Schuifwand: massief of plaatmateriaal?

ghost

Nieuw lid
16 dec 2017
16
9
Beste forumleden,

In een badkamermeubel wil ik graag schuifwanden plaatsen. Deze schuifwand wordt per deur ongeveer 1100 mm x 450 mm. Deze wil ik van massief eiken maken (20mm) en dan doorgaande lamellen (geen gevingerlaste panelen, die zijn niet mooi). De afwerking zal 3 lagen Skylt worden.

Zelf ben ik een beetje huiverig voor het kromtrekken van het hout. Wat is jullie advies hierover?

Profielen gebruiken om kromtrekken massief hout te voorkomen?
Is het verstandiger plaatmateriaal te gebruiken?

Ben heel erg benieuwd. Alvast bedankt.
1610346066899.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze wil ik van massief eiken maken (20mm) en dan doorgaande lamellen
ga je die kopen of zelf maken ?

Zelf ben ik een beetje huiverig voor het kromtrekken van het hout.
het is massief, dus heb je altijd het risico op kromtrekken
hoe smaller de delen & hoe beter je de groeiringen om en om legt, hoe minder kans op trekken
je mag ook niet te snel willen werken
de delen moeten binnen eerst acclimatiseren
bij de 1ste keer zagen & schaven naar een brutomaat werken
pas de 2de keer tot de nettomaat zagen & schaven
snel nadien afwerken

plaatmateriaal is altijd stabieler
maar over smaak discussiëren we niet

welk beslag heb je voor ogen ?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
De werking kan je beperken door bijvoorbeeld kwartiers gezaagd eiken te gebruiken en, het is al gezegd, smallere delen in een fatsoenlijke lijmverbreding te maken.

Maar op een afmeting van 45cm hoog is het, zeker in een badkamer, niet uit te sluiten dat je panelen/schuifdeuren toch wat krom gaan staan. En bij een schuifconstructie is dat niet wat je wilt.

Ik zou dus voor mooi gefineerd plaatmateriaal gaan. Als je 18 (of dikker) multiplex met fineer gebruikt dan zal het stabiel genoeg zijn. Zul je waarschijnlijk wel zelf moeten fineren, het meeste komt op MDF, en dat zou ik niet gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.