Schilderijlijst

dhrjan

Nieuw lid
3 apr 2023
7
1
Zwolle
Goedemorgen,

ik ben bezig met schilderijlijsten. Ik probeer daarvoor wat info te vinden op internet wat betreft de geribbelde sierranden die in de 17e eeuw bv veel werden toegepast. Ik ben op zoek naar handige zoektermen / (ouderwetse) gereedschappen / technieken om mn google zoektocht wat vaart te geven, want voor alsnog vind ik niks... Het gaat me om manieren dergelijke ribbels zelf te vervaardigen...

dank alvast
 

Bijlagen

  • H22143-L221843381.jpg
    H22143-L221843381.jpg
    75,5 KB · Weergaven: 87

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Goede kans dat het handwerk is, dus met snijgereedschap en gutsen gemaakt. Misschien dat forumlid ornament er meer van weet.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
In de zeventiende eeuw werd dat sierwerk met de hand gemaakt (gesneden). Na 1800 raakte een techniek ingeburgerd waarbij gebruik gemaakt werd van mallen waarin een pasta van houtstof, kalk, huidlijm, en andere hulpstoffen ('Compo') geperst werd. Na uitharding van de decoratie werd die middels hitte (waardoor de lijm weer geactiveerd werd) op een houten frame geplakt. En vervolgens verder afgewerkt (gelakt/verguld).
In de tv-serie: Salvage Hunters, The Restorers komt regelmatig een dame voorbij die deze techniek perfect beheerst — Ruth Tappin.

Ze heeft een YT-kanaal, met veel video's & ze kan goed uitleggen hoe ze dingen doet.

Ik denk dat dit een aardig vertrekpunt is, aangezien je hiermee de Engelse termen leert kennen, wat veel zoekmogelijkheden oplevert.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns en dhrjan

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
288
131
55
Luzy Saint Martin
Mooie reactie Bert!
Dit is inderdaad een “robbellijst”
In de 17e eeuw erg populair in meubels, bedden en schilderijlijsten. De reden hiervoor was dat deze versiering in het -toenmalige- met kaarsen verlichte huis van rijke koopmannen een mooi lichtspel gaf; het zwarte hout, al dan niet Ebben of zwart gebeitst perenhout, afgewerkt met glans gaf een gewenste schittering in dat kaarslicht.

In het Rijksmuseum kun je vele lijsten en meubels bewonderen met deze Robbellijsten.
 

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
4
Dag Jan,

Ik ben 10 werkzaam geweest bij Heijdenrijk Lijsten, in 2009 failliet gegaan na 165 jaar.
Ik heb mij daar ook bezig gehouden met robbellijsten. Er is in Amsterdam dacht ik een houtsnijder die een copie heeft gemaakt van een robbel freesmachine uit 1700.

Wij deden het met een mal en geleidingsprofiel en bovenfrees. Op de bijgevoegde foto een opdracht voor een kussenkast. voor Ebbenhouten robbels. Voor lijsten gebruikte wij gestoomd peren, kersen en linde.

Peren en kersen meestal zwartgekleurd of bruin en linden voor vergulde lijsten, met of zonder extra houtsnijwerk.

De frees moet je zelf in de vormslijpen, gezien die meestal niet bestaan.

Misschien kan je hier wat mee.
 

Bijlagen

  • RIMG0062.JPG
    RIMG0062.JPG
    152,7 KB · Weergaven: 64
  • RIMG0070.JPG
    RIMG0070.JPG
    175,4 KB · Weergaven: 61
  • RIMG0057.JPG
    RIMG0057.JPG
    103,1 KB · Weergaven: 64

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Mooi al die kennis hier. Robbellijsten ik had er nog nooit van gehoord. Ja je moet maar weten hoe dat in het duits engels of frans heet dan kun je zoeken. (y)
 

dhrjan

Nieuw lid
3 apr 2023
7
1
Zwolle
Dag Jan,

Ik ben 10 werkzaam geweest bij Heijdenrijk Lijsten, in 2009 failliet gegaan na 165 jaar.
Ik heb mij daar ook bezig gehouden met robbellijsten. Er is in Amsterdam dacht ik een houtsnijder die een copie heeft gemaakt van een robbel freesmachine uit 1700.

Wij deden het met een mal en geleidingsprofiel en bovenfrees. Op de bijgevoegde foto een opdracht voor een kussenkast. voor Ebbenhouten robbels. Voor lijsten gebruikte wij gestoomd peren, kersen en linde.

Peren en kersen meestal zwartgekleurd of bruin en linden voor vergulde lijsten, met of zonder extra houtsnijwerk.

De frees moet je zelf in de vormslijpen, gezien die meestal niet bestaan.

Misschien kan je hier wat mee.
Dank! (heb net wat testjes uitgevoerd met sapeli gezwart met azijn/staalwol, dat wordt prachtig zwart zo blijkt)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Probeer het eens met oostindische inkt. Ik gebruik het voor houtdraaien als alternatief voor ebben. Op noten en peer kan ik het onderscheid nauwelijks zien. Zijn wel relatief kleine zaken en worden ook nog gepolijst.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
4
Klopt inkt gebruikte ik ook voor oud-Hollandse Ebben lijsten. Word ook mooi diep Zwart. 1 keer afnemen met dot met water, kan je de hout kleur nog wat op halen.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
123
33
Delft
In l'art du menuisier van Roubo staat ook een uitgebreide uitleg over een schaafmachine voor dat soort lijsten. In de vertaling van lost art press, 'with all the precision possible, Roubo on furniture ' staat een uitgebreide beschrijving over het recreëren van zo'n machine.
Het is, net als in de youtube films hierboven, een schaafmes die langs een mal gehaald wordt waarmee de vorm gekopieerd wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.