Schietbeitels en sponningschaaf. Nuttig?

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik ga donderdagmiddag langs Baptist voor een productpresentatie van Record Power. Omdat ik daar dan toch ben, wil ik naar een setje schietbeitels en een sponningschaaf kijken. Ik heb al een grondschaaf en na het zien van een paar YT filmpjes, twijfel ik of een sponningschaaf dan nog wel veel nut heeft.

Beetje hetzelfde verhaal bij een schietbeitel. Ik las zelfs een stukje van iemand die zei dat die niet meer zo veel gebruikt worden.


Iemand enig advies?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Een schietbeitel dient enkel om gaten te kappen. Nu worden die machinaal gemaakt, dus ze worden inderdaad niet veel gebruikt.
Bij het handmatig gaten hakken , is een schietbeitel natuurlijk wel het juiste instrument, zijn er helemaal voor doorontwikkeld.
Kapt men maar zelden een gat dan kan het met een gewone beitel ook gedaan worden, al zijn ze er niet voor gebouwd (te zwak) , maar is duidelijk minder snel en minder comfortabel.
Maak je regelmatig gaten, dan doe je dat met de schietbeitel en een zware houten hamer en harde met slagen.
Je kunt natuurlijk ook beginnen met één schietbeitel, de maat die je het eerst, zal nodig hebt en probeert het uit.

Voor de sponningsschaaf is het hetzelfde verhaal: maak je veel sponningen dan is het hebben van het juiste gereedschap lonend.

Ik vind het altijd interessanter om het eerst te proberen met het gereedschap dat men al heeft. Dat vergroot de handigheid en inzichten.

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Een sponningschaaf gebruikt de zijkant als haakse referentie, is dus heel effectief. Met een grondschaaf kun je meestal niet wat met een sponningschaaf wel kan - nl. aan de rand van een plank of lat werken.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Sponningschaaf is zeker fijn om te hebben, ik zou hem niet nieuw bij baptist kopen maar gewoon gebruikt. Maar als je vooral klein werk hebt zou ik dan eerder kijken voor een gebruikte ploegschaaf, daar kun je veel meer mee, daarvan zou je wel kunnen overwegen of je die Veritas koopt, want daar zitten wat extra truuken aan (maar kost aardig wat pegels).
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Beetje hetzelfde verhaal bij een schietbeitel. Ik las zelfs een stukje van iemand die zei dat die niet meer zo veel gebruikt worden.


Iemand enig advies?
Een gewone beitel is plat en een schietbeitel is hoog en iets anders geslepen. Een schietbeitel maakt het makkelijker om de smalle rand van een sleuf strak/haaks uit te hakken. Op een schietbeitel kun je meer 'geweld' uitoefenen. Van Narex kun je een leuk setje krijgen. De randen zijn echter zo scherp dat je in je vingers snijd, een keer met een schuurpapiertje erover verhelpt dat.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Beetje hetzelfde verhaal bij een schietbeitel. Ik las zelfs een stukje van iemand die zei dat die niet meer zo veel gebruikt worden.
Je gebruikt ze om gaten van een pengat verbinding te maken. Als je die veel hakt dan heb je er 1 nodig (of twee). 6 en/of 8 mm zegt een amerikaanse houtbewerker. Je hoeft niet voor iedere breedte een schietbijtel te gebruiken. Je kunt ook een gewone beitel gebruiken. Laat ik zeggen dat ik met beide soort beitels hetzelfde resultaat behaal. Als je goede beitels hebt en je durft daar kracht op te zetten dan zou ik de aanschaf nog een keer overwegen.

Sponningschaaf is ook zo'n schaaf voor incidentele klussen. Als je ze voor de pen van het gat, hierboven, wilt gebruiken zou ik altijd voor een grondschaaf gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
705
735
de buurt van den bosch
Schietbeitel is eigenlijk ook niet echt nodig want als je eerst het gat uitboort dan kun je het afwerken met een gewone beitel.Ik heb ze ook maar gebruik ze eigenlijk nooit meer.
Sponningschaaf is wel handig,maar ligt eraan of je veel met de hand doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova en twdi

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb ze allemaal. Waarvan ik mijn 2 schietbeitels nauwelijks gebruik. Voorboren/frezen en met een scherpe beitel kom je een heel eind. Sponningschaaf gebruik ik graag om gefreesde sponningen na te lopen en bij te werken. Bij pennen vind ik een sponningschaaf ideaal. Heb ze in meerdere maten. Ploegschaaf gebruik ik als ik een kistje/doosje moet maken. Gaat net zo snel als ik mijn freestafel moet instellen. Sponningen in plaatmateriaal frees ik altijd. Bedenk wel dat als je de Veritas neemt dat het handvat minder geschikt is voor heren die wat groter geschapen zijn (ik bedoel de handen)
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: rmenkveld, Nova en twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Veel handtool zijn natuurlijk ook wel super leuk om te hebben en hebben allemaal hun eigen specifieke doel :)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.637
695
Antwerpen
ik heb een aantal ‘op te knappen’ beitels liggen (slijpen en handvat), voor de portokosten kan ik ze opsturen
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
misschien leren slijpen op een bankslijper ( droog) met je oude beitels?

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.