Schuttingpalen afkorten.

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De schutting met de palen staat er al maar de palen zijn te lang en moeten afgekort worden.

Moet dat gewoon met de handzaag zo recht mogelijk, of zijn daar nog handigheidjes voor?

Graag juli tips als het op andere manier ook mooi gelijk en recht kan.

Alvast mijn dank, mvg, :) .
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
In mei van dit jaar een schutting geplaatst en er tegenop gezien om de palen af te korten.
Rondom afgetekend en met mijn 'japanse' ryoba zaag van de Lidl ging het afkorten verbazend goed.
Op de palen heb ik metalen 'paalhoedjes' gezet tegen inwateren.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
ZotVanHout en thomasz, bedankt voor de adviezen. (y)

Ik heb al goede ervaringen met paalhoedjes, dus die ga ik gebruiken.
Die "Japanse" ryoba" van Lidl heb ik ook, die ga ik proberen.

Mvg, :).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
palen nooit recht afzagen altijd een beetje schuin zodat het water er niet op blijft leggen.

gewoon met de handzaag gaat prima
de handigheid is dat je zorgt dat je er goed voor staat op de juiste hoogte
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
schrobzaag en kettingzaag gaan sneller
met de handzaag gaat het ook - best een japanse ryoba denk ik
de ideale kopvorm is diamant omdat het regenwater dan best afloopt
met een kettingzaag zeker, maar met een schrobzaag?
en wat die diamantkop betreft, de meesten hier krijgen hem nog niet eens haaks gezaagd
 
  • Haha
Waarderingen: Scheppie

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Moet dat gewoon met de handzaag zo recht mogelijk, of zijn daar nog handigheidjes voor?
Recht of een beetje op afwatering. Als je een klosje zaagt (recht of dus iets scheef) en je klemt deze met een lijmklem naast de paaltjes op de hoogte waar je wil afzagen. Dan heb je een makkelijke geleider gemaakt waar je met een handzaag overlangs kan zagen.
Met hardhouten palen is het iets lastiger, maar met een scherpe handzaag goed te doen.

Al doe ik in de praktijk altijd met de kettingzaag of cirkelzaag. Maar dat is gevaarlijker dan met een handzaag. Zorg in ieder geval dat je goed op hoogte staat. Dat zaagt een stuk makkelijker!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik zet de palen gewoon op de zelfde diepte, dan hoef je niks af te zagen. Het is toch niet zo moeilijk om de gaten diep genoeg te maken?
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
stukje zink op de paal met kit vast zetten , meestal is de paal onder op grond hoogte al eerder weg ge rot
Of van te voren de paal in de oude motor olie zetten en laten drogen dan gaat de paal langer mee, en dan heeft
De verlopen olie ook nog nut
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.