schoot driepuntssluiting gaat zwaar naar binnen

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Even een vraag voor de timmerlieden onder ons. Wij hebben een paar jaar geleden een mooie zware "massieve" merbau voordeur laten plaatsen toen we het huis kochten. De laatste tijd gaat de schoot steeds zwaarder naar binnen bij het sluiten. 's Ochtends het huis uit sluipen gaat niet zonder met de sleutel de schoot terug te draaien. En bij normaal gebruik zie je het hele kozijn trillen van het gewicht van de dichtvallende deur.
Nu kan ik het bedrijf bellen die de deur hebben verkocht en zij zullen ongetwijfeld het probleem oplossen, maar het liefst doe ik het zelf. Dan weet ik het gelijk voor een volgende keer.
Ik wil niet zomaar de boel gaan loshalen zonder te weten wat ik tegen zal komen.
Iemand tips?
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Schoot en of slot eruit halen, en kijken of het nog steeds zwaar gaat. Zoja ligt het aan het slot/schoot. Anders kijken waar het in de deur fout gaat, waarschijnlijk werken van het hout. Als het kozijn trilt bij een dichtslaande deur, is waarschijnlijk het kozijn te licht voor de zware deur, of het kozijn is in de loop der jaren wat los gekomen. Om het in de toekomst te voorkomen kun je een dictator op de deur/kozijn gaan monteren, deze vangt een dichtslaande deur op en dwingt hem zachtjes dicht te gaan. Google is uw vriend
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik neem aan dat het om een deur met meerpuntssluiting gaat. Dit soort sluitingen zijn systemen die compleet aan mekaar vastzitten. Als je ze losschroeft kan je ze compleet uit de deur trekken. Wat betreft je angst om iets te demonteren zonder te weten wat je tegenkomt, is het dus niet zo dat er bij demontage een hoop veertjes of palletjes om je oren vliegen.
Meestal is het een kwestie van een beetje smeren. Als er iets gebroken zou zijn gaat je schoot meestal helemaal niet meer naar binnen of veert niet meer terug.

Gr Ed
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kijk eerst eens hoe het slot functioneert als de deur open staat. De oorzaak kan divers zijn. Als het zwaar gaat met de deur open dan is het de cilinder of de meerpuntsluiting. Zou ook nog kunnen dat de cilinder te strak vast gezet is zowel met beslag als met de montageschroef waarmee die vast zit. Gaat alles soepel als de deur open is kijk dan naar de sluitkommen. Waarschijnlijk moeten die dan nagesteld worden. Kan ook zijn dat de scharnieren versleten zijn. Los zitten. Deur krom getrokken. Ik heb zelf heel veel sloten in en uit elkaar gehaald maar ik zou de meerpuntsluiting niet uit elkaar halen. Het terug in elkaar zetten is vaak lastig. Smeren kan geen kwaad maar kijk uit waar je olie gebruikt want dat kan gaan koeken als er stof bij komt. Dus nooit olie in de cilinder.
Wat ik als eerste zou doen is wat olie of vet op de dagschoot doen en of op de sluitplaat vaak gaat de deur dan soepel dicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en KMook

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
In plaats van olie of vet kun je ook grafietpoeder gebruiken om te smeren. Olie en vet zijn vochtig en houden vuil dus vast. Poeder niet, maar het smeert wel als een malle.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Een beetje WD40 of een beetje vet op het schuine vlakje van je dagschoot en het is verholpen .
De dagschoot is een beetje ingesleten op je sluitplaat , door verandering van de deur ( iets kromtrekken ) kan hij er al op vastlopen .
Mocht het niet lukken laat het weten .


Succes Willem .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
In plaats van olie of vet kun je ook grafietpoeder gebruiken om te smeren. Olie en vet zijn vochtig en houden vuil dus vast. Poeder niet, maar het smeert wel als een malle.
Grafietpoeder heeft ook nadelen en is niet geschikt om in het deurslot te gebruiken. Zeker niet geschikt om op de dagschoot te smeren. Daar is wd 40, siliconenspray, teflonspray wel geschikt voor. Spuit je het in je cilinder zou dat kunnen. Nadeel is dat je een zwarte sleutel in je zak kunt stoppen met hele nare vlekken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Kijk eerst eens hoe het slot functioneert als de deur open staat. De oorzaak kan divers zijn. Als het zwaar gaat met de deur open dan is het de cilinder of de meerpuntsluiting. Zou ook nog kunnen dat de cilinder te strak vast gezet is zowel met beslag als met de montageschroef waarmee die vast zit. Gaat alles soepel als de deur open is kijk dan naar de sluitkommen. Waarschijnlijk moeten die dan nagesteld worden. Kan ook zijn dat de scharnieren versleten zijn. Los zitten. Deur krom getrokken. Ik heb zelf heel veel sloten in en uit elkaar gehaald maar ik zou de meerpuntsluiting niet uit elkaar halen. Het terug in elkaar zetten is vaak lastig. Smeren kan geen kwaad maar kijk uit waar je olie gebruikt want dat kan gaan koeken als er stof bij komt. Dus nooit olie in de cilinder.
Wat ik als eerste zou doen is wat olie of vet op de dagschoot doen en of op de sluitplaat vaak gaat de deur dan soepel dicht.
De eenvoudigste oplossing eerst geprobeerd. Paar keer met de WD gespoten en de deur sluit weer als een veertje. Moet wel nog even naar de sluitkommen kijken.
Ik was helemaal vergeten dat je soms de boel moet smeren om alles soepel te laten lopen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja je bent niet de enige. Ik heb er wel eens wat olijfolie op mijn vinger gedaan en toen de schoot in gesmeerd omdat ik al te lang op zoek was naar mijn spuitbus. Werkte voor een paar maanden.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
WD-40 is je beste vriend. Bij mij in huis standaard 2 keer per jaar alle dagschoten met een doekje met wd40 afnemen. Ze sluiten allemaal als kluisdeuren .....:giggle:
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Grafietpoeder heeft ook nadelen en is niet geschikt om in het deurslot te gebruiken. Zeker niet geschikt om op de dagschoot te smeren. Daar is wd 40, siliconenspray, teflonspray wel geschikt voor. Spuit je het in je cilinder zou dat kunnen. Nadeel is dat je een zwarte sleutel in je zak kunt stoppen met hele nare vlekken.
Oh, en wat zijn dan de nadelen van grafietpoeder?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Nog nooit op je kleren gehad? Wij gebruikten het vroeger bij onze sleutelmakerij. Kregen klachten dat het grafiet via de sleutels in de kleren komen. Soms ook bij het inspuiten. Daar heb je bij slotspray geen last van.
 

Aardappel

Actieve deelnemer
22 mei 2020
191
118
Den Bosch
Nog nooit op je kleren gehad? Wij gebruikten het vroeger bij onze sleutelmakerij. Kregen klachten dat het grafiet via de sleutels in de kleren komen. Soms ook bij het inspuiten. Daar heb je bij slotspray geen last van.
Je hebt maar weinig nodig.
Sleutel 20x op en neer, daarna sleutel afvegen. Als er dan nog wat op komt aan de binnenkant van je zak maakt me dat niet zoveel uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.