Scharnieren

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Ik wil vier deuren aan elkaar zetten met scharnieren. Zou ik aan gewone scharnieren genoeg hebben? Totale maat 3450 breed, 2450 hoog. Aan de vaste zijde zou ik scharnieren willen hebben die ik over een 20mm kan verstellen. Ik wil de mogelijkheid hebben om de deuren als ze uitgevouwen zijn, op de grond te kunnen zetten. Dus als iemand een dergelijk systeem kent, hou ik me aanbevolen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik wil vier deuren aan elkaar zetten met scharnieren. Zou ik aan gewone scharnieren genoeg hebben? Totale maat 3450 breed, 2450 hoog. Aan de vaste zijde zou ik scharnieren willen hebben die ik over een 20mm kan verstellen. Ik wil de mogelijkheid hebben om de deuren als ze uitgevouwen zijn, op de grond te kunnen zetten. Dus als iemand een dergelijk systeem kent, hou ik me aanbevolen.

1) Zo, da’s een ingewikkelde en roept de volgende vragen bij mij op:
Wat zijn “gewone” scharnieren? (Welke heb je voor ogen?)
2) Verstellen van 20mm enkel in de hoogte begrijp ik (of misschien stelvoetjes of een klosje/wigje gebruiken?)
3) zijn er meerdere richtingen dat de deuren kunnen buigen of is het een “harmonica”?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Totale maat 3450 breed, 2450 hoog. Aan de vaste zijde zou ik scharnieren willen hebben die ik over een 20mm kan verstellen. Ik wil de mogelijkheid hebben om de deuren als ze uitgevouwen zijn, op de grond te kunnen zetten.
20 mm verstellen is enorm
klassieke scharnieren kan je slechts een paar mm horizontaal + vertikaal verstellen
op de grond zetten houdt in dat je de deuren uit/van de scharnieren haakt ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Ik wil een beetje licht in de werkplaats. In verband met vve is een andere roldeur geen optie. Dus ik ga bij elke deur een stalen koker op de vloer bouten en daar hang ik een vierslag aan. Roldeur omhoog , deuren uitvouwen op de plek van de roldeur en dan de roldeur er weer boven op laten zakken. De deuren moeten iets boven de niet geheel vlakke vloer draaien en als ze op hun plaats zijn wil ik ze kunnen laten zakken, zodat ze op de grond komen te staan. Ik wilde de deuren aan elkaar maken met 89 x 89scharnieren . Het hele spul weegt iets van 200 tot 300 kg. Maar dat gewicht hangt aan de deur die aan de paal bevestigd wordt en daar moet ik dus wat knutselen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil een beetje licht in de werkplaats.
kan jou volledig volgen
heb jarenlang geen buitenlicht in mijn werkhuis gehad
toen kwam de grote machine . . . die niet door de deur kon
dus stuk muur uitgebroken
werken met een straal natuurlijk licht + zicht op de buitenwereld
een héél ander gevoel
De deuren moeten iets boven de niet geheel vlakke vloer draaien en als ze op hun plaats zijn wil ik ze kunnen laten zakken, zodat ze op de grond komen te staan.
kan je opzet niet volledig volgen
zijn klapwielen die velen onder hun machine of werkbank zetten een mogelijke oplossing ?
scharnieren die je 20 mm kan verstellen, zijn mij onbekend
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Als je wielen op de deuren monteert kan je ze niet meer opvouwen. Zoals ik het voor ogen heb , is het pakket opgevouwen 20 cm dik en valt het weg achter de constructie. Ik heb een aparte loopdeur, dus ik heb alleen een soort vouwwand nodig.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
En je wilt die zo'n 20mm "op kunnen tillen" om uit te vouwen. Daarna zakt ie op de grond (dus weer 20mm omlaag) en dan laat je de roldeur erop zakken.

Zo maar een gek idee: Maak de deuren aan een 2e koker bevestigen die in zijn geheel over de geboutte koker past en daardoor op en neer kan bewegen (hoeft dus maar 20mm). Dan kan je met een hefmechanisme de buitenkoker omhoog "krikken", deuren open of dicht klappen en het geheel weer in ruststand laten zakken.

(wellicht bestaat zoiets al, maar daar ben ik niet in thuis)

Of is zoiets wat?
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Een mooie uitdaging....

Ik zou meer aan zwenkwiellen denken die voorzien zijn van een rem.

Voor de verschuifbare scharnieren zou je een beugel kunnen maken. Daar de pen doorheen. De beugel langer maken zo dat er stelruimte in zit.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Als je wielen op de deuren monteert kan je ze niet meer opvouwen. Zoals ik het voor ogen heb , is het pakket opgevouwen 20 cm dik en valt het weg achter de constructie. Ik heb een aparte loopdeur, dus ik heb alleen een soort vouwwand nodig.
Als je in de richting van deze leverancier denk, geeft dat ook een ander perspectief op je uitdaging?

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.075
2.599
Er is alleen geen rail waar je de deuren aan kan ophangen. Vouwdeuren met rails zijn er zat, maar daar kan ik niet zo veel mee. Ik zit meer aan een kniehevelsysteem te denken om de deuren op te kunnen tillen. Het is nog niet zo simpel.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Is het mogelijk om een rail zeg 5 cm van de onderzijde (binnen) aan je roldeur te maken. roldeur open op juiste hoogte, eventueel een stop maken zodat deur altijd op de juiste hoogte komt. Stop natuurlijk demontabel maken in geval roldeur helemaal open moet.
rail koppelen aan de rail waar de opgevouwen deuren staan, ook rail op vloer en uitvouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.