scheidingswand met notenhout

Woody WP

Nieuw lid
18 apr 2025
13
3
Nederland
Ik wil een scheidingswand maken tussen mijn woonkamer en mijn keuken. De wand wordt gestuukt en wordt 11 cm dik. De kopse kant wil ik afwerken met hout en ook het “gat” wil ik gaan opvullen met hout (zie later in deze post). Het hout koop ik gezaagd en gelakt bij dezelfde firma die ook de keukenfronten levert, zodat alles dezelfde kleur heeft als de keuken.

Kopse kanten

De planken worden 12 cm breed en 1,8 cm dik en zijn gemaakt van notenhout. Er zijn 4 planken nodig. Zie a, b, c en d in de tekening.

1753810792848.png
  1. Voor de bevestiging van de notenhouten planken heb ik bedacht om er een kleinere plank van multiplex achterop te schroeven. Dat zorgt voor een onzichtbare bevestiging en helpt tegen kromtrekken van het notenhout. Voorbeeld: notenhout 1,8x12x200 cm voorzie ik dan van 1,8x8x196 cm watervast multiplex. Deze schroef ik dan van op de achterkant van het notenhout met schroeven van 3 cm. Goed plan?
  2. De 2 binnenhoeken en ook de buitenhoek zaag ik het liefst in verstek. Ik vraag me af of dat mooi wordt aangezien de planken al zijn afgelakt. Is het te doen om dat mooi in verstek te maken? Een rechte verbinding (eventueel met deuvels) lijkt mij relatief gemakkelijk om te maken, maar is wel minder mooi.
  3. Zelfde vraag als bij 2, maar nu voor de plank van ‘a’. Deze wordt waarschijnlijk te lang en zal moeten bestaan uit 2 planken.

Opvullen van het “gat”

Hieronder de tekening van het plan. Alle planken zijn 1,8 cm notenhout. De ‘diktes’ in de tekening zijn de diktes loodrecht op het tekenvlak. Zie ook de doorsnede.
1753810968405.png

1. Dit patroon lijkt mij goed om kromtrekken tegen te gaan. Ik weet niet of hout ook de neiging kan hebben om te gaan torderen. Is het nodig om de lichtgrijze plankjes dikker te maken? 4, 6, 8 of zelfs 10 cm?
  2. Op iedere plak waar 2 planken elkaar raken voorzie ik 2 deuvels met houtlijm? Is dat voldoende?
  3. Alleen de rechter staander heeft wat minder houvast dan de rest. Moet ik daar nog wat mee?

Als laatste nog een foto die ik vond op internet. Dit lijkt een beetje op wat ik van plan ben. Bij mij is de wand dikker zodat je onder sommige hoeken helemaal geen doorkijk hebt.

1753811496076.png

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
421
89
Oss
Maar dan heb je aan 4 planken toch ook nooit genoeg.
Waarom de planken op wand niet lijmen.

De scheiding moet die ook beweegbaar / draaibaar worden of vast.

Woody WP

Nieuw lid
18 apr 2025
13
3
Nederland
Maar dan heb je aan 4 planken toch ook nooit genoeg.
Waarom de planken op wand niet lijmen.

De scheiding moet die ook beweegbaar / draaibaar worden of vast.
De 4 planken zijn voor de kopse kant van de muur. De muur zelf wordt cellenbeton of hollewand met gipsplaten ofzo. Voor het tweede deel van mijn vraag (over het opvullen van het "gat") zijn inderdaad weer meer planken nodig. Er hoeft niets te kunnen draaien of bewegen. Sterker nog... dat wil ik graag voorkomen. :)

Je vraagt waarom ik niet ga lijmen. Ik heb geen idee. Kan dat? Kun je een pank gewoon lijmen tegen cellenbeton of tegen ander hout? En blijft het dan eeuwig zitten en voorkomt het tevens dat de plank krom kan trekken?

Dit is de reden dat ik hier post. Ik heb wel mijn best gedaan om onderzoek te doen, maar eigenlijk heb ik er de ballen verstand van.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
307
108
Is het wel massief hout wat je van de keukenleverancier krijgt? Gezien de afmetingen krijg je mogelijk afgeband gefineerd materiaal en dan hoef je je niet druk te maken om kromtrekken. Dit kun je inderdaad tegen cellenbeton plakken met high tack. In verstek zagen en netjes afwerken kan als je de juiste gereedschappen hebt en weet wat je doet want is wel een precies klusje.

Woody WP

Nieuw lid
18 apr 2025
13
3
Nederland
Is het wel massief hout wat je van de keukenleverancier krijgt? Gezien de afmetingen krijg je mogelijk afgeband gefineerd materiaal en dan hoef je je niet druk te maken om kromtrekken. Dit kun je inderdaad tegen cellenbeton plakken met high tack. In verstek zagen en netjes afwerken kan als je de juiste gereedschappen hebt en weet wat je doet want is wel een precies klusje.
Het is massief notenhout. Zijn de adviezen die je geeft voor fineer en niet voor masief notenhout?

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
307
108
Nee het verhaal, gaat in principe ook op bij massief noten. Alleen dat blijft natuurlijk wel werken en heeft bepaalde spanningen dus zou ik iets eerder geneigd zijn om er een spijkertje bij te willen schieten of een schroefje met een prop toe te passen. Maar als dat absoluut niet de wens is, en je alle tijd hebt/neemt: Vooraf 'proeflijmen', zorgen voor tijdelijke manieren om alles op zn plek te houden, denk aan tape, houtjes, stutjes. De uitdaging zit in de verstekken netjes zagen. Hiertoe is het belangrijk dat de wanden al haaks en waterpas zijn.
Ik zou de keukenleverancier vragen een beetje afwerking mee te leveren om het buitenverstek nog wat af te werken.
De stucadoor heeft dan ook nog een uitdaging om langs jou hout te stucen, maar t kan allemaal wel.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
307
108
Als deel a niet uit 1 lengte kan zou ik de naad boven een staander van de scheidingswand doen. En hoe wil je die scheidingswand aanpakken? Als los onderdeel maken en dan erin zetten? En hoe zet je hem dan vast?

Woody WP

Nieuw lid
18 apr 2025
13
3
Nederland
Als deel a niet uit 1 lengte kan zou ik de naad boven een staander van de scheidingswand doen. En hoe wil je die scheidingswand aanpakken? Als los onderdeel maken en dan erin zetten? En hoe zet je hem dan vast?
De hele muur moet nog gemaakt worden, dus ik kan in principe de muur eromheen bouwen als het moet. :)

1753991644538.png

Langs het plafond komt sowieso een houten constructie waar ik gipsplaten op vast kan zetten. Plank a komt dus tegen hout. Bij voorkeur een blinde bevestiging en liever geen zichtbare schroeven. Ik zou eventueel ook dikkere planken kunnen bestellen. Maakt dat het probleem van het kromtrekken kleiner of juist groter?

Die houten constructie onder het plafond kan eventueel als laatste geplaatst worden. Een andere optie is om de hele constuctie van de muur uit hout te maken. Dan kan ik de balk onder c achteraf op hoogte stellen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.