Scheppach 2600

john V

Nieuw lid
27 jun 2012
4
0
Goedenavond members,

Zal me eerst even voorstellen, ik ben John Vrasdonk. redelijk ervaren houtbewerker met 23jaar spelen met hout, die ik dan ook als zelfstandige uitvoer.
Ik maakte ipc alles van hout maar tegenwoordig vervaardig en plaats ik alleen nog (buiten)deuren.
Heb een (te)kleine werkplaats met lichte stationaire machines. Doe veel met licht en weinig.
Ik kijk dan ook af en toe mijn ogen uit als ik zie wat voor mooie en zware machines sommige Hobbyisten in hun schuurtje hebben staan.
En of de hoeveelheid elektrisch / hand gereedschap.
Niet jaloers of afgunst, meer....whow, top man, mooi....dat wil ik ook(niet perse):giggle:.

Maar nu komt dus de vraag naar de titel van de topic.
De Scheppach 2600 uit 1995 die momenteel te koop staat op MP met afzuiger, kan ik daar mee Eiken planken glad schaven zonder of niet teveel "teer"? Heeft 2 messen en heeft een uitvoer van 5mtr p min. Of toch echt beter één met een Tersa-as of nog beter natuurlijk de......met de ontelbare 4-zijdige mesjes. ( wat is hier de enige echte juiste benaming voor?)
De vlakbladen van de 2600 zijn van plaatstaal, zijn en of blijven deze vlak of ....?
Ook nog misschien een optie, zijn er nog Tersa assen te koop? Of doorgaan dan voor de ontelbare 4- zij......om de scheppach 2600 een upgrade te geven.

Waarom Scheppach......de prijs, lang verhaal kort. Ben geen strakke zakenman, maar een liefhebber van werken met hout die alles wil of wou maken. Complete tuinhuizen tot wasmachine ombouw op zolder. Maar nu ik meer de diepte in ga ipv de breedte met de deuren gaan de werkzaamheden gestroomlijnder en overzichtelijker en dus zakelijk beter. Even tot hier.

Mijn huidige Flotjet is niet meer zo flot-jet, Sterke motor maar heeft een heuze revisie nodig en de gegoten alu bladen zijn krom.
Werkplaats is beperkt in ruimte dus kan geen beest neer zetten. hooft ook niet. 26 cm is breed genoeg.

Dus....scheppach 2600 goed genoeg om eiken planken mooi glad te schaven?

Alvast bedankt voor de reacties(hopelijk), John V
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
De Scheppach 2600 uit 1995 die momenteel te koop staat op MP met afzuiger, kan ik daar mee Eiken planken glad schaven zonder of niet teveel "teer"? Heeft 2 messen en heeft een uitvoer van 5mtr p min. Of toch echt beter één met een Tersa-as of nog beter natuurlijk de......met de ontelbare 4-zijdige mesjes. ( wat is hier de enige echte juiste benaming voor?)
welkom op het forum, john
die as met die mesjes is een spiraalas
de scheppach 2600 vind ik niet direct
ik veronderstel dat het een vlak&vandikte is
bij het vlakken recht je eerst 2 kanten
het aanvoer- + uitvoerblad zullen rond de 50 cm lang zijn
als dat voor deuren van 2 meter is, dan verwacht ik dat je met bladen van die lengte de kanten moeilijk recht krijgt
tenzij andere collega's daarvoor een oplossing gevonden hebben
de sprong van een scheppach 2600 uit 1995 naar een vvd met tersa- of spiraalas komt mij groot over
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Een gekeken, als het gaat om de 400V machine met afzuiger:
* Hij ziet er absoluut netjes en compleet uit
* Prijs is niet gek met de afzuiger er bij, als alle sin orde is natuurlijk
* Het is een behoorlijke machine, niet de kwaliteit van een Hammer A3 maar wel ongeveer t beste daaronder
* Bladen zijn van plaatstaal maar die blijven mits goed vlak gesteld absoluut recht.
* Even de rubber rol checken, is die heel en niet gebrokkeld? En het aandrijfriempje van de aanbouw as, alhoewel je dat niet nodig hebt als je alleen wilt schaven.

Nadeel van deze machines is als er iets kapot gaat onderdelen verkrijgen lastig kan worden want ze worden wel aardig op leeftijd nu. Maar de bouwkwaliteit is super degelijk, deze machine is not duitse degelijkheid gemaakt in duitsland en geen chinese handel.
 

john V

Nieuw lid
27 jun 2012
4
0
@Scheppie
ah, jij hebt hem gevonden
ziet er dus stoerder dan verwacht uit
soms is het vervelende dat we een vraag krijgen met een omschrijving of een foto, maar zonder link
en dan maar zoeken . . .
Ja, zal volgende keer linkje bij doen of foto.

Okay, ondedelen worden opgegeven moment een probleem. Ik dacht dat het wel mee viel. Maar dat geld dan zeker voor de hm1 of 2.

Ik had wel kontakt gehad met verkoper. Maar hij laat niet veel los. Over de staat meld hij "weet ik niet, tijd niet gebruikt". Dus vermoed gezien de prijs dat de gewoonlijke slijtage zijn slag heeft geslagen. Maar ik ga er nog even achteraan.

Alvast bedankt voor jullie reactie
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als ik geen goed gevoel krijg van een aanbieder, laat ik het over gaan. Er zijn machines zat te koop.
 

john V

Nieuw lid
27 jun 2012
4
0
Een gekeken, als het gaat om de 400V machine met afzuiger:
* Hij ziet er absoluut netjes en compleet uit
* Prijs is niet gek met de afzuiger er bij, als alle sin orde is natuurlijk
* Het is een behoorlijke machine, niet de kwaliteit van een Hammer A3 maar wel ongeveer t beste daaronder
* Bladen zijn van plaatstaal maar die blijven mits goed vlak gesteld absoluut recht.
* Even de rubber rol checken, is die heel en niet gebrokkeld? En het aandrijfriempje van de aanbouw as, alhoewel je dat niet nodig hebt als je alleen wilt schaven.

Nadeel van deze machines is als er iets kapot gaat onderdelen verkrijgen lastig kan worden want ze worden wel aardig op leeftijd nu. Maar de bouwkwaliteit is super degelijk, deze machine is not duitse degelijkheid gemaakt in duitsland en geen chinese handel.

Als ik geen goed gevoel krijg van een aanbieder, laat ik het over gaan. Er zijn machines zat te koop.
Hey, nog even update, heb wel een scheppach gekocht. De plana 3.1 C.
Is een compromis van alles.
Zgan, machine uit 2019
Compact, ook bij vlakken, de bladen staan recht en verticaal ipv schuin weg klappen.
3 messen en 5.3 meter p minuut. Mooi schaafbeeld.
Met een Bon, dus in te boeken. Is ook niet onbelangrijk. Al was die Hammer a31 ook niet mis. Maar ik keek die dagen even niet hier...

Zoals zotvanhout melde over korte bladen, heeft deze ook korte bladen 55 cm. Maar dat hoort ook bij de compromis. Ik heb wel een idee voor verlenging van de tafels.
Maar voor de rest tevreden met de aankoop.

Bedankt voor de reply's
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.