Schots krukje

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.259
618
Dochter en schoonzoon doen een weekje Schotland en hebben daar een 17e eeuwse koopmanswoning bezocht.
Daar stond een oud krukje, waarschijnlijk ook 17e eeuws, met geribbelde poten.
Het lijkt me eenvoudig draaiwerk, misschien om spiesbokhoorns te simuleren?
Ik heb al even een image search gedaan, lijkt erg op een Cutler's krukje.

Iemand een idee over de houtsoort van blad en poten of info over de werkwijze?

20241125_120523.jpg 20241125_120530.jpg

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.569
608
voor de poten:

Draaien op lage snelheid zoals op een trapdraaibank of wipdraaibank.
En dan de guts relatief snel voortbewegen.

Op elektrische draaibank : lage draaisnelheid instellen en ook de guts snel genoeg voortbewegen.

groeten

Ornament

• Leuk
Waarderingen: AKarel en Kor

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
72
14
Ergens in de Overbetuwe
Het lijkt eigenlijk op schroefdraad. In dat geval zou ik me voorstellen dat er voor een consistente spoed van de draad een aanvoermechanisme is gebruikt (ik weet de officiële benaming hiervan niet), waarbij de guts met een consistente snelheid opzij beweegt langs het werkstuk.
Om te duiden wat ik bedoel, hier een filmpje van het maken van een houten schroef met en soortgelijk idee:

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.569
608
Het lijkt eigenlijk op schroefdraad. In dat geval zou ik me voorstellen dat er voor een consistente spoed van de draad een aanvoermechanisme is gebruikt (ik weet de officiële benaming hiervan niet), waarbij de guts met een consistente snelheid opzij beweegt langs het werkstuk.
Om te duiden wat ik bedoel, hier een filmpje van het maken van een houten schroef met en soortgelijk idee:
Dit zou wel erg ver gaan om zo'n mechanisme los te laten op een alledaags krukje. Vanuit historisch standpunt kan ik mij het niet inbeelden.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
72
14
Ergens in de Overbetuwe
Dit zou wel erg ver gaan om zo'n mechanisme los te laten op een alledaags krukje. Vanuit historisch standpunt kan ik mij het niet inbeelden.
Heb je wellicht gelijk in hoor, 17e eeuws is wel echt oud natuurlijk. Daar had ik overheen gelezen.
Tegelijkertijd verbaast het me weleens welke geniale technieken ze in vroeger tijden al hadden (maar waarschijnlijk geen stalen spindels).

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
459
198
Het is moeilijk te zien op de foto's, maar het lijken losse groeven te zijn en geen doorlopende groef?

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.259
618
De door @ornament beschreven methode lijkt het meest logisch, gezien tijdperk en eenvoud van het meubeltje.
Ik had wel dezelfde twijfel als @Paul90 maar verwacht niet dat het kroost nog terug gaat om te zien of het een doorlopende groef is.
Ze zitten nu bij een whiskyproeverij 🥳, ook hout-gerelateerd...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.