Screw chuck

baarr

Nieuw lid
1 okt 2022
6
4
NL
Hoi, beginnend houtdraaier hier met een goedkope draaibank. Ik ben op zoek naar een screw chuck die ik rechtstreeks kan monteren op mijn draaibank (M18 2.5).

Ik ben zelf al bezig geweest er een te maken (grote M18 moer en daar hout op geschroefd). Dat werkte eigenlijk best goed maar het is geen blijvende oplossing.

Ik ben al even aan het zoeken geweest op Google en krijg wel e.e.a. gevonden maar weinig in metrische maten en zo. Weet iemand toevallig waar ik zo'n ding kan kopen? Misschien zoek ik op de verkeerde term of zo ..

Alvast bedankt.
 

baarr

Nieuw lid
1 okt 2022
6
4
NL
Dank voor je reactie. Ik heb die inderdaad ook gezien, vaak nog best wel duur, en dan moet er nog een adapter bij. Kan ik ook een klauwplaat van kopen zowat. Meeste resultaten zijn overigens nog altijd buitenlandse sites. Welke term moet ik gebruiken om te zoeken op Nederlandse sites? Of is dit maar beperkt beschikbaar of zo?
 

baarr

Nieuw lid
1 okt 2022
6
4
NL
Het is een heel beperkt apparaat. Boren gaat ook niet handig. Maar ik heb zojuist een andere gemaakt. Overdreven breed maar dat is wel fijn omdat de toolrest aan de uiteinden niet zo stabiel is. Ja, goedkope alternatieven maar ik wil eerst eens kijken of ik het leuk blijf vinden voordat ik allemaal spullen aanschaf.

IMG_20221001_191032.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik weet niet wat voor bank je hebt maar als je wilt weten of je het leuk vind kun je het beste een keer bij een afdeling van radius langs gaan(de nederlandse vereniging van houtdraaiers). Dan krijg je gratis les en mag je gratis een meestal goede bank uitproberen. Er zijn ook forumleden die je op weg kunnen helpen.
Hiervoor is het iets nader bekent maken van je locatie best wel makkelijk.
Ook weet je dan je met scherpe beitels werkt.
Je krijgt nu veel te veel variabelen. Ligt het aan de bank leunspaan draaier beitels en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als je ervaren bent weet je welke dingen je kunt uitsluiten.
O ja als er tien houtdraaiers zijn dan kan het op 12 verschillende manieren dus schrik er niet van als een ander het anders doet. Snijdend houtdraaien is wel de techniek. Al kom je met schrapen ook tot het resultaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Pas wel op dat je oordeel over houtdraaien niet te veel wordt bepaald door je het succes of falen van je hulpconstructies.
(Vraag me niet waarom ik dit zeg :oops:;))
 

baarr

Nieuw lid
1 okt 2022
6
4
NL
Het gaat best goed. Ik ben voornamelijk van plan om niet zo'n hele grote dingen te maken maar wil vooral de mogelijkheid hebben om aan 1 kant netjes alles af te werken.

Maar ik weet de meeste variabelen, heb al wat leuke dingen gemaakt.

Bedankt voor jullie reacties.

IMG_20220817_211401.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Crijn en handig18

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Dat mag natuurlijk, en je leert het meest van je eigen fouten. Als je een beginnend draaier bent is dit schaakstuk best goed. Mijn eerste werkstukken waren wel minder. Toch zit er een groot verschil met een topstuk. Nu is dit niet door iedereen te zien en het belangrijkste is dat jij er tevreden over bent. Dat ben ik zelden over de mijne. Maar je ziet je eigen fouten veel meer dan een ander.
 

baarr

Nieuw lid
1 okt 2022
6
4
NL
Helemaal mee eens, ik zie zelf de foutjes en verbeterpunten ook. Allemaal dingen die ik een volgende keer kan verbeteren. En of ik ooit met een topstuk kom, waarschijnlijk niet, misschien ook wel, voor mij is het voornamelijk leuk om gewoon een (extra) hobby te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.