Scheppach hm0 380v naar 230v

Ndv4

Nieuw lid
6 jan 2024
3
0
Friesland
Goedemiddag!

Ik heb een Scheppach hm0 aangeschaft welke nu op 380v werkt. Volgens de handleiding moet je hem ook zo kunnen aansluiten dat hij op 230v kan werken, maar ik kom er helaas niet helemaal uit. De bedrading is op dit moment aangesloten zoals op de foto. Op de foto heb ik stroomkabel los gehaald zodat het beter te zien is. Ik heb in de 2e foto een tekening gezet om het overzichtelijk weer te geven! Hier zie je dat vanuit 1 kabel 3 draden komen naar 1 kroonsteen (W2, V2 en U2). Vanuit de andere kabel gaat elke draad naar een andere kroonsteen (U1, V1 en W1). De laatste draad heeft 2 draden, waarvan 1 bij U1 in de kroonsteen komt en 1 in de laatste lege kroonsteen. De aarde draad van de stroomkabel zit op een metalen plaat achter de kroonstenen. Kan iemand mij vertellen hoe ik de draden aan kan sluiten zodat hij op 230v kan werken?

Mocht dit niet kunnen op 230v dan hoor ik het natuurlijk ook graag.

Mijn dank is groot!
 

Bijlagen

  • IMG_4797.jpeg
    IMG_4797.jpeg
    84,7 KB · Weergaven: 19
  • IMG_4798.jpeg
    IMG_4798.jpeg
    29,1 KB · Weergaven: 18

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hebt een krachtstroom motor. Die is gemaakt om op 3 fases te lopen. 3 x 380 of 3x 220. Als je op een fase wil werken, heb je een andere motor nodig. Vermoedelijk 2,2 kw.
 

Ndv4

Nieuw lid
6 jan 2024
3
0
Friesland
Je hebt een krachtstroom motor. Die is gemaakt om op 3 fases te lopen. 3 x 380 of 3x 220. Als je op een fase wil werken, heb je een andere motor nodig. Vermoedelijk 2,2 kw.
Dat is jammer, zo heb ik het mij helaas niet laten vertellen door de verkoper.. wel bedankt voor je reactie
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Dat gebeurt wel vaker, dat er bij een machine verteld wordt dat hij ook op 220 kan, omdat er 220 op het plaatje staat. Maar er wordt niet bij verteld dat je 3 fases 220 nodig hebt, zoals nog in bijvoorbeeld delen van belgie voorkomt. As diameter op meten, zodat je de riempoelie kan over zetten en daar een andere motor bij zoeken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Of je vraagt aan de stroom leverancier om de kast om te zetten naar 3 fasen en je legt een nieuwe kabel aan naar de schuur die je 3 fasen geeft.
Maandelijkse prijs blijft hetzelfde maar je hebt wel 1 malige kosten voor het omzetten, en natuurlijk de kosten van je eigen bekabeling.
 

Ndv4

Nieuw lid
6 jan 2024
3
0
Friesland
Ik denk dat ik op zoek ga naar een 230v motor of dat ik toch ga kijken naar een andere machine. Het is voor mij echt hobbymatig, dus dat is denk ik de handigste keuze.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
In de toekomst ga je sowieso meer stroom nodig hebben. Verwarming, auto en koken. In dat perspectief kan het nu wel zinvol zijn om even door te bijten en je electrische installatie alvast laten ombouwen.
Zo een motor gaat niet goedkoop zijn en je hebt een behoorlijk hoge aanloopstroom.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Krachtstroom even aan laten leggen kost €1500 (door Stedin), en dan moet het nog naar de schuur, kabel is niet goedkoop, dus als je het zelf niet kan en er een electricien voor moet laten komen, zit je zomaar tegen €2500 aan te kijken (extra groepenkast in de schuur). Een andere machine of motor is dan wel goedkoper..

1704620637009.png
Als je inderdaad besluit om elektrisch te gaan koken, dan is het het wel waard..

wb de machines, daar heb je meer keus in
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Wanneer je huis niet al te oud is komen er mogelijk al 3 fasen binnen.
In dat geval kun je eenvoudig zelf achter je hoofdschakelaar een 3fasen aardlekautomaat zetten en heb je krachtstroom. Zou je dan ook nog een weg vinden voor een buis of kabel naar je werkplek vinden die niet al te lang is ben je voor relatief weinig geld klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je een drie fasen hoofdschakelaar hebt, dan heb je ook een 3 fasen elektriciteitsmeter. Dus reeds krachtstroom.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

akatar

Actieve deelnemer
18 jan 2015
47
5
Krachtstroom even aan laten leggen kost €1500 (door Stedin), en dan moet het nog naar de schuur, kabel is niet goedkoop, dus als je het zelf niet kan en er een electricien voor moet laten komen, zit je zomaar tegen €2500 aan te kijken (extra groepenkast in de schuur). Een andere machine of motor is dan wel goedkoper..

Bekijk bijlage 139558
Als je inderdaad besluit om elektrisch te gaan koken, dan is het het wel waard..

wb de machines, daar heb je meer keus in
Iets te duur?
in het geval van een wijziging van aansluiting zijn de kosten (volgens de website)

Eenmalige kosten​

€ 451,29
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Rdl

Post veel
7 okt 2021
970
397
hilversum
Gewoon even naar je meterkast kijken?
Er zijn meerder optie's.

Als de kabel al binnen komt hoeft ie niet perse aangesloten te zijn.
Dan kan je een afspraak maken met Stedin etc. en komen ze de meter vervangen en kabels aansluiten.
(recent laten doen kosten waren rond de 200 euro dacht ik)
Als ie niet binnen komt dan word het aanleggen en een stuk duurder.

Maar als je op 220 wil blijven kan je kijken op marktplaats voor een andere motor of machine.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Iets te duur?
in het geval van een wijziging van aansluiting zijn de kosten (volgens de website)

Eenmalige kosten​

€ 451,29
Je hebt gelijk, ik kom zelfs op een iets lager bedrag uit, maar goed, dat is 100 euro.. Ik heb een nieuwe aansluiting gerekend
 

akatar

Actieve deelnemer
18 jan 2015
47
5
Hangt ook een beetje van je netbeheerder af
Ik heb vorig jaar bij enexis mijn aansluiting laten verzwaren van 1 x 35 naar 3 x 25, kosten waren iets van 270 euro.
Ik kreeg voor dat geld:
nieuwe kabel vanaf de straat (2 man met kraantje halve dag werk)
complete nieuwe meterbord

Heb ik in verhouding te weinig betaald? dat kan, maar vergeet niet dat het meestal voor hun 2 zekeringen plaatsen is en dan wordt er een mega winst op behaald.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
De aansluiting van de netbeheerder is maar een deel van de kost. Het bord moet aangepast worden en kabel naar werkplaats. In België is er ook nog een keuring verplicht door een erkend keuringsorganisme (bijvoorbeeld Vincotte of OCB). Maar zoals al gezegd, dit zijn geen kosten voor de hobby, maar noodzakelijke ingrepen voor de toekomst.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.