Schuurmachine Chinees of geen Chinees

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Heeft er iemand ervaring met de excentrische schuurmachines vanuit China?

Ik ben op zoek naar een excentrisch schuurmachine voor mijn hobby projecten.
Aangezien dit hobby is voor mij is een Festool of Mirka me te duur.
Ik ben wel gescharmeerd van de Mirka qua bouwstijl.
Ik zie op joeptoep veel filmpjes voorbij komen van Chineese merken en deze komen tijdens de test met enkele aandachtspunten niet verkeerd uit de test. Zouden op gebied van schuren en afzuigen net zo goed zijn?
Ik heb er wel oren naar, maar....iets zegt me nog steeds om hier voorzichtig mee te zijn.

Heeft iemand ervaring hiermee?

En wat is dan een goed alternatief
2de hands Festool is een optie maar welke?

Wil deze gebruiken voor het vlakken van mijn klusprojecten. Om oneffenheden in werkstukken weg te schuren/vlakken.
Dus grof tot middel houtafname.
(Ligt aan de zuiverheid van mijn werkstuk)
Niet voor het schuren voor een verfklus daarvoor gebruik ik wel mijn vlakschuurnachine

Heeft iemand een idee?
Thx
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Aan (semi)professionele machines zoals die van Festool, Mirka en Rupes worden zwaardere eisen gesteld dan aan die voor incidenteel gebruik, bijv. als het gaat om een flink aantal uren achtereen ermee werken, wegzuigen van stof, stabiliteit, enz.
Aan de andere kant van het gamma heb je dus spul van de Aldi (Parkside), waar menig woodworker goede ervaringen mee heeft, en waar ook bij horen de 'eigen merk' machines die in de doe-het-zelf-markt hoog opgestapeld staan en niet de wereld kosten (de namen van de merken klinken vaak bekend, maar dat zegt tegenwoordig niets).
Een machine zelf uit China halen zou ik niet snel doen. Laat Lidl, Gamma, Hornbach, etc dat maar doen - heb je in elk geval een aanspreekpunt bij storing/reparatie en ook nog wettelijk geregelde garantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Hier een filmpje van de 10 minute workshop.https://www.youtube.com/watch?v=46Ws3Bgp_bA
Weet niet meer wat de uitkomst was dus gewoon even kijken.
Verder zou ik goed oppassen met 2 de hands festool gereedschap. Veelal is de prijs erg hoog. Bijna net zo duur als nieuw bij sommige aanbieders (lees b.v. Rubart.de) Is de prijs laag kan het gestolen waar zijn dat kan natuurlijk ook met een hoge prijs ;). Bovendien zou ik ook geen machine willen die uitgewoont is. Als is dat lastig te beoordelen. Bedenk wel dat de machines van festool en ik denk ook mirka lang meegaan. Mijn oudste zijn van eind jaren 80. Wat is dan duur en ze zijn best wel gebruikt.
Hier nog het vervolg van het filmpje
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Aan (semi)professionele machines zoals die van Festool, Mirka en Rupes worden zwaardere eisen gesteld dan aan die voor incidenteel gebruik, bijv. als het gaat om een flink aantal uren achtereen ermee werken, wegzuigen van stof, stabiliteit, enz.
Aan de andere kant van het gamma heb je dus spul van de Aldi (Parkside), waar menig woodworker goede ervaringen mee heeft, en waar ook bij horen de 'eigen merk' machines die in de doe-het-zelf-markt hoog opgestapeld staan en niet de wereld kosten (de namen van de merken klinken vaak bekend, maar dat zegt tegenwoordig niets).
Een machine zelf uit China halen zou ik niet snel doen. Laat Lidl, Gamma, Hornbach, etc dat maar doen - heb je in elk geval een aanspreekpunt bij storing/reparatie en ook nog wettelijk geregelde garantie.
Dank voor je meedenken. Tegenwoordig verkoopt Bol.com en Amazon ook spul uit china dus mocht het dat worden dan bestel ik daar. Zeker vanwegen het recht op retour.
Bij Amazone verkopen ze een Mirka cloon deze lijkt er erg op MAXXT. Deze heeft net als de Mirka ook een rem wat ik wel erg interessant vind.

Maar wacht nog even af en hoor graag nog wat meningen. Bosch Blauw GET en GEX zijn ook erg intessant.
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hier een filmpje van de 10 minute workshop.https://www.youtube.com/watch?v=46Ws3Bgp_bA
Weet niet meer wat de uitkomst was dus gewoon even kijken.
Verder zou ik goed oppassen met 2 de hands festool gereedschap. Veelal is de prijs erg hoog. Bijna net zo duur als nieuw bij sommige aanbieders (lees b.v. Rubart.de) Is de prijs laag kan het gestolen waar zijn dat kan natuurlijk ook met een hoge prijs ;). Bovendien zou ik ook geen machine willen die uitgewoont is. Als is dat lastig te beoordelen. Bedenk wel dat de machines van festool en ik denk ook mirka lang meegaan. Mijn oudste zijn van eind jaren 80. Wat is dan duur en ze zijn best wel gebruikt.
Hier nog het vervolg van het filmpje
Dankje voor het delen van dit filmpje. Ja dat kende ik en mede daardoor werd ik getriggerd. Ik weet ook dat goedkoop duurkoop is en dat goed gereedschap life time is. Maar festool kan ook stuk. Ik bezit een festool invalzaag en dat is mijn best tool dus ik snap festool wel. Maar toch vind ik 500 a 600 euro veel geld.
Maar ik zie wel enkele voordelen.

Een 2de hands ja je hebt gelijk veel is uitgeleefd en de verkoooprijs daar koop ik een nieuwe blauwe bosch voor dus dat wordt het niet.
Ga me toch verder verdiepen in of een cloon of toch bosch blauw GEX of GET
Thx
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Metabo heeft ook een echte kloon van mirka. Deze wordt door mirka gemaakt. Is dus een op een gelijk.
Nou niet helemaal, die van metabo heeft geen bluetooth en ik weet nog steeds niet of deze ook een 125 mm schijf aankan. Ik heb hem al enkele jaren en gebruik deze voor grof werk. Zoals het schuren van muren. En hoewel deze machine het goed doet ben ik er geen fan van zal wel door de bediening komen.
Doorslaggevend voor mij, toen, waren gewicht en prijs. Die waren lager als die van Festool. Ik heb hem voor ergens in de 3 honderd gekocht. Geen systainer en geen 125mm schijf maar op beide zat ik niet te wachten en de metabox past dacht ik ook op de systainers.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als het voor af en toe kortstondig gebruik is, ga je je waarschijnlijk wel kunnen behelpen met een goedkope machine.
Ben je van plan om hem voor flinke klussen te gebruiken, koop dan een blauwe Bosch, Makita, Milwaukee, Metabo of andere betrouwbare machines.
Het probleem met veel goedkope machines is dat ze niet goed tegen langdurig gebruik (en dat is vaak nog relatief) of zware belasting kunnen. Sommige machines zijn niet zo efficiënt waardoor je de neiging krijgt om harder te duwen. Ze lopen dan snel warm en dan begeven lagers of wikkelingen het.
Duurdere machines werken vaak ook comfortabeler. Ik kreeg last van mijn pols van de Makita excenter. De Festool geeft geen probleem.
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Als het voor af en toe kortstondig gebruik is, ga je je waarschijnlijk wel kunnen behelpen met een goedkope machine.
Ben je van plan om hem voor flinke klussen te gebruiken, koop dan een blauwe Bosch, Makita, Milwaukee, Metabo of andere betrouwbare machines.
Het probleem met veel goedkope machines is dat ze niet goed tegen langdurig gebruik (en dat is vaak nog relatief) of zware belasting kunnen. Sommige machines zijn niet zo efficiënt waardoor je de neiging krijgt om harder te duwen. Ze lopen dan snel warm en dan begeven lagers of wikkelingen het.
Duurdere machines werken vaak ook comfortabeler. Ik kreeg last van mijn pols van de Makita excenter. De Festool geeft geen probleem.
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Dank voor het meedenken.

Voor een hobby werker is een machiene van 300 400 of 500 euro een flinke uitgave.
Maar ik ben wel ervan overtuigt dat een goede machine je meer werk/hobby plezier geeft en inprincipe voor a life time is.
Daarbij ken ik Festool heb er een invalzaag van en das nog steeds een genot om mee te werken.
Ik ben niet merk getrouw en zoek een machine dat bij me past en maak zo een wel overwogen keuze.

Een schuurmachine is een belangrijke tool je hebt dit immers bij elk werkstuk nodig.
Ik ga toch voor een primium merk Festool of Bosch of...
Ik wil er toch idd meer aan besteden rond de 400.
Twijfel nu wel tussen de Bosch GET 75-150 of de Festool ETS 150/5. (EC is me te duur)Ben gescharmeerd van de rem op de festool maar enigzing ook door de direct aandrijving en lager profiel van de Bosch.
Zal er nog een paar nachten over slapen.

Thx en veel plezie
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Als er één houtbewerkingsmachine is die je vroeg of laat nog wel een keer in huis gaat gebruiken, dan is het wel een schuurmachine. En dan is afzuiging heel belangrijk. Voor mij de reden geweest om toch maar voor Festool te gaan.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Mijn Bosch brandde uit, en mijn gereedschapsdealer hield net op met zijn Festool dealerschap en ruimde de voorraad op tegen leuke prijzen. Dus ik kocht hem en wilde hem gaan gebruiken, maar toen bleken de afzuiggaten totaal anders te zijn. Dus ik moest én nieuwe dure schijven gaan kopen én mijn voorraad van minstens 100 kwalitatief goede schijven weg doen. Gelukkig namen ze de machine terug. Ik heb sindsdien een Makita. En die is echt geweldig. Ligt lekker in de hand en de stofafzuiging is ook goed. Zelfs met een papieren stofzakje er aan. En ik heb er al vele vierkante meters probleemloos mee geschuurd!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb begin dit jaar mijn Bosch Blauw GSS16 weggegooid na 20jaar trouwe dienst, de lagers waren versleten en het geluid en de trillingen waren vermoeiend. Onderdelen waren niet meer te krijgen, anders had ik hem voor de lol nog gemaakt. Ik had hiermee gemiddeld alle vijf jaar een heel huis geschuurd voor het verven, dus hij was zijn geld meer dan waard.
Naast kwaliteit van de afzuiging zijn geluid en trillingen ook punten waar ik op let. Ik koop geen knock-offs meer, ik heb liever plezier van mijn gereedschap als ik ermee moet werken.
Ik kijk nu nog wel eens of ik een Rupes delta schuurmachine zal kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.