Al een tijdje wilde ik wat mooi hout om aan de muur te hangen en kwam in de Masave mailing een paar mooie stukken fineer tegen, waaronder onderstaande birdseye maple. Voor het eerst een poging gedaan om 2 vellen gespiegeld fineer naadloos aan te laten sluiten. Helaas is dit niet perfect gelukt maar ik ben zeer tevreden over het resultaat.
Hoe het begon, het haaks snijden van het fineer.

Omdat de lange zijden zuiver waren heb ik die niet gesneden, achteraf had ik dit wel moeten doen maar ik zag het pas toen het niet meer te corrigeren was. Les geleerd !

Tape klaarleggen om de delen samen te voegen

Aan 1 zijde plakken en dan er wat rek op zetten om de andere zijde er strak tegenaan te krijgen

Strak getrokken zodat de vellen een ietwat bol stonden

Een plaat multiplex ingelijmd met een roller en D3 (waterbestendig) lijm, de plaat is vooraf op een kleine overmaat gezaagd. Haaksheid speelt hierin geen rol.

De lijm heel even laten drogen, zo'n 5 minuten en daarna het fineer op de plaat gelegd waarna het gewoon met de hand aangedrukt werd

Hoe het begon, het haaks snijden van het fineer.

Omdat de lange zijden zuiver waren heb ik die niet gesneden, achteraf had ik dit wel moeten doen maar ik zag het pas toen het niet meer te corrigeren was. Les geleerd !

Tape klaarleggen om de delen samen te voegen

Aan 1 zijde plakken en dan er wat rek op zetten om de andere zijde er strak tegenaan te krijgen

Strak getrokken zodat de vellen een ietwat bol stonden

Een plaat multiplex ingelijmd met een roller en D3 (waterbestendig) lijm, de plaat is vooraf op een kleine overmaat gezaagd. Haaksheid speelt hierin geen rol.

De lijm heel even laten drogen, zo'n 5 minuten en daarna het fineer op de plaat gelegd waarna het gewoon met de hand aangedrukt werd