Schoenenschuif !?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wens een schoenenschuif te maken.
Uiteraard uit 'wood'.
Wat we zelf doen, doen we immers beter én met passie !
Als ik dat goed inschat, dan komt het er enkel op aan dat de schoenen zo weinig mogelijk contact hebben met de bodem waarop ze staan, opdat ze na een plensbui snel kunnen drogen.
Vermits ik het zelf maak, liggen alle ontwerpen binnen bereik.
Hoe lossen jullie dit op ?
(onder ons geschreven: schoenenschuif schuift beter over de tong dan schoenenlade . . . )
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.199
563
Ik zou de schoenen laten drogen alvorens ze op te bergen. Lost direct je bodemcontactprobleem op en voorkomt erger...

Vlamingen hebben in taalkwesties doorgaans gelijk :rolleyes: maar hier missen jullie de boot. Onze keuze maakt het mogelijk om glashelder onderscheid te maken tussen schuiflade en rollade.
Rollade gaat veel beter over de tong dan schuifschuif :p
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Rollade gaat veel beter over de tong dan schuifschuif
Welke variant van de rollade bedoel je met deze laatste opmerking? Ik denk dan aan degene die een uur ofzo de oven in wordt geschoven...

Maar even on topic, schoenen (zeker van leer) nooit vochtig opbergen in een dichte doos/lade. Dat is vragen om schimmel/bederf, en anders wel nare geurtjes.
Je moet dus zeker ruimte laten om te ventileren, maar dat zou ik sowieso doen bij een schoenenlade. Eventueel de bodem van alle lades maken van gaatjesboard of iets anders geperforeerds en/of de achterkanten open laten, en de kast op pootjes en de onderkant open laten?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout, jaap en Kor

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vlamingen hebben in taalkwesties doorgaans gelijk :rolleyes: maar hier missen jullie de boot. Onze keuze maakt het mogelijk om glashelder onderscheid te maken tussen schuiflade en rollade.
Rollade gaat veel beter over de tong dan schuifschuif :p
we kunnen hier nog verder op breien, denk ik :ROFLMAO:
ik sprak over een schoenenschuif (niet over een schuifschuif)
splits je het woord 'schoenenschuif', dan hou je 'schoenen' en 'schuif' over
omdat 'schuif' achteraan staat, is het dus een schuif die voor schoenen dient

'rollade' kan je interpreteren als een lade die rolt, of om te rollen is (variante op een deegrol ?)
tegenwoordig rollen de meeste lades omdat de geleiders op wieltjes staan
of een rollade voor schoenen bedoeld is, kan ik uit dat woord niet afleiden
ook google loopt op de werkelijkheid achter
zoek ik op 'rollade' dan kom ik in de keuken terecht
wat de mening van klusrob bevestigt
1607025004310.png 🤣
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor het deel waarin/waarop de schoenen staan, zoek ik een ontwerp door en/of ervaringen van collega's
de schuif/lade + de geleiders heb ik onder de knie
een deel van de schoenenschuiven komt onder de trap
op het internet vind ik ontwerpen waar de schoenen evenwijdig met de looprichting van de trap staan, dus evenwijdig met de voorzijde van de schuif
dus 90° gedraaid tov onderstaande foto
@klusrob - dank voor de tip - de schuiven zullen zonder voorzijde zijn, of met gaten voor de luchtcirculatie

bron: ostermann.eu
1607026269161.png
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb een los rek gekocht bedoelt voor standaard inbouw kasten (weet het merk zo niet meer maar kan het opzoeken) en dat in een zelfgemaakte kast geschroefd. Voordeel van deze is dat de breedte variabel is.
Uiteindelijk zitten er twee van deze rekken boven elkaar en ook de kast zelf heeft nog meer toevoegingen, zie mijn draadje elders op dit forum.

Zulke rekken zijn er inderdaad ook verticaal waar de schoenen boven elkaar staan, bv voor op de binnenkant van een kast deur. In onze situatie was dat minder praktisch maar in een slaapkamer/inloopkast misschien wel.
A+ Gallery.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een los rek gekocht bedoelt voor standaard inbouw kasten (weet het merk zo niet meer maar kan het opzoeken) en dat in een zelfgemaakte kast geschroefd.
dank voor de info
ja, zou het op prijs stellen als je het merk van die losse rekken weet te vinden

Uiteindelijk zitten er twee van deze rekken boven elkaar en ook de kast zelf heeft nog meer toevoegingen, zie mijn draadje elders op dit forum.
kan je dat draadje aanreiken ?
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ha ik zie nu in het oude draadje dat ik daar het merk garobe noem. Daarop zoekende kom ik op een sterk gelijkend rek uit. Zal allemaal uit dezelfde fabriek komen...
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
een waakzaam lid reikte mij een eenvoudige oplossing aan
2 metalen buizen of staven tussen de zijkanten van de schuif
de achterste staat 20 cm achter de voorste + 10 cm hoger
de hak van de schoen grijpt achter de achterste buis
(voor hoge hakken moet ik een andere oplossing zoeken)
het grote voordeel van deze bouwwijze is dat je de afmetingen van de schuif volledig vrij kan bepalen & dus aan de ruimte waarin ze komt, aan kan passen
in mijn geval komt ze in de 3-hoek aan de zijkant van een trap
die 3-hoek kan ik naar wens met een aantal schuiven opvullen
de schoenen komen evenwijdig met de voorkant van de schuif
de treden zijn 750 mm breed
met volledig uittrekbare geleiders van 700 mm kan ik die breedte maximaal uitbuiten
nogmaals dank aan dat opmerkzaam lid 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakkie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.