Schommel

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Ik wil voor de 2 jonge tienerzonen een schommel plaatsen. Ik had het idee om te werken met 2 x 15*15cm douglas palen met 15*15cm ligger. Palen zou ik met hoekijzers bevestigen in beton. Mijn voornaamste vraag is hoe ik de bovenbalk best bevestig? Is deze constructie stevig genoeg voor mijn jong geweld?
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-10-03-21-12-04-961-edit_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2023-10-03-21-12-04-961-edit_com.android.chrome.jpg
    199,2 KB · Weergaven: 53

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
62
20
Ik zou een pen-gat verbinding maken. Met de pen dan uit de staanders. Daarnaast de ligger ook nog een aantal centimeter volledig op de liggers laten rusten.

Als je dat niet denkt te lukken, dan een half hout verbinding.

Ik zou daarnaast ook schoren aanbrengen om de zijwaartse krachten op te vangen.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Pen-gat verbinding is wellicht een mooie oplossing, maar ik zou niet te veel materiaal uit die bovenbalk weg halen. Omdat de bovenbalk voorbij de staanders steekt is de belasting precies ter hoogte van de staander het meest kritisch. Daar wil je veel materiaal hebben. Maar ik denk dat je er wel mee weg komt als je het gat in de bovenbalk < 1/3 van de breedte maakt.

Op de foto is de bovenbalk met een paar hoekijzers vast gemaakt, wat prima is. Nog simpeler en mooier is om gewoon een paar flinke tellerkop schroeven door de bovenbalk in de standers te draaien, dan kijk je niet tegen een paar hoekijzers aan.

Ik zou me bij deze constructie meer zorgen maken over de verbinding met de grond. Op de foto zie ik behoorlijk wat staal aan de onderkant van de staanders, ik weet niet precies hoe jouw idee met hoekijzers er uit gaat zien?
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Pen-gat verbinding is wellicht een mooie oplossing, maar ik zou niet te veel materiaal uit die bovenbalk weg halen. Omdat de bovenbalk voorbij de staanders steekt is de belasting precies ter hoogte van de staander het meest kritisch. Daar wil je veel materiaal hebben. Maar ik denk dat je er wel mee weg komt als je het gat in de bovenbalk < 1/3 van de breedte maakt.

Op de foto is de bovenbalk met een paar hoekijzers vast gemaakt, wat prima is. Nog simpeler en mooier is om gewoon een paar flinke tellerkop schroeven door de bovenbalk in de standers te draaien, dan kijk je niet tegen een paar hoekijzers aan.

Ik zou me bij deze constructie meer zorgen maken over de verbinding met de grond. Op de foto zie ik behoorlijk wat staal aan de onderkant van de staanders, ik weet niet precies hoe jouw idee met hoekijzers er uit gaat zien?
Het idee was om de palen niet in de grond te steken, maar ook die ijzers inbetonneren. Ik vraag me enkel af in hoeverre dit het dubbele tienergeweld opvangt. Of ga ik toch beter voor een A-constructie? Het hoeft niet supermooi te zijn, maar vooral stevig. (En zo handig mogelijk om gras af te rijden ... )
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
De vraag over de constructie van dit geheel speelt zowel bij de bovenligger als bij de verbinding met de grond. Zeker met 4 schommels (!) komt er behoorlijk wat kracht op de bovenligger. Die kracht wordt doorgegeven op de top van de staander en werkt daar als moment, met een behoorlijke arm. Dat moet onder de grond worden tegengehouden.

Hoeveel schommels komen er aan bij jou?
Om de ligger aan de staanders te maken zou ik een pen-en-gat wel vertrouwen, mits de balken dik genoeg zijn voor het aantal schommels. Ik twijfel tussen vierkante pennen van 1/3 balkdikte, of langwerpige pennen van iets minder dan de breedte van de staander en 1/4e tot 1/3e dikte (in de langsrichting van de ligger). In beide gevallen met een toogpen vast.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Kijk eens bij het ontwerp voor de schommel in onze tuin:


A frame neemt heel veel ruimte in beslag in de tuin en wij vonden het gewoon lelijk. Ik zou ook goed kijken naar de afstand tussen de schommels onderling en het hout.
Wat voor een kinderschommel nog wel acceptabel is, is voor een schommel waar (jong) volwassenen op zitten al snel niet breed genoeg.

Bij een hout in hout verbinding zou ik zorgen dat de bovenkant van de balk dicht blijft om te voorkomen dat hier water in blijft staan en je de boel wegrot.
Ik heb gekozen voor draadeinden in combinatie met 10mm tellerkop schroeven van Spax en heb van Spax uit Duitsland deze flyer gekregen. Jammer genoeg had ik toen de boel al deels staan en de schroeven besteld. Reken daar maar op €1,5-€2/stuk:)

Zou ik dezelfde schommel nu bouwen dan zou ik wel een paar zaken anders doen, bijvoorbeeld de schroefverbindingen door en door maken in plaats van van twee kanten schroeven. Dat krijg je namelijk met geen mogelijkheid helemaal strak en symetrisch. En ik heb denk ik 2x zoveel schroeven gebruikt als constructief nodig:)

HtH
 

Bijlagen

  • SPAX_Flyer_Holzbau_Bauen_mit_Holz_D_03.09.2019.pdf
    619 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Kijk eens bij het ontwerp voor de schommel in onze tuin:


A frame neemt heel veel ruimte in beslag in de tuin en wij vonden het gewoon lelijk. Ik zou ook goed kijken naar de afstand tussen de schommels onderling en het hout.
Wat voor een kinderschommel nog wel acceptabel is, is voor een schommel waar (jong) volwassenen op zitten al snel niet breed genoeg.

Bij een hout in hout verbinding zou ik zorgen dat de bovenkant van de balk dicht blijft om te voorkomen dat hier water in blijft staan en je de boel wegrot.
Ik heb gekozen voor draadeinden in combinatie met 10mm tellerkop schroeven van Spax en heb van Spax uit Duitsland deze flyer gekregen. Jammer genoeg had ik toen de boel al deels staan en de schroeven besteld. Reken daar maar op €1,5-€2/stuk:)

Zou ik dezelfde schommel nu bouwen dan zou ik wel een paar zaken anders doen, bijvoorbeeld de schroefverbindingen door en door maken in plaats van van twee kanten schroeven. Dat krijg je namelijk met geen mogelijkheid helemaal strak en symetrisch. En ik heb denk ik 2x zoveel schroeven gebruikt als constructief nodig:)

HtH
Ik las jouw post voor ik de mijne hier plaatste :)
De afstand ging ik sowieso voldoende breed nemen, het zijn 2 durvers ...
Ik blijf vooral bang voor de beweging (grond/paal)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik las jouw post voor ik de mijne hier plaatste :)
De afstand ging ik sowieso voldoende breed nemen, het zijn 2 durvers ...
Ik blijf vooral bang voor de beweging (grond/paal)
Als je bang bent voor teveel beweging kun je overwegen om 2 staanders van 120x120 te nemen en daar de balk 150x150 tussen te hangen. Twee staanders geven je 25%-30% meer oppervlak / weerstand. Die dan voldoende diep in de aarde en voorzien van een klomp beton gaat dat geen kant meer op. Ga je naar 2x150x150 voor de staanders dan verdubbel je de stijfheid.

Wil je geen enkel risico lopen, dan maar voor een Aframe gaan.

Beetje beweging hoeft niet slecht te zien, want zo raakt het hout zijn belasting kwijt.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Ik zou me er niet te druk om maken. Ik heb zelf wegens gebrek aan ruimte in de tuin van ons vorige huis een schommel gemaakt met maar 1 staander (à la galg constructie) en deze ongeveer 1,2m diep in de grond gezet aangevuld met beton. Deze kon ook mijn ruim 100kg prima hebben...

99C50955-CF28-4E7E-A0E4-21F36352D70D.jpg

Aanvullend: wat hierboven staat, het is inderdaad een kwestie van zorgen dat er onder de grond een zo groot mogelijk oppervlak ontstaat wat verplaatsing tegengaat. Bovengrond houden die balken het allemaal wel.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou me er niet te druk om maken. Ik heb zelf wegens gebrek aan ruimte in de tuin van ons vorige huis een schommel gemaakt met maar 1 staander (à la galg constructie) en deze ongeveer 1,2m diep in de grond gezet aangevuld met beton. Deze kon ook mijn ruim 100kg prima hebben...

Bekijk bijlage 135996

Aanvullend: wat hierboven staat, het is inderdaad een kwestie van zorgen dat er onder de grond een zo groot mogelijk oppervlak ontstaat wat verplaatsing tegengaat. Bovengrond houden die balken het allemaal wel.
Onze schommel heeft succesvol 140kg gedragen zonder te kraken:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.