Scheppach DMT 180

kire

Actieve deelnemer
5 jun 2010
157
2
Heeft er iemand ervaring met scheppach DMT 180? Is dit een goede draaibank.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Het is geen slechte bank. Maar goed zou ik hem niet noemen. Giet ijzer onderstel en een massief bed. Dan begint het er op te lijken. Maar als je er alleen trapspindels op wil draaien dan voldoet ie prima. Je kan er ook andere zaken prima op draaien maar de voordelen van gietijzer heb je niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: kire

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Wat zijn de voordelen van gietijzer? lees vaak dat dat de voorkeur heeft maar het waarom is me niet duidelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: kire

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Gietijzer absorbeert trillingen beter dan ‘gewoon‘ staalplaat. Gietijzer moet wel wat dikker zijn om mooi sterk te zijn. En dus zwaarder.
 
  • Leuk
Waarderingen: kire en ope1967

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Gietijzer absorbeert trillingen beter dan ‘gewoon‘ staalplaat. Gietijzer moet wel wat dikker zijn om mooi sterk te zijn. En dus zwaarder.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, als je een goede bank hebt van plaatstaal denk ik niet dat je verschil merkt, maar dan moet je natuurlijk niet een bank met een dikte van een paar mm hebben.
De Wivamac b.v. Vind ik een prima draaibank, maar deze heeft ook wel wat gewicht natuurlijk.
Je komt dan ook weer in een andere prijsklasse :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: kire

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Het gaat inderdaad om massa en de constructie. Hiermee vang je de trillingen/onbelans van je werkstuk op. Dat gaat het eenvoudigst met een gietijzeren constructie (met name in het verleden). Natuurlijk zijn er ook banken die zeer goed zijn en niet van gietijzer zijn. Oneway en Wivamac zijn zeer goede merken en als ik het goed heb zijn de meeste delen niet van gietijzer. Deze merken zitten in een veel hoger prijssegment.
 
  • Leuk
Waarderingen: kire

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.