Schommel tussen 2 bomen

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
We hebben achter in de tuin 2 mooie eiken bomen staan, waartussen ik een paal zou willen bevestigen om een schommel aan te hangen. Paal van 6 meter lang, 12cm dik, 3m overspanning (en dus 2x 1,5 oversteek).
Gezien die bomen afzonderlijk bewegen door de wind lijkt het me niet verstandig om de paal met draadstangen of iets dergelijks te fixeren, maar zou ik liever voor een bevestiging gaan die mee kan bewegen. Ik had al 2 dikke kepernagels in de boom geklopt waarop de paal rust, maar dat is niet stevig genoeg om het gewicht te dragen.

Hoe bevestig je zoiets best?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
1 kant vast de andere kant moet kunnen bewegen bijvoorbeeld door een soort van console aan de boom te bevestigen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
1685818848668.png

je maakt aan 1 van de bomen een oplegging vast zodat de balk dar min ot meer los op kan leggen en dus bewegen
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Je hebt voor boomhutten bouten die minimaal schade aanrichten aan de boom en er voor zorgen dat de boom nog kan bewegen & groeien.
Zo een bout heb ik gebruikt om hier een schommel aan een boom te bevestigen.

Let wel, het is wel prijzig spul. Ik heb geprobeerd om zo een bout te laten maken in NL, maar dat bleek nog duurder dan in Dld bestellen:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik ben toch wel benieuwd waar die prijs op is gebaseerd. Een bout kan je toch gewoon kopen? M30 x 400 kost max 40 euro. Paar busjes , een ring en een paar stukjes strip.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Prijs is niet gebaseerd op kosten voor fabricage maar op bereidheid om te betalen om aansprakelijkheid te verminderen.
Let erop hoe de verbinding star wordt in 5 richtingen terwijl je eigenlijk alleen translatie in 3 richtingen wilt fixeren. Wat overblijft is dus wringing door onderlinge beweging; de meest schadelijke belasting voor elke verbinding, of, als er ruimte is, gepiep en geknars.
Als de steun aan de andere kant star is in de richting van de balk (muur) of een eigen beweging kan hebben (andere boom) zal er ook een vrijheid in lengterichting van de balk nodig zijn.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
We hebben achter in de tuin 2 mooie eiken bomen staan, waartussen ik een paal zou willen bevestigen om een schommel aan te hangen. Paal van 6 meter lang, 12cm dik, 3m overspanning (en dus 2x 1,5 oversteek).
Gezien die bomen afzonderlijk bewegen door de wind lijkt het me niet verstandig om de paal met draadstangen of iets dergelijks te fixeren, maar zou ik liever voor een bevestiging gaan die mee kan bewegen. Ik had al 2 dikke kepernagels in de boom geklopt waarop de paal rust, maar dat is niet stevig genoeg om het gewicht te dragen.

Hoe bevestig je zoiets best?
Waarschijnlijk niet het antwoord op je vraag, maar waarom kies je niet voor twee lossen palen / staanders om de dragende balk aan op te hangen?
Dat kan misschien wel veel sneller en economische zijn dan iets aan de eik vast te maken. Voor het bedrag van één zo'n verbinding had ik op de schommels na alle materialen om onze schommel te maken, en dat is ook een twee persoonsschommel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos.

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
En vastmaken met zoiets simpels als een spanband? Zorgen dat die niet over de balk kan glijden door daar inkepingen oid in te maken. Als de balk al enigszins stabiel tussen de bomen ligt wellicht het proberen waard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.