Schijven vlakken en schaven

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
Beste forum leden daar ben ik weer

Zit er toevallig iemand in Zuid Holland die mijn schijven kan vlakken en schaven een cm of 8 dik met een doorsnee van +- 60 cm

Gr Michel
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
een vvd van 60 cm is een hele klepper, dus weinig leden in jouw omgeving zullen er een staan hebben
de schijven zijn kops hout, dus dwars op de draad schaven, wat veel moeilijker is
om grote oppervlakken te vlakken gebruikt men dikwijls de bovenfrees
een geleider links + rechts van het werkstuk, daarboven een geleider waarin de frees op en neer gaat
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Gert Abbink

Nieuw lid
11 mrt 2021
23
3
Buurse

Is dit wellicht een oplossing?
Hier een voorbeeld van wat @ZotVanHout bedoeld.

1616140543918.png
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Michelbrandhout

Actieve deelnemer
8 mrt 2021
26
0
Rijswijk
een vvd van 60 cm is een hele klepper, dus weinig leden in jouw omgeving zullen er een staan hebben
de schijven zijn kops hout, dus dwars op de draad schaven, wat veel moeilijker is
om grote oppervlakken te vlakken gebruikt men dikwijls de bovenfrees
een geleider links + rechts van het werkstuk, daarboven een geleider waarin de frees op en neer gaat


Is dit wellicht een oplossing?
Hier een voorbeeld van wat @ZotVanHout bedoeld.

Bekijk bijlage 100513
Ik was al aan het zoeken voor een geleider een bovenfrees heb ik wel echter nog nooit gebruikt haha
Dus ja dit is zeker een haalbare oplossing voor mij
 

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Ik was al aan het zoeken voor een geleider een bovenfrees heb ik wel echter nog nooit gebruikt haha
Dus ja dit is zeker een haalbare oplossing voor mij
Ook simpel te maken met wat restjes multiplex. Tip is wel om niet teveel in 1 keer eraf te willen halen. Liever een paar keer eroverheen en steeds de frees iets naar beneden. Heb vorige week een tafeltje met een diameter van 70 cm in ca 30min vlak gekregen.
 

Oebele Lijzenga

Nieuw lid
5 mei 2023
1
0
Friesland
Beste mensen, wat een leuke tips en creatieve uitspattingen te lezen. Ik heb ook een vraag. Ik heb al geruim twee jaar een dikke plak Europees eikenhout buiten liggen. Het hout werkt en ik vraag me af of deze plak zolang deze al buiten ligt te bewerken is vanwege het vocht. Ik heb meerdere tafels gemaakt en doe dat zelf met een mal en bovenfrees. De plak hout is loeizwaar. Zou ik al kunnen beginnen met afvlakken of moet deze toch eerst binnen en vochtig staan alvorens te beginnen? Op de volgende manier (zie fotos) maak ik de tafeltjes. Vanwege de werking van het hout, de barsten en scheuren denk ik na over het vullen met (glow in the dank oid) epoxy, wellicht met een leuke vorm erin gefreesd . Wie heeft tips? Hartelijke groeten, Oebele
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1683308509944.jpg
    FB_IMG_1683308509944.jpg
    121,3 KB · Weergaven: 52
  • FB_IMG_1683308405451.jpg
    FB_IMG_1683308405451.jpg
    86,2 KB · Weergaven: 52
  • 20230505_200508.jpg
    20230505_200508.jpg
    275,4 KB · Weergaven: 52

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Ik mag hopen dat je niet ruim een cm in 1 keer afneemt? Dat gaat een keer mis, je belast je machine onnodig zwaar en je bits worden sneller bot, waardoor de belasting alleen maar toeneemt, als er iets breekt loop je grote kans ernstig letsel op te lopen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik zou het hout eerst eens van de grond halen en er een afdakje boven maken zodat het droger wordt
of inderdaad naar binnen verhuizen.
eventueel kan je het wel min of meer op maat maken dan droogt het wel sneller
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.