Scheur hout constructie Frankrijk

Tjaard

Nieuw lid
1 jun 2025
1
0
Rotterdam
Hallo allemaal,

TL:DR, Scheur in balk help!

Met mijn familie zijn wij een huis in Frankrijk aan het verbouwen. Afgelopen jaar is het dak vervangen van asbest houdende platen naar dakpannen. Lijkt mij zwaardere belasting. De aannemer heeft een inspectie gedaan van de hout constructie en op sommige plekken wat balken er tegenaangeschroefd waar het niet al te best leek.

Nu zijn wij begonnen met het isoleren en plaatsen van gipsplaten en zagen wij deze scheur over ongeveer de gehele lengte van de balk. Zou mij niet verbazen dat de scheur er al lang zit aangezien de oude beits ook in de scheur zit. Ziet er wel uit als een typsiche bending induced failure mode.

Wat is jullie kijk op deze scheur? Constructief verstevigen, en wat zijn de opties, of gewoon laten zo. Huis staat al 100-200 jaar.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• Scheur 3.jpg
    Scheur 3.jpg
    116,5 KB · Weergaven: 92
  • Scheur 2.jpg
    Scheur 2.jpg
    124,6 KB · Weergaven: 90
  • Scheur 1.jpg
    Scheur 1.jpg
    117,5 KB · Weergaven: 91

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.202
991
Enschede, Twente
Zet er een stempel onder en probeer die op te krikken. Dan zie je of die balk nog doet wat-ie moet doen.
Dit soort scheuren hoeven niet nadelig te zijn voor de sterkte. Met groen hout gebeurt het op termijn sowieso dat het scheurt & daar hield men bij de dimensionering rekening mee.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.254
1.171
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het lijkt me eerder een (oude) scheur als gevolg van het 'vrijkomen' van spanningen in het (oorspronkelijk groene) hout. Als het hout wordt/werd overbelast verwacht ik een 'lokale splintering', een beetje wat je ziet als je een plank buigt tot ie barst.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.741
514
Dordrecht
Zeer waarschijnlijk door droging ontstaan. Weet niet of je die vloer extra wilt gaan belasten, want verzwakkend is het uiteraard altijd, maar indien niet heeft het al eeuwen voldaan en zal dat zo blijven.
Ga je serieus zaken wijzigen dan is het verstandig om goed te bekijken of die balk/vloer extra bewegt daar en of hij verder doorhangt dan elders. Dat geeft iig enigszins een idee van resterende kwaliteit.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.252
659
Noord-Veluwe
Dat soort scheuren zie ik ook in de poeren en liggers van mijn schuur. Die zijn van lariks. Dat hout was blijkbaar nog niet helemaal droog en dus kromp het nog. Kan inderdaad niet veel kwaad qua constructie, maar zoals Emilio al aangeeft, verzwakken doet het altijd. Bij mij is het zaak om de scheuren toch weer af te dichten, zodat er geen boktor of ander ongedierte de neiging krijg om daar zijn nakomelingen achter te laten. Maar in jouw geval is dat, denk ik, minder van belang. Dat hout zal na zoveel tijd inmiddels zo droog zijn dat die houtlievende ongewervelde veelvraatjes daar geen trek meer in zullen hebben. Maar wat embasol of het middel dat Emilio noemt (ken ik eerlijk gezegd niet) preventief erop smeren kan nooit kwaad. Wel even een paar dagen niet meer in die ruimte komen. Dat gaat je eigen gezondheid waarderen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.