Hallo mensen en HM1/2 gebruikers in het bijzonder.
Een aantal dagen geleden begon mijn HM1 een beetje moeilijk door te voeren.
1 of mss 2 planken later sloeg hij vast. Na wat inspectie bleek dat de tandwielen die de rollen aandrijft helemaal vernacheld waren.
De springveren die de tandwielen op hun assen hielden waren er vanaf gedrukt.
Het onderste tandwiel was naar buiten gedrukt.
Nu heb ik al vervangende tandwielen en een nieuw riempje (omdat hij toch al uit elkaar ligt)
Maar als ik de reden van vastlopen niet achterhaal kan hetzelfde natuurlijk makkelijk gebeuren met de nieuwe tandwielen.
Voordat mensen vertellen dat ik waarschijnlijk teveel in 1 keer heb willen afnemen.
Ik verdraai de hoogte altijd maar met 1/8 draai ongeveer.
Dat is dus rond de 0,3mm. Dat zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet zijn geweest.
Bij het na kijken van de rollen bleek dat de rollen op dezelfde hoogte stonden als de beitels.
Dat lijkt me toch niet goed. De uitvoerrol zou iets lager moeten liggen om grip op de plank na het schaven te hebben.
En de invoerrol zou op dezelfde hoogte of misschien iets hoger moeten liggen.
Tijdens het prutsen drukte ik perongeluk de aanvoer rol aan. (tegen de ketting kant)
Hij drukte er aan de andere kant een bus of "lager" uit. Hierin zit een gat waar de stelschroef in zou moeten zitten.
Tenminste dat is mijn vermoeden.
Kan iemand mij vertellen hoe de verhoudingen van de in/uitvoer rol tov de beitel moeten staan?
En het belangrijkste, hoe stel ik de rollen op hoogte en moet de stelschroef inderdaad in dat gat vallen in de bus?
Ik hoop dat er iemand is die hier duidelijkheid in kan geven.
Ik heb wel een onderdelenlijst en exploded view gevonden van de HM1, maar niet hoe af te stellen etc.
En om wat duidelijkheid te geven welke bus ik bedoel. Hier wat foto's.
De tandwielen zoals ze vernacheld zijn.




De bus of "lager" die er zomaar uit gedrukt werd.


En tot slot de situatie waarin de rollen tov de beitel nu staan.
Met beitel bedoel ik echt de messen en niet de body zelf.

Een aantal dagen geleden begon mijn HM1 een beetje moeilijk door te voeren.
1 of mss 2 planken later sloeg hij vast. Na wat inspectie bleek dat de tandwielen die de rollen aandrijft helemaal vernacheld waren.
De springveren die de tandwielen op hun assen hielden waren er vanaf gedrukt.
Het onderste tandwiel was naar buiten gedrukt.
Nu heb ik al vervangende tandwielen en een nieuw riempje (omdat hij toch al uit elkaar ligt)
Maar als ik de reden van vastlopen niet achterhaal kan hetzelfde natuurlijk makkelijk gebeuren met de nieuwe tandwielen.
Voordat mensen vertellen dat ik waarschijnlijk teveel in 1 keer heb willen afnemen.
Ik verdraai de hoogte altijd maar met 1/8 draai ongeveer.
Dat is dus rond de 0,3mm. Dat zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet zijn geweest.
Bij het na kijken van de rollen bleek dat de rollen op dezelfde hoogte stonden als de beitels.
Dat lijkt me toch niet goed. De uitvoerrol zou iets lager moeten liggen om grip op de plank na het schaven te hebben.
En de invoerrol zou op dezelfde hoogte of misschien iets hoger moeten liggen.
Tijdens het prutsen drukte ik perongeluk de aanvoer rol aan. (tegen de ketting kant)
Hij drukte er aan de andere kant een bus of "lager" uit. Hierin zit een gat waar de stelschroef in zou moeten zitten.
Tenminste dat is mijn vermoeden.
Kan iemand mij vertellen hoe de verhoudingen van de in/uitvoer rol tov de beitel moeten staan?
En het belangrijkste, hoe stel ik de rollen op hoogte en moet de stelschroef inderdaad in dat gat vallen in de bus?
Ik hoop dat er iemand is die hier duidelijkheid in kan geven.
Ik heb wel een onderdelenlijst en exploded view gevonden van de HM1, maar niet hoe af te stellen etc.
En om wat duidelijkheid te geven welke bus ik bedoel. Hier wat foto's.
De tandwielen zoals ze vernacheld zijn.




De bus of "lager" die er zomaar uit gedrukt werd.


En tot slot de situatie waarin de rollen tov de beitel nu staan.
Met beitel bedoel ik echt de messen en niet de body zelf.
