Schimmel behandeling

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Voor mijn zoon ben ik een junglekamer aan het maken en daar hoort natuurlijk ook een junglebed bij. Bij een houthandel heb ik rondhout besteld. Kennelijk was dat zo vers dat ze het speciaal voor mij geschild hebben. Ik dacht als ik het nu gewoon maak en ene paar maanden onder een overkapping laat drogen komt het goed. Helaas niet. Aflopen week ontdekte ik schimmel. Is het het mogelijk dit blijvend te verwijderen en hoe? Het hout is nog onbehandeld.

20230519_181326.jpg20230519_181336.jpg
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Geen idee of het kindveilig is, maar ik heb in het verleden beschimmeld hout dat te lang buiten was blijven liggen na de bouw van mijn huis behandeld met onweringswater. Mij was verteld dat dat niet alleen de vlekken verwijdert, maar ook dat het de schimmel(sporen) doodt. Of dat 2e echt waar is heb ik nooit geverifieerd. Dat 1e, dat wist ik al en is inderdaad zo. De schimmel is daarna in ieder geval niet meer teruggekomen. En dat is in hout dat is gebruikt in een kapschuur die aan een zijde open is.
 

lemming

Actieve deelnemer
19 jul 2011
28
6
Dat oxaalzuur klinkt goed en dat als het hout droog is dit geen risico meer vormt klinkt nog beter. Ik neem alleen liever geen risico's met mijn kinderen. Zijn er evt nog betere methoden of studies die bevestigen dat het geen risico meer vormt waneer het droog is?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat oxaalzuur klinkt goed en dat als het hout droog is dit geen risico meer vormt klinkt nog beter. Ik neem alleen liever geen risico's met mijn kinderen. Zijn er evt nog betere methoden of studies die bevestigen dat het geen risico meer vormt waneer het droog is?
Waar denk je dat de schimmel sporen vandaan komen ??.

Als was al gezegd, droog hout (onder de 20% vocht) heeft geen schimmel sporen die leven.

Schimmelsporen zitten overal in de lucht en als de conditie good is (vochtig boven de 20%) beginnen ze te groeien waneer ze op het vochtige hout vallen.

Er is geen reden om droog hout te behandelen, .... zoiets als did is correct, (dood is dood en het word niet meer levendig !!)

Schuur het als je wild of schilder het.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.