Schuren bakkerswerkbank

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
42
6
Hallo,
Ik heb een bakkerswerkbank gekocht en ben deze aan het opschuren. De werkbank is door de jaren heen echter zo verzadigd met vet dat korrel 40 na een rondje over de werkbank volgelopen is.
Ik heb de werkbank eerst goed ontvet met een superontvetter. Wat er toen loskwam was echt behoorlijk. De tafel werd gelijk een paar tinten lichter. Maar de tafel blijft een beetje vettig aanvoelen,en het schuursel vormt ook kleine klontjes. Er komt geen stof maar meer plakkerige clustertjes.
Ik heb de bank (beuken) nogmaals schoongemaakt met ontvetter maar het lijkt te diep in het hout te zitten.
Heeft iemand een tip om deze werkbank aan te pakken?

Alvast bedankt
Tim
 

Bijlagen

  • IMG_20200517_203326661.jpg
    IMG_20200517_203326661.jpg
    937,5 KB · Weergaven: 44

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Wat wil je er mee gaan doen?

Waarschijnlijk is het blad compleet verzadigd met olie.
Met een schaaf of schraapstaal heb je hier weinig last van maar schuurpapier werkte niet echt lekker meer

mogelijk los je de vettigheid op met een drogende olie.
maar ik zou even wachtte op de reactie van @henk verhaar die heeft verstand van de chemie achter dat soort producten en hun reactie op elkaar.
 

timpel_800

Actieve deelnemer
18 mei 2020
42
6
Goeie vraag. Ik ga de bank weer als bakkerij werkbank in gebruik nemen. Maar er komt (althans dat is de bedoeling, als dat uberhaupt hecht) een laag hardwax op.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik sluit me aan bij boertje125: met schraapstaal of schaaf krijg je dit zonder problemen terug zuiver. Ik zou dan nog eerder voor de schraapstaal kiezen, want dan doet de draadrichting van het hout er niet toe. Een schraapstaal kun je zelf heel simpel maken uit een staalplaatje (1 mm dikte of zo). Het speciale aan de schraapstaal is de manier van slijpen. Hier een op en top vlaams instructiefilmpje :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
wax op olie of oude wax. is normaal gesproken geen probleem andersom is het wel lastig.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Licht schrapen met een schaapstaal en of schraapschaaf.
Dan als het nog vettig aanvoelt een dun laagje schellak en daarna afwerken met hardwax en dus geen olie.
De schellack werkt als isolator en is voedsel veilig restauratoren gebruiken dit regelmatig juist voor dit soort problemen. De schellak droogt zeer snel na een uurtje kun je al met hardwax (of harde was) afwerken.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
wax op olie of oude wax. is normaal gesproken geen probleem andersom is het wel lastig.
Niet altijd soms wil een hardwax dan niet goed drogen op oude plakkigere lagen ik ben geen chemicus maar heb dit al diverse malen meegemaakt in het atelier en kon ik weer opnieuw beginnen dus uit voorzorg een dun laagje schellak bijvoorkeur de blonde (helder) is wel iets duurder als de gekleurde schellakken .

Groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.