Hallo allemaal,
Zoals sommige reeds weten heb ik een tijdje terug een paar flinke stammen Amerikaans eiken kunnen scoren.
Een week of 3 geleden ben ik begonnen met het voordraaien van deze stammen (ben op de helft )
Alles ging voorspoedig..... zo voorspoedig dat ik vergeten ben om foto's te maken tijdens het voordraaien.
Hier heb ik al een beetje gedraaid en de stam is nu in ballans.
Simsalabim.......toen was er een kom.
Hans Klok is er niks tegen
En dan mijn nieuwe methode om de schalen te drogen.
Aanbevolen door meerdere ervaren draaiers.
De kom gaat in deze zelf gemaakte papieren zak.
Dit zijn de afmetingen.
Nu zijn we pak-'m-beet, 4 weken verder en komen er behoorlijk wat scheuren aan de buitenkant van de kom door het drogen (in zak)
De scheuren zijn voornamelijk aan een kant... dit komt omdat het hart niet in het midden ligt (op foto met afmetingen is dit een beetje te zien)
Ik heb 2 keer dunne houtlijm in de scheuren laten lopen...... verstandig ???
Verder vraag ik me af of de verhouding diameter-hoogte wel goed is.
Zelf heb ik het vermoede dat voor dit Amerikaans eiken de kom te hoog is.... hoe hoger de randen hoe meer ze gaan krom trekken tijdens drogen en daardoor meer buigen en dus scheuren.
Klinkt dit een beetje logisch of moet ik er vanuit gaan dat het een natuurprodukt is en er geen logica bestaat.
Wel is me opgevallen dat dit soort eiken veel meer scheurt dan "Europees" eiken.
Alle tips, raad, ervaring, op-en aanwijzingen zijn van harte welkom.
Peter.
Zoals sommige reeds weten heb ik een tijdje terug een paar flinke stammen Amerikaans eiken kunnen scoren.
Een week of 3 geleden ben ik begonnen met het voordraaien van deze stammen (ben op de helft )
Alles ging voorspoedig..... zo voorspoedig dat ik vergeten ben om foto's te maken tijdens het voordraaien.
Hier heb ik al een beetje gedraaid en de stam is nu in ballans.
Simsalabim.......toen was er een kom.
Hans Klok is er niks tegen
En dan mijn nieuwe methode om de schalen te drogen.
Aanbevolen door meerdere ervaren draaiers.
De kom gaat in deze zelf gemaakte papieren zak.
Dit zijn de afmetingen.
Nu zijn we pak-'m-beet, 4 weken verder en komen er behoorlijk wat scheuren aan de buitenkant van de kom door het drogen (in zak)
De scheuren zijn voornamelijk aan een kant... dit komt omdat het hart niet in het midden ligt (op foto met afmetingen is dit een beetje te zien)
Ik heb 2 keer dunne houtlijm in de scheuren laten lopen...... verstandig ???
Verder vraag ik me af of de verhouding diameter-hoogte wel goed is.
Zelf heb ik het vermoede dat voor dit Amerikaans eiken de kom te hoog is.... hoe hoger de randen hoe meer ze gaan krom trekken tijdens drogen en daardoor meer buigen en dus scheuren.
Klinkt dit een beetje logisch of moet ik er vanuit gaan dat het een natuurprodukt is en er geen logica bestaat.
Wel is me opgevallen dat dit soort eiken veel meer scheurt dan "Europees" eiken.
Alle tips, raad, ervaring, op-en aanwijzingen zijn van harte welkom.
Peter.