Scheuren in eiken blok

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Ben bezig een beeld te maken uit een eiken blok. Dit blok is opgebouwd/gelijmd uit meerdere kleinere stukken balk maar daar beginnen nu overal serieuze scheuren in te komen. Hoe vul ik dit het best op zodanig dat ik straks wel gewoon verder kan vrezen alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • IMG_20210320_103053.jpg
    IMG_20210320_103053.jpg
    110,4 KB · Weergaven: 92
  • IMG_20210320_103033_1.jpg
    IMG_20210320_103033_1.jpg
    158,5 KB · Weergaven: 91

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik denk dat je eerst maar even moet afwachten, het lijkt me (te) nat eikenhout en dat zal nog verder gaan drogen en scheuren. Als je dan nu de scheuren dicht heb je later weer dezelfde problemen.

Fons
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Meet eens het vochtgehalte, als het boven 10% is blijft het nog even krimpen en scheuren. De scheuren kun je vullen met houtstof en Frencken Cellocol, maar dat heeft alleen zin als het uitgewerkt is.
 

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Ik denk dat je eerst maar even moet afwachten, het lijkt me (te) nat eikenhout en dat zal nog verder gaan drogen en scheuren. Als je dan nu de scheuren dicht heb je later weer dezelfde problemen.

Fons
Zou toch zeer droog hout moeten zijn. Misschien verschil tussen waar het vandaan komt en mijn werkplaats te groot.
 

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Meet eens het vochtgehalte, als het boven 10% is blijft het nog even krimpen en scheuren. De scheuren kun je vullen met houtstof en Frencken Cellocol, maar dat heeft alleen zin als het uitgewerkt is.
Heb helaas geen vochtmeter, misschien toch maar eens aanschaffen :)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Als het werkt zoals je laat zien is er zeker verschil in de vochtigheidsbalans. omdat het een dik stuk eiken is kan het van binnen nog een stuk vochtiger zijn dan van buiten, het duurt lang voordat een stuk homogeen droog is....
 

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Een zeer interessant artikel over historische houten beelden en hoe deze scheurvrij gehouden werden.
Dank je wel, zeer educatief :) Ik woon nog wel in de buurt van Leuven maar ben hier helaas niet geweest.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Tot hoe diep meet een vochtmeter ongeveer ?
Zoals @Jurriaan schrijft meet het ding tot een paar mm diep. Toch heb je daar wat aan als je aan een blok begint met snijden of draaien. Bijvoorbeeld als je merkt dat het vochtgehalte verandert naarmate je meer weghaalt; of als je een blok gespleten hebt voordat je het bewerkt met houtsnijguts of draaiguts. Ook bij gekocht (gezaagd) hout kan ik soms goed het verschil zien tussen leveringen en weet dan of ik er al wat mee kan of dat het moet liggen. Ook verschillen tussen houtsoorten zijn meetbaar. Bij schalen meet je buiten en binnenkant en onderkant en heb je een goede indruk.
 
  • Leuk
Waarderingen: rwb0101

rwb0101

Actieve deelnemer
19 nov 2017
27
3
Meet eens het vochtgehalte, als het boven 10% is blijft het nog even krimpen en scheuren. De scheuren kun je vullen met houtstof en Frencken Cellocol, maar dat heeft alleen zin als het uitgewerkt is.
Is dat Cellocol met houtstof niet alleen voor kleine scheurtjes ?
 

ilex

Actieve deelnemer
18 okt 2016
72
22
haarlem
Vochtmeters, Trotec maakt professionele maar ook heel gewone simpele meters. Heb al een tijd (voor niet professioneel gebruik) de bm18 en die bevalt mij prima. Staat bij mij standaard in de houtmodus en dan, aanzetten, prikken en aflezen, voor mij betrouwbaar genoeg. Is nu bovendien heel goedkoop bij Trotec op de webshop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.