Schoonmaken en afstellen Elu zaagtafel

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Beste Forumleden,

Ik heb een paar weken geleden mijn eerste zaagtafel gekocht via marktplaats voor een redelijke prijs; een Elu ets-744, aka deWalt dw744. Het is geen high-end zaagtafel, maar voor de prijs die ik ervoor heb betaald leek het mij ook geen verkeerde deal. Deze wil ik nu goed schoon gaan maken en op gaan knappen zodat die weer een tijd mee kan, maar ook zodat ik wat beter begrijp hoe dit apparaat werkt.
Zover ik heb kunnen lezen, kan je alle bewegende onderdelen het beste insmeren met een droogsmeerspray van bijvoorbeeld WD-40, dus dat ga ik morgen maar proberen. Verder zijn de koolstofborstel nog in prima staat, en valt de hoeveelheid aangekoekte zaagsel in de buizing en rond de mechanismes reuze mee. Het enige wat ik nog niet helemaal snap is waarom het mechanisme voor de zaagbladverhoging wel een soort van vetresidue heeft (zie de strips omcirkeld in blauw in de foto). Ik neem aan dat ik dit het beste schoon kan maken en ook kan insmeren met de droogsmeerspray?

Een probleem waar ik tegenaan loop, is de tafel zelf. Deze is van gegoten aluminium met een beschermende laag erover heen. Echter, deze beschermende laag begint af te bladeren aan de zijkanten (zie foto's). Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik neem aan dat heel de tafel kaal schuren iets te veel van het goede is. Ik hoop dat een van jullie ideeën heeft wat mij verder kan helpen.

Verder vroeg ik me af wat de tolerantie is in het algemeen van zulk soort zaagtafel wat betreft de vlakheid van de aluminium tafels. Ik zag namelijk dat de tafel licht convex is gekromd tussen de twee "miter slots" (zie foto). Ik neeem aan, gezien de reputatie van dit soort zaagtafels, dat dit te verwachten is.

Ik zie reacties graag tegemoet.
 

Bijlagen

  • tafel convex.jpg
    tafel convex.jpg
    333,3 KB · Weergaven: 52
  • tafel links.jpg
    tafel links.jpg
    374,2 KB · Weergaven: 51
  • tafel rechts.jpg
    tafel rechts.jpg
    428,2 KB · Weergaven: 53
  • tafel.jpg
    tafel.jpg
    403,1 KB · Weergaven: 63
  • Inkedzaagbladverhoging_LI.jpg
    Inkedzaagbladverhoging_LI.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 60

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
de coating komt los door oxidatie van de tafel.

Als je dat echt wilt herstellen moet het hele blad kaal
goed voorbehandeld en dan opnieuw voorzien van een coating
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
+1 wat Boertje zegt,

misschien kun je het blad helemaal loshalen en te grazen nemen of zelfs even laten stralen, ik heb wel eens wat laten stralen bij een grote hekkenbouwer, die jongens zetten dat er even naast en voor een kleine bedragje ben je klaar :)

verder heeft je zaag gelukkig 2 slueven, dus meteen maar een zaagslede maken, dan kun je de zaag mooi nauwkeurig mee maken.
 

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Ik kan het blad inderdaad helemaal losmaken. Ik zal even rond gaan neuzen of ik iemand ken die kan zandstralen, wat denk ik de beste manier is om het kaal te krijgen. Wellicht zou ik het blad dan ook zonder coating kunnen gebruiken, zolang ik het maar een beetje onderhoud. Of denk je dat dat geen goed idee is?
 

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
alu wordt voor machines nog veel gebruikt
maar tegenwoordig anodiseert men dat
Dit is alleen niet iets dat ik zelf kan doen, en het lijkt me ook niet bijzonder goedkoop om het te laten doen.

heb je een vlakschuurmachientje ?
Ja die heb ik. Je bedoelt om het gewoon toch kaal te schuren met een middelmatig grove korrel? Ik neem aan dat korrel 60 iets te grof is voor aluminium.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit is alleen niet iets dat ik zelf kan doen
het was niet mijn bedoeling dat je dit zou (laten) doen
wel om aan te geven dat alu tegenwoordig tegen oxideren behandeld wordt
achteraf anodiseren is misschien zelfs niet mogelijk
Je bedoelt om het gewoon toch kaal te schuren met een middelmatig grove korrel?
zoals maarten aangeeft, kan je het laten zandstralen
op de foto's zie ik dat de bovenlaag er zo afbladert
het is geen groot oppervlak, en je zal nadien toch zelf een beschermlaag moeten zetten
dus waarom het niet zelf schuren ?
60 is inderdaad zeer grof voor alu
je kan fijner starten
lukt het niet, dan toch maar grover proberen
voor de laatste schuurbeurt denk ik dat je minstens op 300 zal moeten zitten
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
meestal is machine coating op dit soort bladen erg hard en vrijwel niet te schuren als je het zelf wilt doen zou ik eerst afbijt proberen.
anodiseren kan je niet zelf
 

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Bedankt voor alle reacties. Ik zal eerst gaan proberen het zelf te schuren en als dat inderdaad niet lukt op zoek gaan naar andere middelen. Ik werk liever niet met agressief bijtmiddel met de vrees dat dit in de tafel kan trekken en omdat het gewoon rotspul is om mee te werken.
 

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Voor de geinteresseerde. Ik heb wat nagevraagd en zandstralen zou 55 euro kosten bij een gerenommeerd bedrijf, en als ik het dan ook wil laten poedercoaten kost dat 120 euro intotaal (inclusief zandstralen).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
als ik het dan ook wil laten poedercoaten kost dat 120 euro inclusief zandstralen
vermoedelijk een aardig bedrag in vergelijking met wat je voor deze zaagmachine betaald hebt
ik zou beginnen met de aankoop van 3 velletjes schuurpapier
nadien uitproberen of je echt een laagje op de alutafel moet zetten
wat we hier zien is toch niet de plastiekbescherming die uiteenrafelt ?

1599676884475.png
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Waarom wil je de tafel weer helemaal smetteloos maken? Het lijkt misschien minder mooi, maar ik denk dat je het met schuurpapier, afbijtmiddel en allerlei andere middelen alleen maar erger maakt dan wat het nu is. Probeer eerst de zaag eens een aantal maanden uit en kijk of je het een geschikte zaag vind voor je doeleinden voordat je er tijd en moeite in gaat steken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Doe maar niet schuren.
Dan geeft je tafel nl zwart af
Stalen en anodiseren is de juiste oplossing.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
816
Omgeving Leiden
Gewoon er een schuurpapiertje 240 erover en het verder zo laten. De machine gaat er niet beter of slechter van zagen.
Het mechanisme van de hoogteverstelling schoonmaken en weer licht invetten. Ik gebruik daarvoor Molykote, maar er zullen vast stemmen opgaan om daar ptfe smeermiddel voor te gebruiken omdat dat wel smeert, maar niet vet is en daar dus geen stof aan blijft plakken.
De kleine holling in je blad: jammer maar dat hebben veel meer aluminium bladen. Niks aan te doen en zo te zien is het ook geen enorme vallei.
Wel belangrijk om te controleren is of je zaagblad parallel aan je 'miterslots' staat. Is dat niet het geval dan moet je dat in orde maken,anders blijft je dat achtervolgen. Hoe dat moet bij deze zaag weet ik niet, misschien andere forumleden wel.

En dan een nieuw zaagblad er op en aan de slag, zou ik zeggen.

.
 

Cats

Actieve deelnemer
28 jun 2020
56
14
Dan denk ik toch in lijn met meeste van jullie. Ik denk ook niet dat de afgebladerde coating een probleem hoeft te zijn inderdaad, maar vond het toch de moeite waard om even rond te vragen hoe andere daarover denken en of andere hetzelfde probleem hebben met soortgelijke tafels.
Als het voor een prikje kon zou ik er nog wel over nagedacht hebben, maar deze prijs komt inderdaad redelijk in de buurt van de aanschafprijs en heb dat er zeker niet voor over. I
k heb al wel het rack & pinion systeem uit elkaar gehaald om schoon te maken aangezien deze toch opnieuw ingesteld moest worden omdat de fence toch niet evenwijdig stond aan de miterslots.
Zover ik kon zien zater er een paar bouten aan de achterkant om het zaagblad in te stellen, dus dat komt wel goed dan.

Binnenkort maar echt mee aan de slag dan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.