Schulpblad

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.243
2.648
Wat mag je voor standtijd verwachten van een schulpblad? Ik ben eiken vloerhout aan het zagen, maar ik heb al vrij snel zwarte zijkanten. De vorige partij heb ik met een ferm zaagblad gezaagd en dat ging vrij lang goed. Maar de partij die ik nu aan het zagen ben is een stuk harder. En ik heb nog een partij, die zo hard is, dat zelfs het afkorten al snel met rookwolken gepaard ging. En die moeten ook nog in de breedte op maat en daarna door midden. Ik gebruik nu verschillende zaagbladen, maar ik merk eigenlijk geen verschil in standtijd, of ik nu ecotools, leitz, dimar , dewalt gebruik.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.240
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb al vrij snel zwarte zijkanten
over de standtijd van schulp- & afkortbladen heb ik nooit te klagen gehad
de goedkoopste zoek ik er niet uit
hoe trager je doorvoert, hoe sneller je zwarte kanten krijgt
dat heb ik zelfs met een scherp blad bij berken mpx van 18 mm
ofwel neem je de zwarte kanten voor lief, en zaag je er nadien nog 1 tot 2 mm af
dan kan je sneller doorvoeren, en heb je weinig kans op zwarte kanten
En die moeten ook nog in de breedte op maat en daarna door midden
in die volgorde bestaat de kans dat de delen kromtrekken
ik zou ze eerst doormidden zagen en daarna op breedte
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.243
2.648
Ze worden op de ondergrond genageld en gelijmd en zijn maar 9mm dik. Als de plankjes alvast allemaal de zelfde buiten maten hebben ruimt dat al lekker op. Dan hoef ik alleen nog maar een km of 7 in de hoogte te schulpen. Uit sommige plankjes komt er maar een, maar ik heb ze ook waar er 3 uit kunnen.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
Controleer de dikte van de zaag ten opzichten van het spouwmes eens.
Als het spouwmes te dun is kan het hout gaan klemmen waardoor het verbrand.

Als er veel spanning in de planken zit kan een extra man achter de zaag die even een wig in de snede zet heel veel schelen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.243
2.648
De plankjes sluiten nooit perfect aan, maar dat geeft niet. De naden worden gevuld en daarna weer geschuurd. De plankjes zijn maar 270 mm lang. Er is geen spouwmes, maar het ligt niet aan klemmen. De zaagbladen verliezen in harder hout gewoon snel hun scherpte. En om vlot te schulpen moet het blad goed scherp zijn. Er is gewoon heel veel verschil merkbaar tussen de verschillende partijen eikenhout. Een partij die ik al eerder heb gezaagd is veel zachter en dan kan ik zo'n 2000 zaagsnedes met een ferm blad van een euro maken. Ik heb ook een partij waar nog cement op zit. Die zaag ik met zaagbladen die al stukjes van tanden missen en alleen een keer geslepen zijn. Daar zijn dus al niet alle tanden scherp van, maar dat geeft niet. Daarvan weet je dat het stug doorduwen wordt, met zwarte kanten tot gevolg. Maar ook bij schone zaagsnedes in harder eiken heb ik al na een paar honderd zaagsnedes rookwolken. En dan gaat de gang er uit. Het valt me gewoon erg tegen, de hoeveelheid meters die je met een nieuw of geslepen blad kan zagen. Je blijft zo zaagbladen wisselen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
27 cm is wel erg kort gebruik je een hulpstuk om ze goed op je tafel te houden?
Eik kan inderdaad best hard zijn afhankelijk waar het vandaan komt.
en het lijkt ook wel harder te worden als het ouder wordt.

Als het gebruikt hout is kan vuil heel veel invloed hebben op slijtage van de tanden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.243
2.648
Hulpstuk? Je bedoeld een duwhoutje? Het zijn gebruikte vloerdelen. De dikte varieert van 12mm tot 40 mm. Ze zijn allemaal al 27 cm lang. Ik heb de aanslag van de afkortzaag op 27 cm staan. Dat blijft zo, tot alle deeltjes gezaagd zijn. Ik heb vandaag weer lekker veel rook gemaakt. weer een hele pallet leeg.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.092
404
nee ik bedoel geen duwhoutje maar bijvoorbeeld een doorvoer borstel of een balkje met een sponning die je aan de geleider klemt.
zodat je ze allemaal achter elkaar aan kunt duwen zonder dat ze aan de achterkant omhoog komen
(dat kan hier niet want ze zijn niet even dik lees ik)

Als er meer dan 1 stuks uit een deel gaat zou ik ze persoonlijk eerst op breedte zagen en daarna pas afkorten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.243
2.648
Hoeveel er uit een deel gaan is wisselend. Soms 1, soms 10. Omdat het gebruikt hout is , is er geen eenheid. Sommige delen zijn erg beschadigd tijdens het uitbreken. Of er zitten spijkers in of grote noesten, spinthout met wormgaten, Brede delen die heel erg rond staan. Dus ik heb alles wat niet bruikbaar was er gelijk afgezaagd. Wat ik dan overhoud kan ik makkelijk stapelen. 8 tot 10000 plankjes nemen toch best veel ruimte in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.243
2.648
Ik gebruik nu 24 tands tot 45 tands bladen. Ik had er ook een van ferm van 1 euro in de 24 tands uitvoering, maar die zaagt niet recht, daar zit een soort zwabber in. Prima voor brandhout, maar niet voor vloerplankjes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.608
Gaanderen
Ik had bij het herzagen van oud grenenhout of iets wat er op leek. Een nieuw lintzaagblad binnen 1.5 mtr hout verbrand. Toen had ik een nieuw metabo blad uit de jaren 80 24 t op de cirkelzaag en die was na 2 mtr schulpen aan zijn einde. Heb toen mijn leverancier gebeld en een blad besteld en daar kon ik de rest mee zagen zeker een 100 mtr planken van een 7 cm hoog. Helaas ben ik het blad kwijt en nieuw is deze er niet meer.
Ik ben ook zeer te spreken over het pantherblad van festool. Al moet ik er bij zeggen dat die van mij van begin 90 is. Alleen een marmer tafelblad was een tand minder. Het blad zaagt nog steeds 40 mm eiken zonder probleem als je de invalzaag het werk laat doen. Nu zal de maat wel een probleem worden voor zo'n festool blad. Je kan ook de vraag uitzetten bij Leitz. betaal je wel de hoofdprijs maar een vertegenwoordiger test het vaak wel bij je in de werkplaats.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.243
2.648
Dat panther blad voor mijn festo zaagt net als dat ferm blad van 1 euro. Alleen de prijs was anders. Ik gebruik er tegenwoordig eco tools zaagbladen op. Voor het werk dat ik er mee doe, voldoen die prima. Ik denk dat als ik hier iemand van leitz uit nodig, dat hij denkt bij banana split te zitten. Waar is uw zaagtafel? Dan wijs ik op mijn delta rockwell kloon van net na de tweede wereldoorlog. Geen spouwmes, geen noodstop, geen afscherming van de aandrijving, Geen goed werkende afzuiging. Daar worden mensen tegenwoordig erg zenuwachtig van. Ik moet nu eerst weer een insert van trespa maken, want als ik mijn zaag opdraai tot 60mm zaaghoogte, zaagt hij in de originele aluminium insert. De slijperij zit gelukkig op loop afstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.