Schroefringen

BramW

Actieve deelnemer
12 mrt 2025
39
70
Moergestel
Heeft iemand ooit een plek gevonden om grote schroefringen te kopen?

Ik had deze prachtige ringen met schroefdraad gevonden op houtdraaiwinkel.nl. Maar ze zijn gemaakt voor urnen en ik vind ze eigenlijk net iets te duur voor de simpele doosjes die ik weggeef aan mijn familie. Het liefst zou ik ze ook net iets dunner hebben (in hoogte, niet in diameter) om ze in wat puzzels te kunnen verwerken. Ik heb ze zelf weleens 3D-geprint, maar ik maak me dan altijd zorgen om de stevigheid en duurzaamheid.
1771375738846.png

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.235
3.936
Gaanderen
Je kunt kijken bij messing verloopringen. Daar moet je dan nog wel het zeskant aanpassen. Echter de prijs is ook net zo fors. Als je gaat zoeken kunnen er wel grote prijsverschillen tussen zitten.
Je kunt ook kijken bij verloopringen pvc (drukleidingen) ook hier moet je vaak het zeskant verwijderen.
Ik heb er 2 jaar geleden ook naar gezocht maar prijstechnisch (messing) niets gevonden.
Misschien een hornbach want in duitsland worden veel meer grotere maten particulier gebruikt dan hier.

• Leuk
Waarderingen: BramW

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.487
1.319
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Misschien mis ik iets, maar ik begrijp werkelijk niet waarom die ringen zo duur moeten zijn. Ik zou bijna in een metaaldraadlamp gan investeren…. Waarom verdiep je je niet in het draadsnijden in hout?

Argh, die autocorrect. Dat moet natuurlijk metaaldraaibank zijn...

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BramW en John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.344
853
‘s-Hertogenbosch
Handcrème potje en degelijke uit het assortiment van het management 😁doen het ook, vaak mooie fijne draad…..
Inderdaad zelf leren draadstrelen is ook aan te bevelen. Volg anders een cursus bij Jan Hovens of @dehoutdraaierij voor de diepgang .
Groetjes John

• Leuk

BramW

Actieve deelnemer
12 mrt 2025
39
70
Moergestel
Erg bedankt voor alle reacties! Jammer inderdaad dat er geen goedkopere opties zijn met iets meer keuze. Die van Amazon zijn nog wel betaalbaar, maar het worden dan wel kleine potjes. 🙂

Ik ben wel eens van die setjes tegengekomen om een schroefdraad met tap in het hout te draaien. Lijkt me erg leuk om te doen. Ik heb alleen geen idee of dit ook mogelijk is voor grotere diameters, zoals deksels van 10 cm+. Tijd voor wat onderzoek.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.344
853
‘s-Hertogenbosch
Erg bedankt voor alle reacties! Jammer inderdaad dat er geen goedkopere opties zijn met iets meer keuze. Die van Amazon zijn nog wel betaalbaar, maar het worden dan wel kleine potjes. 🙂

Ik ben wel eens van die setjes tegengekomen om een schroefdraad met tap in het hout te draaien. Lijkt me erg leuk om te doen. Ik heb alleen geen idee of dit ook mogelijk is voor grotere diameters, zoals deksels van 10 cm+. Tijd voor wat onderzoek.
Als je de draad gaat strelen ben je niet afhankelijk van de diameter, de lengte van de spoed wordt bepaald door de vertanding op je streler….

• Leuk

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.031
752
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Misschien mis ik iets, maar ik begrijp werkelijk niet waarom die ringen zo duur moeten zijn. Ik zou bijna in een metaaldraadlamp gan investeren…. Waarom verdiep je je niet in het draadsnijden in hout?

Argh, die autocorrect. Dat moet natuurlijk metaaldraaibank zijn...

Ik denk dat als je ze zelf gaat maken van messing op je eigen metaaldraaibank, dat je er dan achter komt waarom ze zo duur zijn 😉

• Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.235
3.936
Gaanderen
Draadstrelen is leuk, je moet wel wat oefenen voor je het beheerst. Volgens Jan hovens moet je er een stuk of 50 maken en dan gaat het goed. Probleem is dat hout werkt. Wat als de schroefdraad niet los komt? Als je zo'n werkstuk heb verkocht wil je die problemen niet.

Wat ook nog kan is een metalen plugbeker siphon te slopen. Zijn messing verchroomd. Daar kan je 2 setjes uithalen. De meeste zijn 32 mm =1 1/4 maar ook te verkrijgen in 40 mm 1 1/2" Wel even zoeken naar wat betaalbaars.

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: BramW en John1969

BramW

Actieve deelnemer
12 mrt 2025
39
70
Moergestel
Ik denk dat als je ze zelf gaat maken van messing op je eigen metaaldraaibank, dat je er dan achter komt waarom ze zo duur zijn 😉
Daar was ik inderdaad ook al bang voor. Toch jammer dat er niet net iets meer messing variaties beschikbaar zijn. Lijkt me veel vraag naar.

Ik had nog nooit van draadstrelen gehoord. Begreep nog niet dat het hier om een hele nieuwe skill ging. Net even op youtube in getypt en bovenaan stond inderdaad een video van Jan Hovens. Erg interressant, lijkt me erg leuk om eens te oefenen. Ik kende alleen zo'n tap/schoefdraad snij setje.
1771441908751.png

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.