietsen (of een andere zandbak, je je ketting beter met paraffine - kaarsvet kon smeren. Geen heel goed smeermiddel, maar veel beter dan niks, of kettingvet waar een halve kilo zand in zit. Paraffine is nauwelijks plakkerig.
Dat is inderdaad wat de meeste mensen nu gebruiken, de profs gebruiken hot wax, waar de ketting geimpregneerd wordt met een was door hem onder te dompelen in een warm bad met die was. Er gaat dan een paar watt minder verloren aan wrijvingsverliezen in de ketting.
De rest van de wereld gebruikt een vloeibare was die je op je ketting doet, je kunt er eigenlijk niet te veel op doen, want het te veel valt er gewoon af als het uithardt, er blijft inderdaad geen vuil aan plakken.
product.php

Deze is zeer populair, gebruik ik bij ons thuis voor de racefietsen en gravelbikes (ik heb wel een MTB/ATB maar die gebruik ik eigenlijk nooit). En ja, die naam....

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.349
1.240
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Zelf gebruik ik nog steeds Castrol chain lube - van die blikken zwarte was die je eerst moet smelten, dan je ketting 'uitkoken' (feitelijk is onderdompelen en een paar minuten goed tussen de schakels laten trekken afdoende). Eerst schoonmaken in peut, dan in het gesmolten kettingvet... In de fiets-supply wereld is het volgens mij niet meer te vinden, maar wel tussen de motorfietsonderdelen... Heb net een nieuw blik gescoord. Kan nu denk ik de rest van mijn leven vooruit...

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.530
352
Torhout, België
Precies, braam rond de mond is wel goed om weg te halen, en rondom de schaaf kanten breken. Dat voorkomt ook scherpe butsen als je onhandig met de voorkant van de schaaf tegen de rand van je werkstuk aankomt :)
De kanten breken doet hij dus vreemd genoeg niet. Dat zou nochtans heel nuttig geweest zijn. Hij lijkt zich in deel 1 te focussen op onbelangrijke details, en dat stoorde me een beetje.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.045
349
Rosmalen
Dan is dit misschien nog zinvol, enorme hekel aan de "vroeger was alles beter" instelling die zeker in de laatste jaren in zijn filmpjes terugkomt, geen grote fan van zijn ontwerpskills, maar zeker in het begin heb ik een hoop van zijn filmpjes geleerd.

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.530
352
Torhout, België
Dan is dit misschien nog zinvol, enorme hekel aan de "vroeger was alles beter" instelling die zeker in de laatste jaren in zijn filmpjes terugkomt, geen grote fan van zijn ontwerpskills, maar zeker in het begin heb ik een hoop van zijn filmpjes geleerd.
Helemaal eens, dit filmpje is dé referentie om een metalen handschaaf bruikbaar te maken. Paul Sellers heeft veel kennis, en ik heb er veel van opgestoken. Laatste tijd wat minder. Valt veel in herhaling en vind zijn ontwerpen ook niet altijd geslaagd.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.617
886
Moordrecht
Ik denk toch dat er veel verschil zit tussen het restaureren van een oude roestbak en het tunen van een nieuwe schaaf, waar al niet heel veel werk aan zit. Wat je ook mag vinden van de presentator. Appels met peren vergelijken dus.

Ik vind ook dat de randen wel wat meer afgerond hadden mogen worden, of iig het scherpe er vanaf, maar dat is mijn enige echte kritiek. Wb het vet op de kikker, daar zou bij een goede schaaf ook geen stof tussen mogen komen, dus ik zie daar niet heel erg het probleem in. Ik heb t er wel afgehaald, op alle drie mijn quangsheng schaven, en ze doen het er niet minder om.

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.045
349
Rosmalen
Oud of nieuw maakt niet zo veel uit volgens mij, tenzij je een Lie Nielsen of Veritas koopt (of een Holtey :D ), is er werk aan. Van een oude hoef je geen vet af te halen, en van een nieuwe geen roest. Maar een Luban of Kunz of Quangsheng, daar krijg je geen garantie bij dat de zool vlak is waar het belangrijk is.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.617
886
Moordrecht
En dat ligt er maar aan waar je het koopt en wie de QC betaald. Mijn drie schaven zijn nagenoeg perfect. Volgens mij garandeert alleen Dictum de haaksheid van de body bij de Dictum schaven (ook Quangsheng)
Niet helemaal eens met dat het niet veel uitmaakt, maar goed, dat mag.
Het zijn iig goede kwaliteit schaven, zeker voor het geld, een Lie Nielsen schaaft niet 2x zo goed en een Clifton schaaft ook niet 3x zo goed. Een oude roestbak van een Stanley kan ook heel goed zijn, maar niet zonder heel veel werk in verreweg de meeste gevallen.
De oude Stanleys die ik net van een forumlid heb gekocht hebben ook zichtbaar heel veel werk gehad en dat betaalt zich uit, ze werken prima. Zijn ze perfect? Nee, zeker niet en dus zeker niet beter of slechter dan een nieuwe Quangsheng (Luban is trouwens ook Quangsheng).

Het gaat om het tunen van een nieuwe schaaf en ik denk dat het filmpje daar voor nieuwe hobbyisten zeer goed voor is, ik ben iig benieuwd naar de rest van de serie. Ik denk ook dat er zoveel meningen zijn over het "juist" prepareren van welk gereedschap dan ook dat je het nooit goed kan doen, en dat ook wel eens vergeten wordt dat de doelgroep wel eens een andere kan zijn dan jijzelf (algemeen gesproken).

LFlab

Post veel
7 mei 2018
1.045
349
Rosmalen
Twee filmpjes is beter dan 1 filmpje, dus wat dat betreft helemaal prima, beginners of gevorderden, iedereen pikt er wat van op.
Maar, als er een aanwijsbare fout in het filmpje zit, dan moet dat ook benoemd kunnen worden, wat mij betreft. Het is geen wedstrijd.
Vet wat bedoeld is om roest te voorkomen tijdens transport en opslag dient voor het eerste gebruik verwijderd te worden, niet alleen bij een schaaf, bij alle gereedschappen en machines. Als er vlakken zijn die gesmeerd moeten worden, dan breng je na het verwijderen van de initiele beschermende laag nieuwe aan met een geschikt smeermiddel.
Overigens is dat geen afserveren van Germain Peraire, want zeker als het gaat over ontwerp van meubels is het echt heel fraai wat ie maakt, maar het is geen engineer. De artikelen die hij heeft geschreven voor Fine Woodworking dat zijn echt wonderschone meubels, wat mij betreft.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.320
1.052
Enschede, Twente
Kamal dacht ik, maar ik kan daar weinig over vinden
Ik ben er even ingedoken. Er zijn dus legio fabrikanten van schaven in India. De naam waar ik niet op kon komen is Anant. Ik meen me te herinneren daar eens een goede review over gelezen te hebben in een tijdschrift & dat daarin ook vermeld werd dat ze als OEM voor merken in de rest van de wereld produceerden. Mss ben ik onderhand te vergeetachtig geworden… : )

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.